Morris Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av timppa »

[bild]http://www.timppa.se/stuff/kylare.jpg[/bild]

Så ser min kylare ut iaf.

Nr4. är "pluggen" man snurrar på. (precis bakom grillen)
nr.6 den där överflödes utgången jag nämnde.

Att inte ha nån plugg låter faktiskt lite jobbigt
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Fan vad bra!
Varit och köpt glykol på öb precis. Ska tömma ut och fylla på med nytt i båda bilarna! Det behövs ju tydligen göras ibland... vem vet om det är 40 år gammal vätska i systemet? blä!!! =o)
Min kylare ser ut som den du visa timppa, med grillen till vänster. Dock slangen som gick sönder hos mig ser jag inte på bilden. Köpte en ny på mekonomen, en vanlig rak kylslang, bilder kommer...

Har även beställt ny vajer och tempgivare. Om man tar kabeln mot jord så ska givaren visa fullt utslag, dvs HOT! Men tändningen måste vara påslagen såklart=o).

EDIT:
Bild

Övre ny, lite för lång.
Nedre gammal, flexibel.
Hoppas det går...

Bild

5 liter kylarvätska, borderäcka till tvåkojor. Kylsystemet tar 4,5 liter väl?
Senast redigerad av MinMorris den 22 juli 2009 kl. 16:29, redigerad totalt 2 gång.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

mm..min ser inte riktigt ut så.. 26:an o påfyllningshålet har bytt plats på min :)
kanske därför jag inte hittar min lilla tapp.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Avtappningen finns inte på alla kylare (tillexempel inte på nån av mina kojor - :evil: ) På baksidan av motorn, passagerarsidan en bit ner, finns en avtappningsskruv för kylsystemet - den måste bort annars har du halva systemet fullt. Det är inte ovanligt att det kläggar igen i det hålet - då får du mojsa runt med nåt så det rinner ut ordentligt. Tänk på att 20% av vätskan i systemet finns i värmepaketet - så det bör du åxå koppla bort. Ta även bort ventilen till värmepaketet så du kan spola den vägen. När du sen kopplat bort allt ska du spola hela systemet bak- och framlänges så att du får ut all skit! Det är ingen ide att bara öppna - tömma fylla på. Du behöver inte ta loss hela kylaren för att byta vätska - det räcker att spola. Spola helst med ljummet/varmt vatten så löser det bättre - och SPOLA LÄNGE!! Det vatten som kommer ut ska vara helt klart! Sen kopplar du ihop allt och blandar vätskan innan du häller i så du inte får vatten på vissa ställen och glykol på andra. Håll koll på ungefär hur mycket du har hällt i så det inte är alldeles för lite-ddå kan det vara bubblor i systemet.

2: slangen på bilden (den trasiga) ser ut som bypass-sslangen till vattenpumpen. Anledningen att den ser ut som ett dragspel är att den annars är OMÖJLIG att få på plats utan att ta av toppen!

Tips är att köpa en "riktig" - kostar £1.38 - [minispares:36718]
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:Avtappningen finns inte på alla kylare (tillexempel inte på nån av mina kojor - :evil: ) På baksidan av motorn, passagerarsidan en bit ner, finns en avtappningsskruv för kylsystemet - den måste bort annars har du halva systemet fullt. Det är inte ovanligt att det kläggar igen i det hålet - då får du mojsa runt med nåt så det rinner ut ordentligt. Tänk på att 20% av vätskan i systemet finns i värmepaketet - så det bör du åxå koppla bort. Ta även bort ventilen till värmepaketet så du kan spola den vägen. När du sen kopplat bort allt ska du spola hela systemet bak- och framlänges så att du får ut all skit! Det är ingen ide att bara öppna - tömma fylla på. Du behöver inte ta loss hela kylaren för att byta vätska - det räcker att spola. Spola helst med ljummet/varmt vatten så löser det bättre - och SPOLA LÄNGE!! Det vatten som kommer ut ska vara helt klart! Sen kopplar du ihop allt och blandar vätskan innan du häller i så du inte får vatten på vissa ställen och glykol på andra. Håll koll på ungefär hur mycket du har hällt i så det inte är alldeles för lite-ddå kan det vara bubblor i systemet.

2: slangen på bilden (den trasiga) ser ut som bypass-sslangen till vattenpumpen. Anledningen att den ser ut som ett dragspel är att den annars är OMÖJLIG att få på plats utan att ta av toppen!

Tips är att köpa en "riktig" - kostar £1.38 - [minispares:36718]
Oj, låter som jag har ett projekt framför mig. trodde det var in, ut, sprut å slut! ^^
men då får man nog offra några dagar för förstod inte så mycket, hihi. bra förklarat men jag har inte en aning var man hittar allt.

anledningen till att jag köpte en sån slang var för att jag såg en sådan på min andra, så han har fått dit den, men han kanske hade toppen borta då. hmmm... men jag måste dit med min. får se om jag kan hitta en slang som går dit.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av minijanne »

Joop, orginalslangen ser ut så, men sen kom nån på att det vore ju smutt om man kunde byta den utan att ta av toppen och så uppfanns den lilla dragspelsslangen. Njae, det tar nog inte en par dagar men bättre delen av en halv dag tog det nog förra gången jag gjorde det.

Det här hittade jag i en bok nånstans :wink: :
Hur man tömmer och spolar:
Bild

HUr man fyller på:
Bild
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Snailspeed »

Det är bara äldre kylare som har plugg i botten. Kylare med övre anslutning vid påfyllningen är till årsmodeller -76 till -79 som har avgasrening med luftpump.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Jag får nog säga hej till våran kompis Haynes och lusläsa=o)
Sedan får jag nog vänta tills tjejen åker på semester till Frankrike, då ska jag nog få tid.
Dumt att jag beställde saker idag, nu blir det ny frakt imorn om man ska ha slangen också. =/ Menmen, någon dag lär man väl sig! Jana har sommarstängt denna veckan, men finns ju så många fler att beställa från=o)
Tack för all info!
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av Hylsan »

Humm..men vilken slang var det du behövde?
Hängde inte riktigt med där...men det är inte den övre slangen då?

annars hade du kunnat få köpa min billigt ;)
har inte hunnit montera den jag fick av dig.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av John Doe »

Bara och hojt om du behöver utdrag ur verkstadshandboken :wink:
Köpte den utav en kille på blocket, och håller på att scanna in den eftersom boken följde med min gamla koja!

Lycka till själv grabben :mrgreen:
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Hylsan skrev:Humm..men vilken slang var det du behövde?
Hängde inte riktigt med där...men det är inte den övre slangen då?

annars hade du kunnat få köpa min billigt ;)
har inte hunnit montera den jag fick av dig.

/Hylsan
Den övre slangen har jag precis köpt, men behöver en dragspelsslang, beställt en från BSCC idag, får ju stötta de lokala handlarna lite=o)
Kirill skrev:Bara och hojt om du behöver utdrag ur verkstadshandboken :wink:
Köpte den utav en kille på blocket, och håller på att scanna in den eftersom boken följde med min gamla koja!

Lycka till själv grabben :mrgreen:
Versktadshandboken har jag redan men om du har scannat in hela skiten till en fil så tar jag gärna emot den. lättare att hitta vad man söker, söka på ett ord och vips så är man där. Har även Haynes boken, och den även i pdf-format som jag snubblat över någonstans^^.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av John Doe »

Har du den Svenska eller Engelska Haynesboken?!
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Kirill skrev:Har du den Svenska eller Engelska Haynesboken?!
Jag har den engelska Haynes och den svenska Verkstadshandboken. ^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av John Doe »

Som för en själv då O_o
Svärfar ratar den Engelska boken och sitter och lusläser verkstadshandboken :mrgreen:
Gammal arbetsskada sen han jobbade som mekaniker :wink: Vilket är jävligt tur för mig...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Morris Mini 1000 -70

Inlägg av MinMorris »

Det har inte riktigt gått så bra som jag velat idag. och tiden börjar dra ihop sig, måste ha igång båda inom et tpar veckor =/...
Kylaren:
Bild
Den lossnar inte! till slut slet jag sönder den när jag försökte lite för mycket! Blir väl köpa någon smetmetall på ÖoB och klämma ihop skiten så bra det går, men FÅR FORTFARANDE INTE BORT DEN! Tips? Behöver spruta vatten in genom där för att få rent!
Bild
Lossade drain pluggen men kom inte ut något, vätskan måste hittat ut något annat håll.
Annars såg resten rätt bra ut. Tog ut kylaren för att få loss hastighetsvajern.
Bild
Den gamla hade gett sig, vajern av...
Hur testar man om vajern fungerar? Måste jag koppla in kylsystemet igen eller kan jag köra en lite bit utan att det händer något? Så man ser att nålen rör sig?
Tempmätaren var lätt att byta, och den ger nu utslag iaf, ett litet steg framåt.
Senast redigerad av MinMorris den 13 augusti 2011 kl. 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar