Hjälp med att hitta ventildelar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Aniin
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2006 kl. 20:58
Ort: Vännäs

Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Aniin »

Behöver lite hjälp med att hitta ventildelar till min mini 1000 från 70. Tror att det är originalmotorn som sitter i. Det jag letar är någon form av knasterhållare gjorda i gummi eller liknande. Är inte helt säker men tror att det är den som pekas ut i bilden nedan. Det är inte jag som plockat i sär toppen men dessa skulle tydligen vara rätt slitna.

Eftersom jag ska beställa lite andra delar också försöker jag hitta dem på minispares, men har inte lyckats. Görs de inte längre och vad ska man då ha istället? Är tacksam om någon vet hur detta ska vara och om det går att beställa denna del.

Bild
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Tulka »

Tror din bild är lite inaktuell,har aldrig sett tredje delen nerifrån..
Brickorna som du frågar efter är gjord i stål,annars skulle knastren krypa igenom.
Ingen som har några över?

Tulka
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Tulka »

Läste din text en gång till och blev osäker. Pilen pekar på en stålgrej men du menar kanske biten som sitter under. Den (o-ringen) är ju gjord i gummi och det skall ligga 8 stycken i en påse i packningssatsen .

Tulka
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Manne »

Tror jag har en gammal 1100 topp i garaget, kan kolla hur det ser ut på den men inte förrän i morgon i så fall. Skall på blåvitt i kväll :)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av branserud »

Användarens profilbild
Aniin
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2006 kl. 20:58
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Aniin »

Tack för alla svar!

Som jag förstått det finns det lite olika varianter på ventiler och ventilskaft. När jag kollat runt har jag sett tre olika varianter:
- En bred urfasning som syns på bilden i första inlägget
- En smal urfasning (tror det är denna som visas om man följer moss-europe-länken)
- Tre stycken smala urfasningar

Den bredare urfasningen verkar vara till de tidigare typerna och det är denna som jag tror sitter på min topp. Det verkar gå att beställa både ventiler, knaster, o-ring, låsbricka,? och fjäder till denna, men hittar inte de två andra delarna. Är som sagt inte helt säker på att det är rätt del som jag pekat ut eftersom jag inte sett delen själv (har lämnat bort jobbet) men om det är en slitagedel tycker jag att den borde gå att beställa.

Är inte så hemma på motorer men ska höra med den som gör jobbet om jag missuppfattat något. Om den är gjord av stål borde den väl inte slitas så mycket? O-ringen har jag så det är inte den.
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av kez_19 »

ser om du hitta det du söker på den här länken http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... 1098cc.pdf

michael
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Användarens profilbild
Aniin
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2006 kl. 20:58
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Aniin »

kez_19 skrev:ser om du hitta det du söker på den här länken http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... 1098cc.pdf

michael
Den bilden var riktigt bra. Den verkar innehålla alla olika typer av modeller. Utifrån den borde det vara "88G616 - CAP upper, valve spring" som jag ska ha. Verkar inte finnas på minispares men såg att den fanns hos moss-europe, så det blir nog att beställa därifrån istället.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Manne »

Aniin skrev:
kez_19 skrev:ser om du hitta det du söker på den här länken http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... 1098cc.pdf

michael
Den bilden var riktigt bra. Den verkar innehålla alla olika typer av modeller. Utifrån den borde det vara "88G616 - CAP upper, valve spring" som jag ska ha. Verkar inte finnas på minispares men såg att den fanns hos moss-europe, så det blir nog att beställa därifrån istället.
Förstår inte riktigt...saknar du ventilfjäderbrickorna eller varför behöver de bytas. Är väl inte direkt vanligt att de slits ut, eller? Tror att jag har samma typ på bilderna nedan. Motorn är från en Austin 1100.
Bild
Bild

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Aniin
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2006 kl. 20:58
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Aniin »

Manne skrev:
Aniin skrev:
kez_19 skrev:ser om du hitta det du söker på den här länken http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... 1098cc.pdf

michael
Den bilden var riktigt bra. Den verkar innehålla alla olika typer av modeller. Utifrån den borde det vara "88G616 - CAP upper, valve spring" som jag ska ha. Verkar inte finnas på minispares men såg att den fanns hos moss-europe, så det blir nog att beställa därifrån istället.
Förstår inte riktigt...saknar du ventilfjäderbrickorna eller varför behöver de bytas. Är väl inte direkt vanligt att de slits ut, eller? Tror att jag har samma typ på bilderna nedan. Motorn är från en Austin 1100.
Bild
Bild

/ Manne
Tack för bilderna. Tydligen hade några ventilfjädrar också gått av så det har kanske gjort att de slitits ovanligt mycket på något sätt. Ska i alla fall byta ut fjädrar, o-ring och brickorna så kanske jag kan få den i körbart skick igen :)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att hitta ventildelar

Inlägg av Manne »

Om du inte skulle få tag på grejor så hör av dig, kan i värsta fall rensa min topp från delarna. Gummitätningarna är nog inget att ha dock.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar