slaglängd koppling ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

någon som vet hur långt slavsylindern slår när allt är rätt ? jag får inte kopplingen att frikoppla helt. har luftat med lös cyl.och nippen högst,justerat längden på stången,kollat spelet på stoppskruven. tror inte det är luftproblem för det hjälper inte att pumpa. min slår 15mm, kan det vara riktigt?.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av lennie »

min kopplingspedal var böjd och tog i golvet för tidigt så jag knäckte upp den igen och nu är allt frid och fröjd, men det kanske du uteslutit när du kollat allt annat.
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

det har jag inte kollat, skall ut och undersöka det. men skulle fortfarande vilja veta hur långt slaven skall slå. tackar för tipset.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Litenmentuff »

kolla så du inte har internt läkage i huvudcylindern till kopplingen.

för att kolla detta kan du skruva in "skruven" på kopplingsarmen mot kopplingkåpan så den ej kan röra sig.

sen är det bara trycka ner pedalen och prova. ibland behöver man pumpa lite lätt för å märka ifall pedalen faller ner i boten. (som då kommer kännas som en bromspedal) och se ifall du tappar tryck. då kan du ha internt läkage i huvudcylinder som gör att du sakta tappar tryck och gör att kopplingen inte fungerar som den ska.

låter inte som det är detta fel du har men kan vara värt å testa. iom att det inte är speciellt jobbigt.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

tackar för tipset. värt och prova, man vill ju utesluta allt som går.
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av lalaw »

När jag har haft det problemet så har det varit alltid varit glapp som är orsaken.
Kulan i slutet kopplingsarmen eller vid axeln eller själva pinnen.
Vanligast har varit kulan.
Lars
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

har ett litet glapp i saxpinnebulten men ytterst lite, men ska åtgärda det i fall att. ska ta en heldag i garaget till helgen och gå igenom allt igen. tackar för tipsen.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av minijanne »

Lyfter tråden: Är det nån som vet hur långt slaven ska slå?

Vet inte vad som är galet - jag måste pumpa typ två-tre ggr för att koppla. Har luftat genom en liter vätska - inga bubblor. Några tips någon?
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

har fått min slav att slå ca. 22mm , slaven börjar röra sig direkt när jag rör pedalen och slår nu tills muttern på kopplingsarmen bottnar i kåpan, fortfarande skrap med ettan och backen trots att dragläget nu är högt upp. mitt problem måste vara inne i kopplingen,kärvande lamell på axel eller sned tryckplatta, enda jag kan tänka mej, får riva isär o kolla.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av minijanne »

klage skrev:har fått min slav att slå ca. 22mm , slaven börjar röra sig direkt när jag rör pedalen och slår nu tills muttern på kopplingsarmen bottnar i kåpan, fortfarande skrap med ettan och backen trots att dragläget nu är högt upp. mitt problem måste vara inne i kopplingen,kärvande lamell på axel eller sned tryckplatta, enda jag kan tänka mej, får riva isär o kolla.
Hur gjorde du? Jag har bytt både slav och huvudcylinder och slang men får det inte att funka. Pumpar jag två-tre ggr så slår den typ....massor men vid endast ett tramp blir det max en cm. ...kanske lufta lite mer... :roll:
klage
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 februari 2007 kl. 20:00
Ort: skepplanda

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av klage »

Du borde ha luft kvar eftersom det hjälper att pumpa, jag åtgärdade alla glapp från pedal till kopplingsarm+att jag fick lufta ett flertal gånger innan all luft var ur. min slår nu ca 22mm vid första pumpet men har som sagt fortfarande problemet med skrap ibland på 1an o backen. mitt problem är nu att lamellen troligtvis kärvar på axeln, allt kan fungera i garaget men har jag kört en bit och trampar ur så frikopplar den inte förens jag varvar till lite.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Får väl också hoppa in lite här då, jag har bytt slavcyl, slang, armen, sprintarna, fjädern, urtrampningslagret med kolv, gjort en förlängd pinne till slaven ca 15mm och luftat igenom riktigt noga. Men ändå blir det bara skit, frågan är, skall jag ta tjuren vid hornen och plocka ur motorn igen och kolla över kopplingspaketet eller är det någon som sitter på ett extra litet knep att testa innan? sägas bör är att bilen gick till besiktningen och tillbaka, dock lite trög i växlarna, samt en tur till jobbet 1,5 mil t/r. Efter det gick ej växlarna i längre med motorn igång, jag vet tyvärr inte hur bilen uppförde sig innan eftersom det var första gången jag körde den.

/Robban
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Snailspeed »

Det är flera saker som måste justeras rätt för att kopplingen ska fungera riktigt. Först ska stoppskruven justeras in. Ta bort fjädern mellan slavcylindern och armen. Dra armen utåt tills urtrampningslagret tar emot på fjädern. Nu ska stoppskruven skruvas ut så att spelet mellan armen och skruven är 0,5 mm. Är systemet riktigt luftat så ska nu din assistent trampa ner kopplingspedalen i botten och du själv ska justera in de två muttrarna på tryckstången i mitten på kopplingskåpan så att de ligger an mot kåpan. Nu med uppsläppt pedal vrid in muttrarna en sexkant till och dra åt. Nu ska det vara rätt justerat för att allt ska fungera korrekt.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Känns som jag provat detta ett par gånger, men vafan en gång till kan väl inte skada? :wink:

/Robban
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: slaglängd koppling ?

Inlägg av Fekkeman »

Ja då har man provat ytterligare en gång att justera, och se på fasen att det fungerade denna gången, men! säg den lycka som varar för evigt, tog ett varv runt området här hemma och när jag är tillbaks på uppfarten så vägrar den igen. Jag blir snart tokig på det här, känns som 1 steg fram och 73 tillbaka var gång man går ut i garaget.

/Robban
Skriv svar