Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Hejsan!

Då håller man på och river motorn för att helt byta ut packningar och gå igenom den...

Det jag har tänkt på att införskaffa i senare då jag ska bygga ihop bilen igen är;
tändspole för brytarlöst system
brytarlös fördelare

Vet att folk har lättade svänghjul men då jag läst att det är inget att föredra så känns det väl mindre skoj =/
Men vad kan man slänga i för något mera för att få lite mera fart på henne, med tanke på att jag även ska i med ett steg 1 kit till nästa sommar!

Så ge mig tips och råd vad som är bra / dåligt osv osv!

Väl mött
Kirill
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av MinMorris »

Detta har någon skrivit till mig.
"Proppen för effekten är först förgasarnål/luftfilter, sedan insug/grenrör, sedan förgasare, sedan topp, sedan kam, om man nu vill ta det steg för steg."
Lite tips på vad du kan börja kolla på kanske.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av Litenmentuff »

bonntrimmarens bästa tips är ju att ÖKA komp:et i motorn genom att plana toppen ordentligt :) då får man effekt som oftast är billig att skapa (om du endå rivet motorn.)

tips!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Hur ser man att toppen är planad då?
Så som det ser ut just nu så är det slät som en babyrumpa 8)
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

vad skall du köra med för motor? 1000 eller 1275? För en 1000 motor slänga på en 12g295 topp (cooper s og MG1100) 1275 slänga på en 12940 11 bults topp
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

branserud skrev:vad skall du köra med för motor? 1000 eller 1275? För en 1000 motor slänga på en 12g295 topp (cooper s og MG1100) 1275 slänga på en 12940 11 bults topp
Vad gör det för skillnad egentligen?! Har ju en 1275:as topp liggandes ute på gården :)
Just nu är det en 998cc motor som jag absolut inte vet nada om... Ser dock välvårdad och nyrepad iaf!

Edit: Sprang ut och kollade en snabbis; Motornr: 2H354AA H1119
Dock kommer denna motor ifrån en MG 1300... Så lite svårt att få någon koll på vad för motor det är!
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

om du tänker köra 1000 motorn så ville jag satstat på en 12g295 topp, ny kam och sportavgas. Borde få 50 hk +
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av tallefjanten »

varför i hela fridens namn slänger du inte i 1275 motorn om du har en sådan liggande :?
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

tallefjanten skrev:varför i hela fridens namn slänger du inte i 1275 motorn om du har en sådan liggande :?
Hehe bra fråga du ;D Men här kommer ett par anledningar till varför jag inte har gjort det och varför jag inte kommer göra det!

998cc motorn jag har ser så fräsch ut, precis som om den var helt ny! Inga vändkanter eller något trasigt...

1275:an jag har liggandes måste jag gå igenom totalt, plus att jag sålde vevaxeln och nedre remskivan till den för ett tag sen till fekkeman :mrgreen:
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av Fekkeman »

1275:an jag har liggandes måste jag gå igenom totalt, plus att jag sålde vevaxeln och nedre remskivan till den för ett tag sen till fekkeman :mrgreen:[/quote]


Jepp, du är allt en räddare i nöden! :D

/Robban
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

Har en 12G295 topp liggande om du behöver.
Skfjell@msn.com
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

branserud skrev:Har en 12G295 topp liggande om du behöver.
Skfjell@msn.com
Hur ser man om man har en 12G295 topp då? Eftersom jag har ju en topp liggandes redan O_o
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av branserud »

När ventilkåpan är av kan du se ett nummer under vipparms bryggan. 12G295 är bäst och sen kommer väl 12g202 och sen kommer standard toppar. Kommer intre i håg deras nr
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av Fekkeman »

Lyft på ventilkåpan ock kolla mellan 2:ans och 3:ans cyl bakom vipparmsbryggan.

Oj, Branserud hann före....
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?

Inlägg av John Doe »

Då ska vi se här då;
Toppen som satt på motorn som följde med bilen är en 12G202
Toppen som satt på motorn som jag slaktar är en 12G940

Sitter precis och läser skillnaden mellan 940 och 295:an men vem fan är bäst?!
The 12G202 head wil h mentions is a 1098cc head and although better than the 998cc head slightly, not a patch on the 295.
Only thing you will need to check on a 295 head is the chamber volume. The 295 head was originally used on the 998 Cooper engines that had a raised dome piston. If you install a std volume head on a later 998cc engine then the compression ratio will be too low to give the increased performance you want.
As for finding one, you will have to keep searching till you turn one up. I remember buying one about 6 years ago, and they were hard to find then, so it won't have got any better.
Så enligt den snubben så sitter det alltså en 1100 topp jag har och inte en standard 998 topp :?

//Kirill
Skriv svar