Sladdrig växel

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Hej Alla

Jag är ny här på forumet från idag. Äger sen 3 veckor en Mini -76 som är i bruksskick. Tänkte attackera mitt första bekymmer med kojan inom en snar framtid :D

Problem nummer ett är att växelspaken hoppar ur sina lägen då man ska växla från backen och uppför sig stundvis som en visp. Man får skaka runt den lite och sen hittar den åter sitt läge och då går det att växla igen. Oftast måste man också släppa upp kopplingen och trampa ned den igen efter att backen varit i för att få i ettan. :?

Eftersom jag är nybörjare så kände jag att om någon vet vad detta beror på så hojta gärna till.

Vi hörs!!

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Sladdrig växel

Inlägg av minijanne »

Hej Drutt - välkommen till forumet och Koja-världen.

ANg växlar - har du kollat infästningarna under bilen - där remote-lådan är fäst i golvet? Sitter spaken lös?
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Hej Minijanne!

Tack så mycket.. känns bra att vara här på forumet :D

Jag ska undersöka saken så snart som möjligt, tack för tipset!!

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Sladdrig växel

Inlägg av minijanne »

Skriv gärna i profilen var du bor - så man vet var man ska leta efter dig :mrgreen:

...och vad du har för bil...
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Sudden »

Hej,

Vad kul att du blivit med koja, grattis till det! Jag är själv nybliven koja-ägare, den du ser på bilden köpte jag av Minijanne för ca 3 veckor sedan. Tyvärr är jag för ny på hundkojor själv så jag har inga tips till dig, men lycka till med ditt projekt. Kanske ses man på någon träff nästa säsong.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Sladdrig växel

Inlägg av LittleScratch »

Grattis te kojan o välkommen till forumet! :D
Jag hade en växelspak där dom hade kapat upp själva skåran till backen, så man behövde inte lyfta spaken för att få i backen. Kan det vara det som är felet? Min uppförde sej underligt och växlarna ville inte i.
Det är bara och skruva av damasken och själva kåpan till spaken, lyfta upp den och kolla.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Hallå alla!

Tack för era tips!

Sudden: Kul att du har fått köpa så fin bil av Minijanne, den ser riktigt snygg ut! :D

Jag har kollat in hur växelspaksfästet under damasken ser ut, var rätt geggigt :? .. jag tänkte lägga ut bilden här men jag fattar ännu inte hur man gör, får väl lägga det i galleriet annars... Troligen är det fjädern eller nåt annat sat-tyg inne i kulformiga delen (vet inte alla benämningar ännu) nere under damasken som gått sönder eller kärvar. Ska köra månaden ut och sen demontera hela bilen och blästra och lacka om kojan så jag går mer in och undersöker delarna då. Än så länge kan jag hålla mig på vägen genom lite trixande med spaken :lol:

Vi hörs!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Sladdrig växel

Inlägg av LittleScratch »

Jag bytte bussningarna som sitter bak på remote länkaget (vid växelspaken), och det gjorde susen. Grymt mycket bättre, så kolla upp dom bussningarna. Kostar inte många kronor att inhandla och inte så svåra att byta heller.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Hallå.

Nu har jag tvättat hela växelspakshuset med Yes Power :lol: ... min avfettning bet inte ett skit! Men husmor som man är tog jag vad jag hittade i köket.. :twisted: Var tvungen att se ordentligt så det tog nån timma innan jag kunde börja skruva upp skyddskåpan/huset

Nåväl, den där bussningen du nämner är jag osäker på var den sitter.... Jag hittade nämnligen en bottenplatta under lillla växelspakskåpan som jag skruvade upp. Där inne sitter en dyr jäkla växelspaksskål som kostar 1300 spänn, sen sitter växelspaken nerstucken i den.. hittade inga bussningar, sitter de isåfall i länkarmsingångarna??

Sen sticker det ut en gummidetalj från själva kåpan på ena sidan.. vad det nu är??

//D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Ja, nu har jag fotat hela rasket.. så här ser det ut därnere i "remotehuset" :o

Tog även en bild innan på allt "klägget" kvar... yeck..
Bilagor
Utanpå innan rengöring med Yes Power :D
Utanpå innan rengöring med Yes Power :D
&quot;bottenplattan&quot;
"bottenplattan"
innuti... rengjord
innuti... rengjord
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Fekkeman »

Jag vill inte vara någon messerschmidt, men det där är väl en Rod change väl?
/Robban
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Tack :D ... då vet jag ännu mer om min koja. Började med koja för en dryg månad sen och lär mig hela tiden.. det heter alltså inte remotehus?? Ordet fick jag från en katalog..

Vad är skillnaden på Remotehus och RodChange?? Berätta :P !

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Fekkeman »

Förenklat så kan man säga att Remotechange har en ca 60 cm lång klump som länkaget löper i, medans Rodchange har de två stagen löpandes fritt under bilen. Tror att den "modernare" Rodden kom en bit in i -73.

/Robban
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Sladdrig växel

Inlägg av Drutten »

Ok... jag tror jag sett den andra varianten i nån katalog nu när du säger det.. har inte tänkt så mycket på det. Men skitsamma.. min rodchangelåda kan nu beskådas i föregående inlägg :mrgreen:

/Man lär så länge man lever
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar