Bromspedalen i botten - ibland
Bromspedalen i botten - ibland
Nyligen började bromarna att krångla. Har bytt skivor, ok och slangar fram, samt några bromsrör, även huvudbromscylinern. Nya cylindrar bak. Alla belägg är bra.
Ibland går pedalen i botten, efter att ha pumpat några gånger så är det bra en stund, sedan kan det hända igen. Efter att detta hände första gången så luftades alla hjulen och det kändes OK vid provturen.
Problemet har dock återkommit.
Var skall jag leta nu ?
Optus
Ibland går pedalen i botten, efter att ha pumpat några gånger så är det bra en stund, sedan kan det hända igen. Efter att detta hände första gången så luftades alla hjulen och det kändes OK vid provturen.
Problemet har dock återkommit.
Var skall jag leta nu ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Jag hade liknande problem - då var det bromskraftfördelaren som hade lagt av.
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Oj, oj, oj. Vad är nu detta för något. Vad heter den på engelska ?
Jag har Haynes bok och skall läsa i den.
Optus
Jag har Haynes bok och skall läsa i den.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Pressure regulating (regulator) valve. Så här ser den ut för koja [minispares:38629], vet inte om det är samma för ADO16 - nog bäst att kolla först om det är den som falerar innan du köper, den kostar ju en slant 

Re: Bromspedalen i botten - ibland
Har du bytt till en ny huvudbromscyilnder eller renoverat den gamla? Kanske är den nya trasig? Kan ju aldrig vara säker fast saker är nya?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Denna pressure regulator valve ser inte likadan ut i Haynes bok. Jag kollar vidare.
Huvudbromscylindern är ny och inget läckage syns.
tack för svaren.
Optus
Huvudbromscylindern är ny och inget läckage syns.
tack för svaren.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Jag hade liknande problem med min efter byte till ny huvudbromscylinder. Lösningen var efter mkt tänkande att jeg kopplade frambromsarna direkt på h-cylinderen. Bakbromsarna måste gå genom en bromskraftsfördelare(reducerare) för inte att låsa sig vid inbromsningar.
Jag har den stora bromskraftsfördelaren som sitter monterad på torpeden. Pluggade igen anslutningarna till frambromsarna och lufta. Sen fungera det hur bra som helst.
Huvudbromscylinder GMC227 har inbyggt bromskraftsfördelare(reducering) och då skall frambromsarna kopplas direkt som jag har gjort. I alla fall om man läser på lite här och där på minispares.
Jag har den stora bromskraftsfördelaren som sitter monterad på torpeden. Pluggade igen anslutningarna till frambromsarna och lufta. Sen fungera det hur bra som helst.
Huvudbromscylinder GMC227 har inbyggt bromskraftsfördelare(reducering) och då skall frambromsarna kopplas direkt som jag har gjort. I alla fall om man läser på lite här och där på minispares.
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Huvudbromscylindern som jag har heter GMC 171, och den såg likadan ut som den gamla, förutom huset av plast. Den kopplades lika som den gamla till en förgrening på h.sida nära kopplingen. REgulatorn sitter vid h. bakhjul.
Optus
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Men du har ju tvåkrets? Princess:en har enkrets - inte alls samma huvudcylinder.dizapear skrev:Jag hade liknande problem med min efter byte till ny huvudbromscylinder. Lösningen var efter mkt tänkande att jeg kopplade frambromsarna direkt på h-cylinderen. Bakbromsarna måste gå genom en bromskraftsfördelare(reducerare) för inte att låsa sig vid inbromsningar.
Jag har den stora bromskraftsfördelaren som sitter monterad på torpeden. Pluggade igen anslutningarna till frambromsarna och lufta. Sen fungera det hur bra som helst.
Huvudbromscylinder GMC227 har inbyggt bromskraftsfördelare(reducering) och då skall frambromsarna kopplas direkt som jag har gjort. I alla fall om man läser på lite här och där på minispares.
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Kolla min gamla tråd:
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6113
Hade problem med mina bromsar från och till i flera år. Men när de blir skumma nuförtiden så luftar jag bara av på bromskraftsfördelaren (eller vad den heter) och då blir det "alltid" bra. Anledningen till att jag måste lufta då och då beror på pissiga tätningar inne i denna magiska tingest, så att den suger luft och läcker bromsvätska. Har precis överhalat den och modifierat så att man kan öppna den, även om den från början var pressad samman. Gummitätningarna inuti är av kvadratisk profil men eftersom det mig veterligen inte finns några överhalningskit (pressad samman = engångsartikel?) så ersatte jag med o-ringar. Ska montera nära jag kommer hem om tio dagar och se om det blir succe. Jag kan lägga upp bilder på min dissikerade bromskraftfördelare här om några timmar så kan nu få se hur den ser ut inuti.
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6113
Hade problem med mina bromsar från och till i flera år. Men när de blir skumma nuförtiden så luftar jag bara av på bromskraftsfördelaren (eller vad den heter) och då blir det "alltid" bra. Anledningen till att jag måste lufta då och då beror på pissiga tätningar inne i denna magiska tingest, så att den suger luft och läcker bromsvätska. Har precis överhalat den och modifierat så att man kan öppna den, även om den från början var pressad samman. Gummitätningarna inuti är av kvadratisk profil men eftersom det mig veterligen inte finns några överhalningskit (pressad samman = engångsartikel?) så ersatte jag med o-ringar. Ska montera nära jag kommer hem om tio dagar och se om det blir succe. Jag kan lägga upp bilder på min dissikerade bromskraftfördelare här om några timmar så kan nu få se hur den ser ut inuti.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Några bilder kan vara till hjälp, tackar.
Optus
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Den sitter i bakramen på Princessen.
Lars
Lars
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Kanske inte så mycket till hjälp men så ser den ut före och efter.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Eller efter och före...
På delen näst längst ner sitter det en liten och två större tätningar som jag bytte mot färska o-ringar. De gamla tätningarna var i dåligt skick och den är ändå bara 29 år gammal... När jag delade på bromskraftfördelaren för några år sedan, den hade aldrig varit delad förr, så var den full av skit och gammal majonnäs. Ska bli intressant att se om O-ringar funerar bättre än de gamla tätningarna.
På delen näst längst ner sitter det en liten och två större tätningar som jag bytte mot färska o-ringar. De gamla tätningarna var i dåligt skick och den är ändå bara 29 år gammal... När jag delade på bromskraftfördelaren för några år sedan, den hade aldrig varit delad förr, så var den full av skit och gammal majonnäs. Ska bli intressant att se om O-ringar funerar bättre än de gamla tätningarna.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Re: Bromspedalen i botten - ibland
Jag hoppas att nu köpt o-ringar av EPDM-gummi eller annat material som klara bromsvätska. Vanliga nitril o-ringar funkar inte.Dr_Cotton skrev:Eller efter och före...
På delen näst längst ner sitter det en liten och två större tätningar som jag bytte mot färska o-ringar. De gamla tätningarna var i dåligt skick och den är ändå bara 29 år gammal... När jag delade på bromskraftfördelaren för några år sedan, den hade aldrig varit delad förr, så var den full av skit och gammal majonnäs. Ska bli intressant att se om O-ringar funerar bättre än de gamla tätningarna.
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)