slaglängd koppling ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av MinMorris »

Fekkeman skrev:känns som 1 steg fram och 73 tillbaka
:lol: :lol:
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Hylsan »

usch ja...tror vi är en del som känner igen den känslan när vi gått ut till våra kojor. :roll:

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Hehehe...Skönt att höra, i bland kan man ju känna sig lite nedstämd med motgångarna runt bilen och bara tänka: Varför, Varför? men det släpper iofs ganska snabbt när man vet vilken rolig bil man är ägare till. :D

Åter till kopplingen då, efter problemen igår tänkte jag att Jana kanske hade någon tanke om problemet, så ett samtal till honom resulterade i en ny huvudcylinder vilken enligt honom kan vara boven i dramat då den stått många år i ladan och tappat kraften. Vi får väl se om det hjälper, i´ll be back!

/Robban
mogge_persson
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 juli 2007 kl. 00:48
Ort: Sollefteå

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av mogge_persson »

kan säga att ett byte av huvudcylindern är som natt och dag, bytte på min precis här i veckan då jag fick luft i systemet efter några timmars användande.Nu fungerar kopplingen som en dröm :D
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Det låter positivt! :D

/Robban
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Som jag misstänke(men inte hoppats på) så gav den nya huvudcylindern inte mycket mer att önska än tidigare. Har luftat, luftat, luftat och faktiskt luftat lite till men får inte till det ändå. Kan det vara så att kopplingen är helt uppfuckad inuti, fasten det såg vackert ut när jag satte ihop det? jag blir inte klok på det här. Kan jag riva ur kopplingspaketet utan att lyfta ur motorn? fast jag kan ju prova att lufta lite till annars....

/Robban
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av minijanne »

Jag tror jag har samma problem - trots att jag har slaglängd på kopplingen är det ruggigt svårt att få i ettan, lite lättare med tvåan - trean, fyran, fem...nä visstja bara fyra växlar, trean och fyran iallafall - inga problem. Har sökt vägledning hos Mr. Hayes men han hoppar som vanligt över de intressanta delarna :evil: .
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Mitt problem är att jag inte får in nåt i växelväg. :cry:

/Robban
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av MinMorris »

Min etta är tjurig att få i, men jag bara rycker drar och trycker, hmmmm... Jag har inte rört frikopplingen, kanske förra ägaren? Tyvärr har jag inget tips att komma med...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Snailspeed »

Om ni startar motrn med ettan i. Tar då kopplingen direkt när ni börjar släppa upp pedalen eller först en bit upp? Har ni bara en pedal som känns spänstig och inte svampig och bilen börjar rulla direkt så är kopplingens stoppskruv feljusterad eller så är muttrarna på axeln genom kåpan inskruvade för långt på axeln eller så kärvar det mycket någonstans i armens led, axelns glidytor eller lamellens splines. Det är bara att kolla och utesluta.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Lägger jag i ettan och frikopplar så skuttar den bara framåt, mao så frikopplar den inte, svampig är den inte, inställda skruvar och muttrar? svar ja! men nu kommer jag riva ner den och kolla skicket inuti fasten jag är nästan helt hundra på att det är ok därinne, men man vet ju inte......

/Robban
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Snailspeed »

Om du tar bort fjädern som sitter mellan armen och slavcylindern och sedan drar i armen utåt så ska spelet vara 0.5 mm mellan stoppskruv och armen. Det är alltså mycket lite. Här brukar felet vara för mig när jag har problem med kopplingen. Börja med nästan inget spel alls och prova om dragläget kommer högre upp på pedalen. Sedan är det till att justera och provköra.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av blacksaabrules »

Snailspeed skrev:Det är flera saker som måste justeras rätt för att kopplingen ska fungera riktigt. Först ska stoppskruven justeras in. Ta bort fjädern mellan slavcylindern och armen. Dra armen utåt tills urtrampningslagret tar emot på fjädern. Nu ska stoppskruven skruvas ut så att spelet mellan armen och skruven är 0,5 mm. Är systemet riktigt luftat så ska nu din assistent trampa ner kopplingspedalen i botten och du själv ska justera in de två muttrarna på tryckstången i mitten på kopplingskåpan så att de ligger an mot kåpan. Nu med uppsläppt pedal vrid in muttrarna en sexkant till och dra åt. Nu ska det vara rätt justerat för att allt ska fungera korrekt.
Ska det inte vara ett spel på ca 6,5 mm mellan muttrarna på tryckstången och kåpan när kopplingen är opåverkad?? Enklare att justera så om man är själv i garaget...

/ Erik
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Nu fick jag nog av allt luftande och "muttrande :lol: " så jag plockade bort kopplingskåpan och tänke även plocka bort koppling och kolla över lamell och fjäderkåpa. När jag håller på att lossa fjädekåpan så hör jag metalliskt ljud när jag snurrar runt svänghjul för att komma åt de tre muttrarna som håller fjäderkåpan på plats, småbitar av stål ligger inne i kåpan och skramlar omkring. Inte bra. Det visar sig att den stora centrummuttern ej varit tillräckligt åtdragen vilket resulterat i en trasig låsring (inte den som man böjer över mutter ,utan den innanför) samt att det även slitits loss stålfragment från den bultade delen på svänghjulet.

Kan detta vara mitt problem med en icke frikopplande koppling?

/Robban
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Ola »

aj aj .. hoppas veven har klarat sig...
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Skriv svar