att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Raz3r
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2009 kl. 15:06

att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av Raz3r »

Hejsan Allihopa!

Jag är helt ny här på forumet men det är därför att jag behöver er hjälp.
Det är nämligen såhär att jag är sugen på att skaffa mig ett "mini" projekt, en bekant till mig har nämligen en Mini 1000 från -63 stående på gården.
Den är inte körd sedan -83 men skicket på bilen invändigt är som att den vore ny (ljuger inte)
Dock vet jag att växellådan är trasig men har för mig att det ska ligga en ny sådan i bagaget på bilen som aldrig monterats.

Min fråga till er är som rubriken lyder.
Vad ska man tänka på när man ska starta upp denna bil, med tanke på att den har stått en längre tid så gissar jag att packningar och liknade är av behov att bytas.

Vad ska bytas i motor rummet ? Ge förslag på sådant som oftast slits när den stått stilla en längre tid.
Så jag får en ungefärlig prisbild på vad det kan kosta att "renovera" den.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att mitt inlägg inte blev förlångt :|

/Raz3r
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av minimini »

du måste jo plocka ut motorn o byta växellådan innan du kan starta den o när du ändå har motorn ute kan du jo sära lite på den o kolla almäntillståndet o även måla den, så den glider ner i hålet igen fin o ren. har du växellåda är det jo inte mycket annat än en packnings sats, filter, o olja (biltema classic går utmärkt) byt gärna bensinen i tanken med ny fräch sån.
delar kan du handla här www.plminishop.com
lycka till o välkommen i mini träsket
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av minijanne »

Raz3r skrev:Hejsan Allihopa!

Jag är helt ny här på forumet men det är därför att jag behöver er hjälp.
Det är nämligen såhär att jag är sugen på att skaffa mig ett "mini" projekt, en bekant till mig har nämligen en Mini 1000 från -63 stående på gården.
Den är inte körd sedan -83 men skicket på bilen invändigt är som att den vore ny (ljuger inte)
Dock vet jag att växellådan är trasig men har för mig att det ska ligga en ny sådan i bagaget på bilen som aldrig monterats.

Min fråga till er är som rubriken lyder.
Vad ska man tänka på när man ska starta upp denna bil, med tanke på att den har stått en längre tid så gissar jag att packningar och liknade är av behov att bytas.

Vad ska bytas i motor rummet ? Ge förslag på sådant som oftast slits när den stått stilla en längre tid.
Så jag får en ungefärlig prisbild på vad det kan kosta att "renovera" den.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att mitt inlägg inte blev förlångt :|

/Raz3r
Om du bor i Sthlms/Bålsta-området kan du ju alltid ringa Jana å fråga vad han tar för en renovering. Vet att han tar typ 2500 för att plocka ur motorn och 1500 för att byta en växellåda så det behöver inte bli alltför blodigt.
Eller gör det själv men då kostar det ju tid - mer tid än pengar eftersom delarna inte är så ja dyra. Jag menar en packningssats går ju inte på mer än en hundring osv.
Raz3r
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2009 kl. 15:06

Re: att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av Raz3r »

Tar upp min gamla tråd!
Efter några veckor så har snön äntligen tinat bort och "min framtida" bil har kommit fram.

Det finns ingen som renoverar ex motorn på dessa här uppe i Norr? (Någon som vet?)

/Raz3r
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av Mini Maz »

Beror på vart i norr du bor.......
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Raz3r
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2009 kl. 15:06

Re: att tänka på vid "uppstart" av en Mini som stått sedan -83

Inlägg av Raz3r »

Norrland för mig är allt ovanför piteå ;)
Själv bor jag 22mil norr om luleå ^^

Men inärheten där någonstans :D
Skriv svar