Ritningar på mini?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
ilarisilander

Re: boost?

Inlägg av ilarisilander »

Addam skrev:Tjabba igen!
Nu blev det ju som att jag stal tråden här... inte min mening.
Ang. boost(eller vad det nu kan heta) har jag hört om det på chalmers. Jag går där men kurserna som innefattar det programmet kommer jag inte kunna välja förrrän i trean. Det borde gå att fixa på egen hand dock. Jag ska göra lite efterforskningar på vad det heter och hur det används...
Återkommer med info.
Mvh
addam
(kanske borde flyttas till mekanik? ubba?)

ingen fara :) har fått den informationen som jag sökte, så det är bara
att breda ut sig på tråden så mycket ni bara vill, för det är ju som sagt
ett intressant ämne :)

mvh ilari
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

Ett program som jag själv inte använt men som sägs ska vara bra på
en engelsk lista som jag är med på är WinSU som framförallt räknar ut
vilken nål man ska ha i sin SU-förgasare beroende på hur motorn är
trimmad. Det ska visst grovt beräkna prestandan också.

http://www.winsu.co.uk
jonaskellander

Inlägg av jonaskellander »

Jimbo skrev:Hej, jag har hela bilen uppcaddad i autocad, med exakta mått, motorn o allt sitter i. Kan konvertera om den till catiaformat om du föredrar det.

//Jimbo 8)
Hej.
Är det 2D eller 3D cad. Jag provade filerna i ett enkelt 2D program (cadintosh), ser alla lager osv men det ser väldigt rörigt ut.
/Jonas
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

jonaskellander skrev:
Jimbo skrev:Hej, jag har hela bilen uppcaddad i autocad, med exakta mått, motorn o allt sitter i. Kan konvertera om den till catiaformat om du föredrar det.

//Jimbo 8)
Hej.
Är det 2D eller 3D cad. Jag provade filerna i ett enkelt 2D program (cadintosh), ser alla lager osv men det ser väldigt rörigt ut.
/Jonas
hehe förstår de, det är i 3D, ladda hem autocad 2005 LT o testa igen :D
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

3D... Aha, det är därför bilderna liknar ihjälkörda igelkottar här... :D
Se själva (rätt stor bild, seeeeg med smalband): http://i42.photobucket.com/albums/e343/ ... /dump2.jpg
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag kör med autocad 2006 men jag kan inte soma ut så jag ser hela ritningen. Utsomat max står det är det någon mer som har det problemet. Det är bara den ena filen jag kan öppna den en är ett tomt blad ser det ut som. Kan någon konvertera dom till standard ritningsformat till autocad så kan ag prova igen.
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Jag hade samma problem, men om man tittar på dem i 3d så kan man zooma ut så man ser hela ritningen. skriv: vpoint (tryck enter) 1,-2,1 (tryck enter) så får du en bra vy på ritningen.
Användarens profilbild
Addam
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 21:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Addam »

Hej hopp... Har lite info ang. motorprogrammen. Det som jag hade hört talas om heter BOOST och ska vara ganska så avancerat. Sedan finns det ett som heter GTPOWER som ska vara ännu mer avancerat. Skillnaden verkar vara att GTPOWER jobber på ngt sätt i 3d fattade jag det som. Dock är det typ 30 parametrar som ska matas in på varje liten grej. Typ vinklar, avsmalningar och flödeskoefficienter etc. Var tydligen lite meckigt att använda på nyare motorer, turbo och sånt. Man får höfta ganska mkt. Men ev skulle det fungera bättre på enklare motorer. Men det kanske får bli en annan gång. Ev om jag läser den kursen om några år. Förbrännigsmotor fortsättning hette den.

ciao/addam
Senast redigerad av Addam den 14 mars 2006 kl. 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
[Noli turbare circulos meos]
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

jocke.carlsson skrev:Jag kör med autocad 2006 men jag kan inte soma ut så jag ser hela ritningen. Utsomat max står det är det någon mer som har det problemet. Det är bara den ena filen jag kan öppna den en är ett tomt blad ser det ut som. Kan någon konvertera dom till standard ritningsformat till autocad så kan ag prova igen.
Kolla på den i en isometric veiw...så ser du skönheten
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Ritningar på mini?

Inlägg av blacksaabrules »

Är det någon som vet fler ställen som det kan vara möjligt att hitta koja modeller? Jag är inte superhaj på alla format som finns, men någon "neutral" 3D modell borde det väl finnas någonstans.
Har tillgång till ProE och då borde det väl inte vara omöjligt att lyckas....
(ProE ska ju vara världens bästa..... :roll: )

/ Erik
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Ritningar på mini?

Inlägg av timppa »

Om du inte behöver ha en riktigt bra modell och nöjer dig med en med något mindre polygoner så kan du alltid göra som jag gjorde ett tag sedan när jag pillade med en 3D mini. Jag lånade grundmodellen från GTR Evolution, finns nån classic mod man kan slänga in i spelet som innehåller en mini. Sen med gratis specialprogram jag hittade kunde jag importera bilen där och exportera som en fil som fungerade i mitt 3D program.
Tyvärr slarvat bort alla filer jag hade och även glömt bort namnet på convert-programmet, enda som återstår är denna bilden :(
[bild]http://www.timppa.se/stuff/mini_roadster.jpg[/bild]
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Ritningar på mini?

Inlägg av John Doe »

Fasen vad mustigt med avgasrör på bägge sidorna ;D
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Ritningar på mini?

Inlägg av blacksaabrules »

Det jag har mest behov av är väl egentligen skalet och torpedväggen. Sen kan jag klistra in hjulupphängningar och motor själv. Det är ju det som jag vill experimentera med.
Vore betydligt enklare att slippa göra karossen, är egentligen ruskigt kass på datorer :oops:

/ Erik
Skriv svar