Reparera en 998 motor eller byta?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Reparera en 998 motor eller byta?

Inlägg av Krillesew »

Har precis för första gången fått igång motorn i min -72:a. det sitter en 998 motor i den och problemet är att den låter rätt bedrövligt. det närmaste jag kommer i beskrivning är "lageroljud". Jag vet inte hur långt motorn gått, den är en utbytesmotor (!) mot den 850 som satt i från början.

Vad kan det tänkas kosta med en motorrenovering, säg nya ramlager och uppfräschning av vevaxel? Och är det värt att satsa några pengar på 998, är det bättre att köpa en 1275? Min ursprungliga budget för bilen var tänkt att innehålla ett stage 1 kit, vilket ger ca +20%. Vilket troligen blir, öhh 48 hästar i en 998. Jag är i o f s inte ute efter något med för mycket hästar, men vill å andra sidan komma upp för backarna innan jag börjar rulla baklänges.

Bromsrören ser inte heller helt kul ut. Även om det blir något fartvidunder så kan det ju vara kul att få stopp när man själv vill. Och ska man ändå byta rör så...Om man vill byta till två krets-system, är det bökigt?

Ja, det var några funderingar efter ett par dagar i garaget!

Hälsningar
Krillesew
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Reparera en 998 motor eller byta?

Inlägg av blacksaabrules »

Frågan är om det är "värt" besväret att renovera en gammal 998 cc motor?! Finns nog en hel del såna motorer liggandes i garagen till övers runt om i landet(jag har en) som antagligen är betydligt billigare än renoverings kostnaden för den motorn du har.
Jag tror att du får en trevligare bil med en 1275 motor än en 998 med stage 1 kit, jag tyckte inte att det var något större sus i stage 1 kitet (fast jag har aldrig kört utan iofs).
Så jag tycker nog att du ska försöka satsa dina pengar på en 1275 motor och sen bara njuta av en mycket trevlig liten bil.

/ Erik
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Reparera en 998 motor eller byta?

Inlägg av John Doe »

Jag ser bara på hur jag själv kommer att göra med min koja!

Jag fick med en 1275cc motor plus turbo som jag kommer att slänga i, dock kommer den att gås igenom INNAN jag lyfter i den då 998cc motorn är halvt urtagen utav förra ägaren = halva jobbet redan gjort för mig då jag kan gå lös i motorrummet och städa upp där =)

Sen gällande bromsrören så snackade jag precis med svärfar gällande hur jag ska göra med min och vi kom väl fram till att det är billigast att köpa rör på löpmeter med verktyg från feltema så att man får fräscha rör till systemet... Kommer samtidigt då att byta ut nipplarna!

Hur enkelt det är att övergå till två-krets låter jag förbli osagt :wink:
Skriv svar