Tändspole kopplat med säkring?

Allt som har med elektronik att göra.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av dizapear »

Kom bara på en grej som jag har funderat på. På min koja är tändspolen kopplat till plusmatning med en 30A säkring. Tyvärr var även bromsljus, bakljus och blinkers kopplade till samma krets, och en gång tvärdog bilen pga att säkringen till den kretsen gick. Bytte säkring och bilen gick si sådär 100m till innan den stannade.
Har fått frågor(och börjar fråga mig själv med; skall tändspolen verkligen vara kopplad så?
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av John Doe »

Det ska absolut inte vara så!

http://www.minimania.com/images/wiring/PDFs/wiring15.pdf Har du elschema för 850 De-Luxe Saloon mm...

Ska tyda ditt elschema lite snabbt här;
Från (39) som är spolen så ska det gå en Vit kabel (+) till startsolenoiden samt en Vit/Svart kabel (-) som ska gå till fördelarlocket!

Alltså så ska INGEN kabel gå till någon säkringsbox ^^

En liten hint; Kabelhärvan i en Mini är underbar, så länge man har ett elschema att gå efter och tidigare ägare INTE har mixtrat med härvan :lol: :lol:

Väl mött
Kirill
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av dizapear »

Men om man läser elschemat du länkade till så ser du att plusmatning till tändspolen går till säkring nr 3. Hummm. Det här verkar skumt...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av John Doe »

dizapear skrev:Men om man läser elschemat du länkade till så ser du att plusmatning till tändspolen går till säkring nr 3. Hummm. Det här verkar skumt...
Man kan tro det, men om du kollar bilden som jag har fixat till (följden den röda tråden :lol: ) så ser du att den går in till startsolenoiden :D

[bild]http://www.grangsjo.org/gfx/850.jpg[/bild]

Väl mött
Kirill
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av dizapear »

Solenioden är markerad som nr 4 i schemat. Sækringsdosa är nr 19. Och den röda tråden som du har markerat ær en vit kabel som går till säkring nr 3 i säkringsdosan. Det funkar i alla fall, men frågan är om det verkligen är rätt. Fast man måste ju lita på schemat :?:
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av John Doe »

Hmmm... Var jag som totalt missat det där :oops:
Du har så rätt så rätt =)
Den vita kabeln går till säkring nr 3, och det är exakt samma som på min clubman 998cc...
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av dizapear »

Då kanske det skall vara kopplat så då? Man vet ju aldrig. Vi har ju med Lucas att göra, och med honom vet man aldrig vad man kan söta på 8)
BTW; när jag renoverade min koja så bytte jag alla säkringar, och tro det eller ej, men det satt faktist originala Lucas-säkringar i bilen :D
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av Tulka »

Spolen får ju ström från tändningslåset.Strömmen går aldrig över säkringen.Ta ur den(säkringen) så skall ni se att bilen går ändå.

Tulka
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av dizapear »

Det kan jag lova att den inte gör. Säkringen gick 2 gånger på 100m på 2-1-väg, Och bilen tvärdog... men jag skall se om inte jag kan koppla rätt ändå :D
Egna lösingar är bra lösningar!
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Tändspole kopplat med säkring?

Inlägg av Per Eklund »

Vad jag kan tokla utav ritningen så går det inte igenom någon säkring.. utan bara ihopkopplad vid säkring nr.3 så att den får stöm. Matning till solinoid och när täningslåset slås på ska det vara ström ut till säkring nr.3 och vidare till spolen.. men kabeln från täningslåset och från spolen gå till samma sidan av säkringen, så den ska inte gå, och du ska kunna starta utan säkringen isatt.
Skriv svar