Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

940 topp bruker att sitta på 1275 motor.
202 topp är helt ok topp att sätta på en 1000 motor. Den skall vara bättre spec än en standard 1000 topp. Tror att 295 toppen är lite bättre portad än 202 toppen. Oansett är 202 bättre än standard. Lite osäker på vad du måste göra för att få 940 toppen att passa på 1000 motorn. Finns säkker noen här på forum som vet.
940 har rätt mycket större ventiler än 202 toppen. Hoppas det var lite info som kommer till nytta.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Det gör det verkligen ;D
Men skillnaden mellan 295 och 940:n då? Vad jag läser på utländska forum så verkar det ligga i samma klass på ett ungefär och att man ibland inte behöver göra någon större ändring på dem :O
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

Om jag har fattat det rätt så är det 940 ca 35mm och avgas ca 29mm
295 insug ca 31 mm avgas 25,4 mm
Tror det lite mere jobb att få 940 toppen att fungera bra på en std 1000 motor
295 toppen är ferdig preppad för rätt bra effekt höyning på en standard 1000 motor.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av hultarn »

Kirill skrev:Då ska vi se här då;
Toppen som satt på motorn som följde med bilen är en 12G202
Toppen som satt på motorn som jag slaktar är en 12G940

Sitter precis och läser skillnaden mellan 940 och 295:an men vem fan är bäst?!
The 12G202 head wil h mentions is a 1098cc head and although better than the 998cc head slightly, not a patch on the 295.
Only thing you will need to check on a 295 head is the chamber volume. The 295 head was originally used on the 998 Cooper engines that had a raised dome piston. If you install a std volume head on a later 998cc engine then the compression ratio will be too low to give the increased performance you want.
As for finding one, you will have to keep searching till you turn one up. I remember buying one about 6 years ago, and they were hard to find then, so it won't have got any better.
Så enligt den snubben så sitter det alltså en 1100 topp jag har och inte en standard 998 topp :?

//Kirill
12G940 är anpassad till 1275-motorn, och funkar inte med 998 då ventilerna kan krocka med blocket. Du är tvungen att fräsa fickor i blocket. Notera också att 12G940 finns både med 9 och 11 bultar, och det är inget måste att ha 11. Jag har kört i många år med 9 bultar och aldrig haft något problem med toppackningen.
940-toppen är den bästa för 1275-motorn, och funkar bra utan extra portande (risken finns ju alltid att man filar galet)

12G295 är den bästa toppen för alla mindre än 1275, finns även enstaka 12G206 (mycket tidig och ovanlig från 997 Cooper). 295-toppen kommer från 998-Cooper och är en mycket bra topp ur flödes- (och effekt-) synpunkt. Den är så bra att den inte behöver nåt filande eller portande!
Dock, som de säger i den engelska texten, har den större förbränningsrum och ger lägre komp, därför krävs att man planar topp eller block, alternativt byter kolvar.

Ett Stage 1-kit är en bra start för att få mer fart i din bil, väldigt prisvärt om du köper komplett med RC40 avgassystem. Kolla gärna priserna i England innan du beställer nåt i Sverige, jag köper allt direkt från England till mina Minis.

Jag kan rekommendera dig David Wizard's böcker om A-motorn, han vet allt om dessa, har gjort mängder av tester med alla möjliga prylar, ofta med effektdiagram.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Vad ska man säga :D Tack som fan hultarn för nu fattar jag genast lite mera om dessa ;D

Så det du och branserud föreslår är alltså att införskaffa mig i en 12G295 topp, planar toppen alt. blocket eller byter kolvar? Ihop med ett avgassystem så lär det bli kräm i pärlan ;D Utan att besiktningen ser något :twisted:

//Kirill
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av hultarn »

Kirill skrev:Vad ska man säga :D Tack som fan hultarn för nu fattar jag genast lite mera om dessa ;D

Så det du och branserud föreslår är alltså att införskaffa mig i en 12G295 topp, planar toppen alt. blocket eller byter kolvar? Ihop med ett avgassystem så lär det bli kräm i pärlan ;D Utan att besiktningen ser något :twisted:

//Kirill
Varsågod! :-)

Japp, låter som en bra plan! Lägg till ett nytt insug också! Det brukar ge bra effekt utan att du förlorar nån körbarhet eller ekonomi. Det som kan vara lite svårt är att hitta den rätta förgasarnålen.

Äh, besiktningen.... Testade min hysteriska 1380 en massa ggr utan att de ifrågasatte motorn, de har mest tyckt den var skitkul att köra, fick nästan vinka in dem när de var på väg för tredje gången runt huset... :lol:
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av lalaw »

När det gäller 940 toppen så har jag läst på andra forum(morris minor owners club) att man istället för att fräsa ur blocket kan sänka avgasventilernas säte, vilket inte ens behövs ofta då ventilerna har ätit sig ner i godset redan. Det är ju inte farligt med de försämrade gasflödet då det är på avgassidan.

295 toppen satt även på MG100 och Princess 1100 (säkert wolseley också)
Normalt får man plana toppen lite om man skall ha den på ett standard bottendel för att få rätt komp.
De bilar som hade 295 toppen hade lite andra kolvar.
Lars
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av hultarn »

lalaw skrev:När det gäller 940 toppen så har jag läst på andra forum(morris minor owners club) att man istället för att fräsa ur blocket kan sänka avgasventilernas säte, vilket inte ens behövs ofta då ventilerna har ätit sig ner i godset redan. Det är ju inte farligt med de försämrade gasflödet då det är på avgassidan.

295 toppen satt även på MG100 och Princess 1100 (säkert wolseley också)
Normalt får man plana toppen lite om man skall ha den på ett standard bottendel för att få rätt komp.
De bilar som hade 295 toppen hade lite andra kolvar.
Lars

Jo, det kan vara en nödlösning att sänka avgasen så, men.. å andra sidan har man inte nån större glädje av 940-toppen då det blir en otrevlig övergång mellan topp och block, det är ju olika cylinderdiametrar. Man får dåligt flöde då cylinder och förbränningsrum inte matchar, och hela finessen med stora ventiler går förlorad.
Vidare så tappar man komp, och skulle man råka övervarva kan det bli riktigt rörigt...
Med standardkam så har man ändå så låga och korta lyft, så man får aldrig nån effekt med 940-toppen.

Om jag minns rätt så avråder David Vizard från att krabba med 940-toppen på 998, det är mycket lättare att få fart med en 295-topp som passar rakt på. Jo, det stämmer att MG1100 o Wolseley också använde denna topp.

*kollar lite på nätet*
"You'll need to pocket the block to allow clearance for the valves, so ideally the engine needs to be removed & stripped. It can be done in situ, but it's far from ideal.
If the rest of the engine is standard you'll be much better off fitting a 12g295 {998 Cooper head}.
....
Why on earth would you want to sink the valves in the head ? That's just a bodge. It will do absolutely nothing for performance as you'll lose a lot of flow so may lose any benefits of fitting the head in the first place. Either pocket the block properly or fit a 295 ! "

Du kan kolla diskussionen här:
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... &hl=12G940
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av Snailspeed »

Jag körde med en 12G940 på en standard 998. Jag tyckte att den motorn hade betydligt bättre ork än med standardtoppen. Det enda jag gjorde var att jag monterade den med toppackning till 1275. Inga modifieringar alls.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av lalaw »

Grejen med 940 toppen är att den är mycket vanligare och billigare än 295 toppen.
Och eftersom i de flesta 940 toppar som har körts endel men inte planats så har avgas ventilerna sjunkit av sig själva så pass mycket att man inte behöver göra något. Och som jag skrev tidigare så gör det inte så flödet på avgassidan försämras. I länken som du hänvisade till så verkar informationen att det bara gäller avgasventilerna saknas.

Fast handen på hjärtat så sitter det en 12g295 topp på min Morris.
Jag ska kolla vad david wizard skrev om det.

Lars
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av scouten »

Ursäkta att jag lånar tråden men hur många hästar skulle tillexempell krills plan göra då?

mvh
sebbe
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Vafasen har bilen original i kusar? 37 otyglade pållar eller :shock:

Men ny topp, ny kam och steg 1 kit (Som höjer 20%) så blir det som bramserud skrev, ca 50 småvilda kusar till i en sån här liten kärra!

Lite OT här, men vad ger en 1380 motor original i Hp? Samt BHp?

//Kirill
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av jonas »

1380 ger 110-115hk
Skriv svar