Provat allt?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Provat allt?

Inlägg av Boden »

Börjar på en ny tråd. Den långa versionen finns under rubriken ”Heinz är grinig.”

Inför säsongen ville inte kojan starta; inte ens tända. Fick hjälp av JANA att byta fördelarlock, brytarspets, kondensator, olja, oljefilter och luftfilter. Därefter funkade lilla bilen perfekt alla 5 milen hem till Tyresö.

Någon dag senare åkte han ut på en kort tur igen. Fick lite bensin. Efter tankning fick han stå still ca 30 minuter. Därefter var han mycket svårstartad, men kom hem i alla fall. När han blev varm så var allt ok. Därefter stod han i carport några dagar och då kom han inte igång förrän han blivit varm med hjälp av startmotorn typ. Så inför besiktning fick han bo i garaget med kupévärmare under magen. Då startade han på första och kom hela vägen till besiktningen som gick bra trots liiiite för höga co-värden.

På väg hem från besiktningen dog han och var riktigt kinkig att få igång, men det lyckades till slut och sen for vi hem. När han blivit kall igen så vägrar han starta. Därefter har jag gjort följande: Nya tändstift, nya tändkablar, slangat ur bensinen och fyllt på med ny (98 oktan). Ingen förbättring.

Sen har jag med hjälp av svåger skruvat ur förgasare och bytt bränslemunstycke, bränslenål, flottörnål. Insugspackning böt vi också. Inte alla tre, bara den som ligger an mot insuget i motorn. Därefter ställde vi också tändningen. Det tog några timmar men sen gick bilen så fint så fint.

Nu har det gått ytterligare nån vecka och motorn är kall och biljä---n vägrar starta. Batteriet är fulladdat. Jag får igång motorn efter 5-8 försök. Sen hackar han och går ojämnt som xxx. Svarar inte på gaspedal och dör efter någon minut. När jag har hållit på så tre – fyra gånger så vägrar han över huvud taget, tänder inte ens.

Har följt andra trådar med liknande problem och det känns som jag har gått igenom i princip samma procedur som dem.

Vad ska jag göra härnäst? Nödslakt?
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Provat allt?

Inlägg av _clubman_ »

finns olja i dämparen i su:n då?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Provat allt?

Inlägg av Boden »

ja, det finns olja i dämparen, 10/30 enl. rekommendation. Enl boken skulle det vara 13 mm över klacken, men då rann det över när man try ckte ner kolven, så det blev nog strax under kanten istället. Det enda som jag själv kan tänka på som är kvar att byta är tändspolen. Är det rimligt?
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Provat allt?

Inlägg av _clubman_ »

vad för färg är det på stiften då? svarta= för mycke soppa. bild?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: Provat allt?

Inlägg av tallefjanten »

har du provat en annan tändspole :?:
kolla också att jordkabeln mellan inneskärm och kopplingskåpa är hel och att den
sitter fast.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Provat allt?

Inlägg av minitokig »

tallefjanten skrev:har du provat en annan tändspole :?:
kolla också att jordkabeln mellan inneskärm och kopplingskåpa är hel och att den
sitter fast.
Min jordkabel satt mellan kopplingskåpa och framvagnsram, det var inget bra...
chokekabeln blev väääldigt varm, bilen ville inte starta och startmotorn gick sakta..

Ny kabel mellan kopplingskåpa och innerskärm och vips snurrade startmotor betydligt piggare!

Efter byte av fördelare så startade motorn också :-)
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Provat allt?

Inlägg av Boden »

Stiften var svarta och lite oljiga skulle jag vilja säga. Nu är de rengjorda. PAssade också på att byta bensinfiltret (till en genomskinlig) och slangen från pumpen till flottören. Den pumpar fram bensin helt OK.

Men inte blev det bättre... Den tände till en gång, sen är det bara startmotorn som går...

I morgon får jag lite mer hjälp av nån som kan betydligt mer än jag om gamla bilar.... Jag ska också fråga frun om jag får provlåna hennes tändspole i morgon. Hennes kojja går som klockan. Får se om det hjälper.

Tack för alla tips!
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Provat allt?

Inlägg av Boden »

Lösningen på problemet....

Lånade en fungerande fördelare (hela klumpen) av en vän och vips fungerade allt som tåget. Skickade min på service under tiden. Nu är den tebax och felet var att sladden från kondensatorn till brytarspetsen hade lossnat lite från sitt fäste och kortslöt mot godset. Tydligen ett inte helt ovanligt fel på fördelare av typ 45D4.

Ett enkelt fel, men jag har lärt mig massor på kuppen och så har jag flånkans nya delar på allt från fördelare till tändstift och en nyrenoverad förgasare. :-)

Tack för alla tips ochTrevlig sommar på er! //S
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Provat allt?

Inlägg av minijanne »

Grattis - ut å kör nu!
Skriv svar