Börjar med lite bakgrundshistoria. Bilen innan jag köpte den:

Det gjordes en besiktning av bilen och det kom fram till att bromsarna var kassa och att en spindelled hade gett sig. Även damaskerna var trasiga. Men man fick ju fortfarande köra en månad så det var vad jag gjorde=) Några veckor efter jag köpt bilen och att ha kört en 50 mil i byarna runt helsingborg så bestämde jag mig för att köra hem till mor å far å visa upp mitt nyförvärv. Bilen började då hosta värre och värre och i en liten by kallad Osby så valde jag att inte köra längre.
Köpte helt nya bromskit och monterade:

Fick även byta hjullager överallt för de slets sönder när jag tog bort bromskölden:

Och eftersom det är första gången jag rör en bil i renoveringssyfte så går ju precis allting fel (handhavande och strul) och inget går ju som planerat. Tog mig veckor att få bort den sista spindelleden, den satt som f*n:

Och här var jag osäker på om jag någonsing skulle få ihop bilen någorlunda igen:

När väl allting började sättas ihopa igen och jag fick ner bilen på marken blev jag överlycklig. Men problemet kvarstod, varför bilen helt plötsligt började hosta på en landsväg. Köpte ett par renoveringsatser till min förgasare men inte hjälpte det.
För några veckor sen kom jag hem från Rumänien efter en tjänsteresa och våren kom. Så nu har jag sagt att ta mig f*n om jag inte får igång bilen snart =). Så nu har jag bytt
*Förgasare
*Bränslepump
*Tändkablar och Tändstift (400 på mekonomen)
*Elektroniskt tändsystem från Ebay
*Justerat tändningen
*Bromsar
*Spindelleder och Styrleder
*Hjullager
och kanske något mer.
Bilen har hostat igång och har gått rätt så bra denna helgen tyckte jag. Men idag när jag hade haft den på tomgång i några minuter så började den hosta igen. Och efter ytterligare några minuter stannade den och vägrade starta, även med startgas. Jag skruvade los ett tändstift men kunde inte se någon gnista, för sotiga? Mindre en en vecka gamla NGK-tändstift, jag kunde gjort en hel tavla med allt sotet:

Testade kompressionen och det slutade bra. från 10,5 till 11kg, som det står i serviceboken:

Så vad som återstår nu är väl att kolla vevhusventilationen och sedan vete bövelen. Sticker till England nästa vecka så kommer att göra ett besök hos Mini Spares =) Det kommer bli ny tändspole [ms]http://www.minispares.com/Product.aspx? ... TS%20LUCAS[/ms]och nytt fördelarlock [ms]http://www.minispares.com/Product.aspx? ... %2025D%20D...[/ms] bland annat.
Snart blir det att lämna in bilen på en verkstad då jag, som sagt, inte har någon erfarenhet alls och får inte bilen till att gå riktigt. Så fort man löser ett problem så dyker ett annat upp.
Kvar att göra, som jag ser det:
1. Vevhusventilation
2. lufta bromsar
3. byta ut fler tänddelar
4. borsta rent tändstiften
5. Byta olja och oljefilter
6. Inget mer sot på tändstiften
7. Besiktning
8. Hjulinställning
å massa annat småpill.
Här kan man höra hur motorn låter och hur den uppför sig. Inte det bästa ljudet men kameran är inge bättre:
http://www.garaget.org/video/d0ydlxrf47ni