glasblästrare eller ultraljud

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av hultarn »

Plötsligt känner jag att jag bara måste in på Kjell&Co imorn.... ;-)
Har ju förgasare och annat som man vill ha skinande rent , och dessutom borde en sånhär vara superb på att rensa kanaler och munstycken...

Kul att läsa på dykarforumet! Tack för länken! :-)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av John Doe »

hultarn skrev:Plötsligt känner jag att jag bara måste in på Kjell&Co imorn.... ;-)
Har ju förgasare och annat som man vill ha skinande rent , och dessutom borde en sånhär vara superb på att rensa kanaler och munstycken...

Kul att läsa på dykarforumet! Tack för länken! :-)
Då får du ju bara visa för- och efterbilder på dina försök ;D Lite avis är man ju, men denna skall inhandlas inom kort för mig också...
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av Fekkeman »

här har det provats med lite smutsiga detaljer också:


http://minioffroad.se/content/view/1118/221/

/Robban
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av hultarn »

Fekkeman skrev:här har det provats med lite smutsiga detaljer också:


http://minioffroad.se/content/view/1118/221/

/Robban
Intressant!
Nu är väl detta lite mer grovskitigt, och kanske inte en ultraljudsvätt är optimal. Annat smuts som på t.ex. förgasare, inbillar jag mig vore mer lämplig att anfalla. Dessutom är det ju gott om skymslen och vrår som annars är svåra att få rena.
Måste nog åka och inhandla imorn, och prova i helgen! *L*

Återkommer i frågan!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av hultarn »

Ja, nu har jag inhandlat en ultraljudstvätt på Kjell & Co!

Hem och testa! Provade att välta i en riktigt skitig förgasare - inte bra. Den klarade inte av att få bort inbiten skit. Var nog lite övermodig där..
Provade sedan ett "normalt skitigt" flottörhus, och det såg genast bättre ut. Jag la det på sidan i badet, så halva huset blev vaskat. Blev hyfsat rent.:

Bild

Men, insidan blev ju otroligt fin! Kan tänka mig att det blir väldigt rent i kanaler och munstycken som är svåra annars. Kolla den tvättade ytan mot den otvättade:

Bild

Nu hade jag bara några droppar Yes i det ljumna vattnet, kanske ska man prova med andra medel?
Dessutom så är det nog smart att starta med nåt kraftigare, för att sedan avsluta med ultraljudet.

(konstaterar också att kameran föredrar att lägga focus på kameraväskan istället för där jag vill... haha)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av Mini Maz »

Enligt minioffroad.se

Sammanfattningen är ganska enkel. Ultraljudstvätten fungerar kanon till till exempel smycken, men när det kommer till saker som leriga, oljiga rc delar så går den bet. Om delarna endast är något smutsiga eller dammiga fungerar ultraljudstvätten bra men när vi kommer till saker där smutsen är lite hårdare och delarna är oljiga så orkar inte tvätten med. Vi provade även med diskmedel och avfettningsmedel i behållaren utan att se någon markant förbättring.

En nackdel är att det inte går fort när den så väl rengör. På två minuter får du en lätt smutsig plastdetalj ren. Samma del rengör du för hand på mindre än 30 sekunder. Tidsvinsten hade man fått om behållaren varit större så att man kunde trycka ner en större mängd delar.

Efter lite surfande runt på nätet hittade vi en annan sorts tvätt som var på 160 watt och en behållare på 4 liter. Den hade kanske klarat av smutsen på ett bättre sätt men då ska man också vara villig att hosta upp med 5590 kr vilket kanske inte är helt aktuellt.

Men va fan....det är väl bara att pröva nu när du har köpt den :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
countryman
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
Ort: Båstad

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av countryman »

Som silver/guldsmed sedan 22 år tillbaka, så är min erfarenhet att ultraljud funkar bra med rätt medel i burken.
Har kommit fram till en blanding med en klick ammoniak och några kapsyler grönsåpa eller diskmedel i vattnet.
Fungerar jättebra som avfettning på smycken, borde funka på bildelar med, har aldrig försökt.
Har några borstar till mattslagning av smycken som är riktigt effektiva till att blästra bort färg och rost med, det kunde kanske vara ett alternativ till blästring med, slipper ju blästringsmedel överallt.
lycka till!
Ole
Allt kan repareras!
carbs
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 oktober 2005 kl. 22:02
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av carbs »

Frågan är egentligen inte glasblästring eller ultraljud, det behövs både och.
Om man har gamla förgasare så är det ofta som dessa är oxiderade, repade eller så hårt smutsade att ultraljudet inte räcker till. Då måste man ta till glasblästringen. För att få bästa möjliga resultat så glasblästrar jag det som är nödvändigt för att sedan få fram slutfinishen i en vibrationstrumlare.
Det rengöringsmedel som jag använder i ultraljudstvätten är "Detaljtvätt aluminium extra" som kan beställas hos Mekonomen eller liknande firmor. Problemet för entusiaster är väl kanske att det bara säljs på 25-liters dunk. Skall spädas till 3% brukslösning, så med en liten ultraljudstvätt räcker det i alla fall ganska länge. :D


Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av Mazze »

Man behöver ju inte köra med vatten och diskmedel. Kemiskt ren bensin, avfettning, sprit... allt funkar.
Om något löser smuts utan ultraljudstvätt så löses ännu mer med. Laborera och experimentera!

/M
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av hultarn »

Mazze skrev:Man behöver ju inte köra med vatten och diskmedel. Kemiskt ren bensin, avfettning, sprit... allt funkar.
Om något löser smuts utan ultraljudstvätt så löses ännu mer med. Laborera och experimentera!

/M
Ja, det där har jag ju också funderat på. När tid ges, ska jag testa med lite olika vätskor.

Sen vill jag kommentera glasblästring, det är inget man gärna utsätter fögasarens insida för..
Så fräsch som förgasaren blev inuti (och förmodligen överallt där man inte annars kommer åt) av ultraljudstvätten, har jag aldrig sett innan. :-)

Jag brukar använda glasblästring för att snygga till oxiderade aluminiumytor som cylindrar och topplock till motorcyklar o så.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
carbs
Inlägg: 39
Blev medlem: 17 oktober 2005 kl. 22:02
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: glasblästrare eller ultraljud

Inlägg av carbs »

Lite kommentarer om glasblästring.
En SU-förgasare är det inget större problem att glasblästra med undantag för vakuumklockans insida och vakuumkolvens bearbetade yta mot klockans insida. I SU-förgasaren finns det inte en massa små gångar där det kan gömma sig rester av blästerglas, särskilt som man gärna kör en runda i ultraljudstvätten efter glasblästringen (och vibrationstrumlingen). Det som man ändå bör tänka på är att ordentligt blåsa rent alla skruvhål, särskilt bottenhål. För detta ändamål har jag gjort ett extra långt och smalt munstycket till blåspistolen.
Många gånger är särskilt flottörhusen så oxiderade på insidan att det inte hjälper med något annat än mekanisk bearbetning och då är det glasblästring som ger bästa och snabbaste resultatet.

Jag skall försöka lägga upp några bilder så att ni får se vilka resultat det går att få fram med olika metoder.
Kommer lite senare under veckan.

Gunnar Eriksson

Förgasarteknik
Skriv svar