Bil går konstigt

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Bil går konstigt

Inlägg av Snailspeed »

Det sitter ett filter i tanken också. Det sitter på änden på röret inne i tanken.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Snailspeed skrev:Det sitter ett filter i tanken också. Det sitter på änden på röret inne i tanken.
oj, det borde väl ändå vara det första som sätter igen sig? Går det byta eller köper man typ ny tank? Funderat på att uppgradera till 35l-tank men det vill jag nog inte att verkstaden gör... Men byta filter kan de få göra.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Bil går konstigt

Inlägg av makervall »

Man får plocka ur tankgivaren. Den sitter ju med en rund plåt på sidan av tanken. Sen ska nog handen kunna ta sig in i tanken...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

makervall skrev:Man får plocka ur tankgivaren. Den sitter ju med en rund plåt på sidan av tanken. Sen ska nog handen kunna ta sig in i tanken...

/Magnus
Bara för min egen nyfikenhet, filtret går alltså byta ut? Jag har letat på Minispares men bara hittat filter till insprutsmotorer, alltså lite senare kojor.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Bil går konstigt

Inlägg av Snailspeed »

Vet inte om det går att byta ut. Det går att ta loss iaf. Har för mig att det är i plast och sitter pressat på röret. Är ju inga problem att hänga ett extra filter ungefär där den elektriska pumpen sitter på bakramen på äldre kojor som förfilter om man tar bort det i tanken. Då slipper man skit i pumpen och det är lätt att byta filtret.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Pratade med verkstaden nu och de hade trycktestat pumpen och de tyckte den fungerade bra vilket utesluter filtret och pumpen. De har ställt tändningen och skulel göra ett komprissionstest. Bla bla bla kändes det mest som.
MEN, de hade haft en kille inne som var äldre och kört race hela livet och han sa "va fan är detta för skit" för när de körde på ca 2000 varv och ryckte en tändkabel så märkte de ingen skillnad i motorgången! Så de ska nu byta tändstift, tändkablar å dylikt för det kunde vara "fel motstånd på högre varv".
Så skåneland får vara en koja fattigare ett tag till. Vi ska höras igen på torsdag och gå vidare efter det (ser pengarna flyga iväg).
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Bil går konstigt

Inlägg av Litenmentuff »

ett tips är ju att du hyr ett släp och tar hem bilen och meckar själv så slipper du att pengarna glider dig ur händerna.. verkstäder är så läskigt dyra med sin tim debitering. :?:

mvh marcus som precis bytt tändkablar fördelar lock och tändstift på sin nya kojja.då den dumma sig och misstände och hade sig då och då.
bara kondingen och vad det där andra nu kallades .. brytar spetsarna kvar. sen har jag bytt allt i tändväg till kojjan.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Litenmentuff skrev:ett tips är ju att du hyr ett släp och tar hem bilen och meckar själv så slipper du att pengarna glider dig ur händerna.. verkstäder är så läskigt dyra med sin tim debitering. :?:

mvh marcus som precis bytt tändkablar fördelar lock och tändstift på sin nya kojja.då den dumma sig och misstände och hade sig då och då.
bara kondingen och vad det där andra nu kallades .. brytar spetsarna kvar. sen har jag bytt allt i tändväg till kojjan.
Har gjort det på kojjan som står i garaget hemma. Men den vägrar nu starta alls. Så vete fan... Men släp å grejer är jobbigt, lata jag=) Jag köpte ju inte en bil för att ha två i garaget utan för att köra med en. Och eftersom jag aldrig har tid att skruva så blir jag typ aldrig klar, definitivt inte innan sommaren (som redan börjat). Kan inte verkstaden fixa det så kan inte jag, de får felsöka åt mig, kosta kommer va kosta behöver.Tyvärr... Jag gillar inte det men det bästa för mig (enklaste)...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Bil går konstigt

Inlägg av Litenmentuff »

okej men då är det lika bra att ha kvar den på verkstaden och hålla tummarna att dom får stil på det.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Ja, jag är lite dum där faktiskt, men har inte tid eller ork att försöka fixa den bilen också. Bättre å låta dem göra det så att jag slipper köpa ytterligare en bil bara för att få köra runt i sommar. hihi, är man dum eller? jaja, ska prata med dem på torsdag igen så får vi se vad de säger!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Tror det börjar närma sig, eller hoppas. Verkstan har idag bytt brytare, stift, rotor, fördelarlock, you name it, och de har försökt få tag på mig 3 ggr, vid 14, 16 och 1800. Men har varit fullt upp på jobbet hela dagen och när man väl slutade så hade man en dejt och missade att kolla telefonen, grrrr! Så imorgon kan problemet ha löst. Sen ska man bara få tid att hämta hem den också! =)
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bil går konstigt

Inlägg av minijanne »

Grattis - hoppas jag! Håller tummarna. Jag hade min lilla sporty i bromsbänk igår - vilken skillnad! Inställning av tändning, ny, specialslipad nål, inställd förgasare - nu ger han 38 hästar (innan låg det runt 27-28). Det blev ju inget vrålåk men den går jvlgt bra nu. Direkt respons på gasen! Pang! Nu får man se upp så man inte sliter ut framdäcken. Det kostade lite grann men det var helt klart värt det!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Bil går konstigt

Inlägg av Hylsan »

Trevligt Joel! :lol:
Håller tummarna att du äntligen ska få igång bilen.

minijanne: Nyfiken fråga, vad kostade det?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bil går konstigt

Inlägg av minijanne »

2500:- inkl. allt. Jag tycker det var värt det.
http://lundbladmotor.se/

Ett tilläg förresten, till den allmänna debatten om vilken soppa man ska köra på: Roffe Lundblad rekommederade att köra på 98 oktan, allra helst och mest optimalt Shell v-power 99 oktan och, oavsett oktantal, alltid blyersättning (och aldrig olja i bensinen eftersom det sänker oktantalet).
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bil går konstigt

Inlägg av MinMorris »

Jodå, ringde upp dem imorse och jovisst, den gick stabilt nu, lite tråkig i början när motorn var kall men när den väl blev varm gick den bra... Jag påminde dem om choken och den hade de inte hittat! hehe...
TYVÄRR=) åker jag till England på tjänsteresa på söndag morgon så jag hinner inte hämta hem bilen innan jag åker. Men nästa helg däremot så borde jag få tid och då jäklar! =) Ska göra skiten ur den lille jäklen! MOHAHAHA!!! Felet var alltså förmodligen gammalt tändsystem. Kablarna blev varma efter att jag kört ett tag och gnistan orkade inte komma fram ordentligt eller nåt. Kablarna var söndervittrade.

Ang. att ha bilen på bromsbänk. Det låter ju helt underbart! 2500 för 10 hästar är fasiken inte mycket! Och det kan väl knappast räknas som trimning ens? Nästan så man måste testa på det själv alltså!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar