Irritation när man mekar.

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Irritation när man mekar.

Inlägg av mini4wd »

Tja, inte för att vara bitter eller så men skämt å sido, varför ska alltid allt gå sönder vad men en mekar, grrr typsikt. Det känns ibland som att allt bara har rostat ihop istället för att blivit ihop mekat på fabrik och det är därför bilen håller ihop. Va bara tvungen och av reagerar mig lite :roll: när man e hemma å e dåligt.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av Hylsan »

jo jag vet lite hur du känner dig :)

Man blir väldigt frustrerad när saker och ting inte fungerar när man mekar, det blir liksom inte roligt då längre.
Bara sådana småsaker som när jag skulle få bort fettkoppen till bakhjulet, vilken hade rostat fast. Detta gjorde att jag hade bilen upp-pallad i några veckor extra medans jag knackade lite då och då på skiten. Sen gick det snabbt och lätt att byta bromskölden, bromsar och allt, men det hjälpte inte ett skit för bromsarna funkar fortfarande inte :evil: :evil:

Då vill bara skrota skiten o köpa en ny koja som funkar.

Nu kommer säkert folk tänka eller skriva att "då ska du inte hålla på med kojor..."
Generellt sett så tycker jag det är roligt att meka och byta ut saker etc etc, men när det sen inte fungerar och man inte har tillräckligt med kunskap för att lösa det, det är då man känner att allt är emot en.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av John Doe »

Värst är väl när man köper en koja och underhållet på bilen har knappt följts vilket resulterar i ihoprostade saker som behöver svetsas bort eller kapas bort =/

Därför ska man göra som jag gör,
strippa ner bilen HELT och bygga ihop den själv 8) Då vet man att sakerna går att få bort och man följer underhållet till punkt och pricka...
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av mini4wd »

Bra där, skönt att veta att man inte är själv men ALLA problem. Krille är inne på samma grej ut med allt sen plocka ihop allt med risken för att man inte får ihop det, "hur satt allt nu igen typ :?: "

Hylsan, ang skrota bilen så kände jag också när jag inte fick ihop bilen på parkering när jag fixade & trixade till 01:00 på natten med ficklampa.

En anna känd grej som alltid händer, när man skall bytta ut en sak till något bättre ja då går något annat sönderför att den nya grejen håller bättre en den gamla eftersom den är rostig.

Ibland känns det som man skall doppa hela bilen i WD40 3gånger i veckan för att det skall kunna gå och skriva i det.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av ydrolina »

det problemlösa tillståndet finns inte.
När ett mekaniskt fel är fixat uppstår omedelbums ett nytt fel. Det bara är så. Oavsett bilmärke, kylskåpsmärke, pojkvän, flickvän eller plånbok :-)
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av Fekkeman »

ydrolina skrev:det problemlösa tillståndet finns inte.
När ett mekaniskt fel är fixat uppstår omedelbums ett nytt fel. Det bara är så. Oavsett bilmärke, kylskåpsmärke, pojkvän, flickvän eller plånbok :-)

Det har sagts förut och det kommer att sägas många gånger till: Det är det "Murphys lag" handlar om, lagen om alltings jävlighet.......

/Robban
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av optus »

En del av Murphys Law:
Smile today.....tomorrow will be worse.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av minijanne »

HIttade en rolig spin-off på Murphys lag nämligen Muphrys Lag: om du skriver tillräckligt mycket kommer du förr eller senare att stava fel
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av mini4wd »

Kom på en annan grej som är så irriterande. Man sitter där och mekar och är på förbättringsplanet för att byta ut gamla bultar, muttra och skruvar till 20tals kvalitet. Nepp inget passar även fast man varit där med skjutmått ; näää då är det en annan gänga i muttern ahhhhh.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av John Doe »

UNC och UNF är inte samma gänga :)

Enklaste är att man tar med sig bulten och mutter och köper nytt isf så man får rätt gänga :mrgreen:
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av mini4wd »

Kirill skrev:UNC och UNF är inte samma gänga :)

Enklaste är att man tar med sig bulten och mutter och köper nytt isf så man får rätt gänga :mrgreen:
Det bästa är att man är så SMART och tar med sig mutter osv till butiken men man testar sucklart inte att det passar i gängerna för mutter, bult och osv är lika stora. Vissa lär sig av sina egna misstag och andra av andras misstag :wink:
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Irritation när man mekar.

Inlägg av MinMorris »

jag lär mig aldrig. bilarna går bara sönder mer och mer fast jag försöker laga dem! Men samtidigt är det det som är charmen. Äntligen fått ihop den så den står på alla fyra men bara till att dra ner allt igen för får det inte att fungera, inte bromsar, hjullager, spindelleder eller drivknutarna. Ordentligt korkad...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar