Sommarprojekten.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Sommarprojekten.

Inlägg av lalaw »

Hej,
Då var semestern över för iår.
Lite bil projekt har det ju blivit..
Princessen har fått på en ny renoverad topp. Den jag satt på förra sommaren blåste topplockspackningen.
Det visade sig vara en av pluggarna som sitter i toppen som hade lossnat!
Nu sitter det en MG1300 topp som är konverterad till till blyfri på den. förra året gjorde jag iordning resten av MG1300 motorn som sitter i bilen.
Sedan tog jag av tanken så att jag kunde spänna åt skarven på hydrolasticröret. (röret gick av när jag byte bakramen så det sitter en rörskarv).
Efter att ha pumpat upp fjädringen höll bilen i 5 meter sedan gick bakrefjädringsdonet.
Då är det tur att man har lite reservdelsbilar så en MG1300 fick släppa till ett nytt don.
Efter att ha vakumsugit system och pumpat upp det igen bilen så visade sig att vattenpumpen hade börjat att läcka.... annars har den gått bra isommar så när som på att slangen mellan topp och vattenpump läkte pga att jag hade använt slangklämmorna som följde med slangen och de gick inte att dra tillräckligt hårt.
Sedan köpte vi helt nya navkapslar till bilen på blocket.

MG1300n har ju haft en egenhet att tappa framhjulet.. muttern har klippt saxsprinten och sedan kunnat skruva upp sig. Efter att ha rivit det nu så tror jag att jag har hittat felet.
Splinsen var helt borta i navet, och efter kollat ien låda med delar som vi fick med bilen så hittade jag ett annat nav med skador på navets splines. Jag gissar att man har fått en skada på splines av någon orsak och då bytt nav men inte drivknut (som också var skadad och sliten) denna har i sin tur förstört det nya navet.
Nu fick den tidagare nämnda reservdels Mg1300n även släppa till ett nytt nav. Drivknut och lager hade jag redan köpte jag nya på Ebay.
Eftersom denna bil alltid har varit väldigt mjuk i fjädringen så vakumsög vi den och pumpade upp fjädringen igen. Dock så blev den bara något styvare, jag tror att någon har plockat bort strypbrickorna till hydrolasticen.
det får bli nästa års jobb. efter det så var det dags att besiktiga bilen, och det gick nästan höger bak broms tog inte alls. 3 timmar senare ombesiktigades bilen med fixade bromsar med lyckat resultat. De hade fastnat när bilen har stått pga framhjulet.

Iövrig så bytte vi till elektronisk tändning på MGBn och bytte bensintanken som läkte.
Lagade växellådan och servade lillsyrrans BMW E30 325 (den blev bättre iaf....)
Fixade fläkten till ACn på på Pappas BMW e28 535i samt bussningar till generatorn.
Städade garaget för första gången på 30år....det behövdes
Hjälpte en DKW 102f ägare som hade fått stopp på bilen ett par hundra meter från oss att få igång bilen igen.
Startade upp Farfars gamla encylindriga generator från 1914
det jag inte gjort är att hålla på med mina egna bilar.....
Har ni andra haft några projekt i sommar?
Bild
Lars
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Sommarprojekten.

Inlägg av John Doe »

Alltid lika roligt att följa andras projekt ;)
Har själv ett projekt (Terapiarbete kan man väl snarare säga) som går att följa i min tråd...

Hojta till om du är ute efter nå MG1300 saker, fick med lite sånt till min koja :S Bla hastighetsmätare, motor + låda som är slaktat och ligger i 4 lådor :wink:
Skriv svar