Mängden olja?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Mängden olja?

Inlägg av MinMorris »

Hur mycket olja behöver man fylla på efter att man hällt ut oljan och bytt oljefilter? Jag köpte mig en Castrol-dunk med förmodligen 1 gallon i (ca 4,5liter) men jag kom bara halvvägs upp mot "min"-sträcket. ska man behöva hälla i typ 8 liter olja i den lille motorn?? :shock: :lol:
Visst kan jag köpa en dunk till för drygt 660:- men vill helst först veta om det ska i så mycket olja?
Har tänkt beställa en dunk från angloparts, den ska kosta 25 euro innan frakt och tull bl a... Tyvärr är deras hemsida så "dålig" så den inte visar var priset kan sluta så kanske blir mekonomen ändå, för att slippa väntetiden.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mängden olja?

Inlägg av Magna-Flash »

4,8 liter (sen hur mycket det är mellan max- och min-strecket vet jag icke)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mängden olja?

Inlägg av crowan »

Stick till BSCC (http://www.bscc.se), han har alltid olja hemma. Han har från Angloparts. Tycker inte han brukar ta så mycket som 660:-

Jag har fått i en sån dunk, plus lite till...
clubman 1330
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mängden olja?

Inlägg av MinMorris »

Hur lång tid tar det för oljan att "rinna till"? jag väntade nog bara 10 minuter. Testade även att dra runt lite med startmotorn. För lite olja är ju fortfarande på plats....
Han i Billeberga? Ska ringa honom imorn och fråga isf! Också problem att ta mig dit men vad kan det kosta att skicka olja på posten? Nog mindre än 300? Det är fruktansvärt att försöka fixa en bil utan att ha en extra på uppfarten!
4,8 känns lite jämfört med min, borde kunna hälla i två liter till, eller "smalnar" motorn av ju mer du häller?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mängden olja?

Inlägg av crowan »

Yes, han i billeberga! Alltid värt att slå en signal och snacka lite, han kan säkert skicka också om det kniper.

Jag har definitivt fått i mer än 4,8 i min också, skulle nog säga 5,5 eller nåt. Men sen vart det har tagit vägen vet man ju aldrig :D
clubman 1330
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Mängden olja?

Inlägg av Magna-Flash »

Har ni så slitna motorer att ni får i en liter extra? :shock: :lol: 8) :mrgreen:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Mängden olja?

Inlägg av Ola »

upphissad fram kanske ??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Mängden olja?

Inlägg av minijanne »

Magna-Flash skrev:4,8 liter (sen hur mycket det är mellan max- och min-strecket vet jag icke)
Har för mig att det är en halvliter mellan min och max. Det kanske är US gallon :mrgreen: ? Nä jag skoja, men om det är castrol i plåtburk kan det nog gärna bli kvar en dl eller två i burken och då har du ju bara fyllt i 4.3 så om du häller på bara en halvliter till borde du landa mellan min o max.

:idea: Lessons learned: köp alltid 5 liter! Tips: Jag brukar köpa en 4-liter och en enliter (Millers) - på så sätt har jag alltid en liten flaska i bilen med några dl att toppa upp med.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mängden olja?

Inlägg av MinMorris »

Jag kom lite mer än halvvägs upp mot min-sträcket bara. Jag ska se om jag hittar kameran och se hur mätstickan ser ut idag.
En jobbarkompis skulle svänga inom biltema efter jobbet och köpa en 4 liters. Så om någon dag får jag mer olja iaf.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar