start problem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
palman

start problem

Inlägg av palman »

hej hopp..det är så att jag har ta ut min motor och gjort vid den och lite sånt och nu när jag skulle starta den så gick den inte ens runt till att börja med..det batteriet som suttet i ladda jag över natten och sen testade jag igen..då gick den runt men den fick jobba rätt rejält och den gick tungt runt.. sen tog jag ett batteri från en saab 9000 och testade med det men då skirra det lite sen gick det inte mer...kan det vara batteriet som är fel lr är det nåt annat??!! vad för sorts batteri ska man ha??den är ju trimmad så om det behöver vara ett lite kraftigare lr vad???



tack på förhand
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jadu.. jag hade ungefär samma problem som min då jag provade.. det du kan testa är att plocka lös startmotorn och smörja in drevet så att den lätt går fram och tillbaka så att den verkligen hugger varje gång.. det du kan prova senare är att rengöra polerna nogrannt och skruva fast polerna riktigt.. min gick dåligt för att jag inte satt fast mina poler ordentligt utan bara lagt fast dom.. ett lätt misstag då man bara vill testa som snabbast..
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

det är så att jag har ta ut min motor och gjort vid den och lite sånt ,,,,,,, vad menar du,du har ju skrivit så konstigt,har du renoverat?trimmat?eller vad har du gjort????? går motorn trögt eller är det dåligt batteri????är batteriet fulladdat så har du nog fel tändföljd,du måste skriva mer vad du gjort så kan vi pröva att hjälpa dig
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
palman

Inlägg av palman »

ursäkta då.. jag har haft av toppen och tagit med den till min skola och slipat in ventilerna och bytt ventiltätningar..sen har jag bytt toppackningen..innan jag då plockade av toppen så var kompressions trycket ungefär 9.5 bar..batterierna jag använde var det inget fel på. och det borde väl inte ha nånting att göra med tändföljden eftersom tändspolen är av. jag vet inte om detta kan stämma men min teori är att där e för högt komp i motorn. för med stiften i så orkar han knappt dra runt men med stiften av så går det mycket bättre..

till sist så gick han runt som han skulle men då använde vi både ett batteri och starthjälp kopplat till det batteriet..

någon som vet nåt annat fel än det jag tror så är jag mycket tacksam för svar.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Det där är ungefär samma problem som jag hade.. men min orkade knappt dra runt motorn med tändstiften ur.. och lysen och allting fungerade.. men jag smörjde upp startmotorns drev och skruvade fast batteriet.. då gick det mycket bättre.. för mitt batteri var fullt men då man drog igång startmotorn orkade den inte leverera tillräckligt mycket ström eftersom kontakterna inte var helt fastsatt
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

pick kalle har helt rätt.. kolla så du har rätt tändföljd 1-3-4-2.

Du kanske har satt tändkablarna fel när du monterade ditt toppen.



Då tänder motorn på helt fel ställe och låser sig nästan sig själv.

vad du menar med att tändspolen var av vet jag ej men du skulle väl starta motorn inte köra den på start motorn ?? .
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

kompressionen ökar inte så mkt av att byta några tätningar och slipa ventiler,,,för att du ska få högre komp så måste toppen planas eller kolvar bytas,jag tror fortfarande att det har med tändföljd att göra om du inte monterat nått fel vill säga när du monterade tillbaka toppen,du har inte monterat dit andra vippor???? så ev ventilerna tar i kolvarna??
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
palman

Inlägg av palman »

det kan ju inte ha något att göra med tändföljden.. eftersom jag bara ska ha runt den för att kolla så att allt är kopplat rätt. jag ska starta motorn om några dar så.men jag får nog ta och smörja startmotorn för jag har delat den och smörjt den invändigt men inte själva kuggen och det. och jag testade att koppla batteriet direkt på starten men det blev samma effekt..och jag har inte bytt nånting annat på den som kan ha med detta att göra.så start motorn blir mitt nästa offer att kolla över..



tack så mycket för hjälpen
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Är ventilerna rätt inställda??
Går det så går det!!
palman

Inlägg av palman »

jupp dom har jag ställt..kommer inte ihåg måtet men jag har en sån haynes meckarbok så där tog jag måtten ifrån..
Skriv svar