Kopplingsrenovering + oljefilter

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av stegen »

Kopplingen tar väldigt långt ner... justerat vad som går+ännu mera i en liten ombygggnad :D
Han som brukar ha hjälpt mej tror att det skulle fungera med att köpa en renoveringssats till denna (var i höstas tror det var till slavcylindern han pratade om???). kanske svårt att svara på med denna lilla information... den fungerar iallafall bra men det gäller att hålla ner helt och hållet... och ettan brukar vara lite kärv då man står stilla ibland... att då istället ta tvåan tvärt så brukar ettan gå lätt i...

Nästa grej är att byta oljefilter (som jag såklart gjort varje år!) hur är det med de där ombyggnadssatserna för att slippa dessa insticksfilter... slabbigt som det är nu...
Samt glömt igen vad det skulle vara för olja (går att leta visst men går också rätt snabbt att skriva ner här också :)

Sture
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av minijanne »

1. Blir det bättre om du pumpar några ggr på kopplingen?
2. Jag bytte till skruva-på-filter. Oerhört smidigt! Tror minispares har nåt kit. Enkel match att byta, bara tatt skruva av det gamla och på det nya. Se bara till att ha rätt skruvar och att inte olja in packningen innan du drar fast filterhållaren, packningen kan annars gå av när du drar eftersom den är så tumm/smal.
3. Olja: helst millers classic (men många säger att biltemas funkar). 20w-50 ska det vara iallafall.
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av stegen »

Hej och tack för svaren...
Nja, jag tycker inte att det känns som om det blir bättre genom att pumpa med kopplingspedalen... men svårt att säga då den tar så väldigt långt ner... kopplingen börjar att ta så fort jag släpper upp den det minsta...

Tror jag ska beställa detta tillbehör så att jag slipper dessa insatsfilter då... tips på olika firmor på nätet (svenska eller andra) som är bra och billiga vore inte heller fel...
Bilbälten som passar rakt upp och ner vore inte heller fel... men kikade efter detta för några år sedan och kom då fram till att det inte var så lätt att hitta... fick tips på begagnade bälten från andra bilar då...

Ang. oljan: inte syntetisk va?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av minijanne »

Det är nog nån av kopplingscylindrarna men innan du börjar byta grejor, testa att lufta kopplingen, blödskruven sitter på slavcylindern. Blöder gör du som med bromsarna.

Affärer.Billig och bra: http://www.minispares.com (england) eller somerford mini http://www.somerford-mini.co.uk/(england).
Svenska: Jana motors eller Dalhems - inte billiga... men svenska... :)

Oljefilter: vågar inte ge mig på att säga vad du ska ha.

Olja: nej inte syntetisk, hederlig gammal mineralolja, biltema har en om heter "Motorolja, mineral, Classic 20W–50" (36-2755) för 199:-

Nyfiken: Vad har du för bil?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av MinMorris »

Vet att det har diskuterats bilbälten innan och tror att det framkom att det var billigare att beställa från minispares direkt än att köpa det här i sverige. Visst kan du köpa begagnat men tror ett bälte kostade 300 så varför vara "dumsnål"^^... Och köper du något från minispares kan du ju likaväl köpa allt där=) De har nog det du söker!
Lycka till!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av minijanne »

håller med!
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av stegen »

Tack för era svar!
Bilen är en Austin Mini MKII 1000 reggad 1970... ägd av ett äldre par under lååång tid... rätt bra skick tror jag... omlackad för ca 15 år sedan...

Ja, en aning svårt att veta vad man behöver byta kring kopplingen (om jag nu behöver byta nåt?) luftade kopplingen isamband med att vi förlängde slavcylinderns arm... är en aning oljeklet kring denna men om detta kommit från själva motorn är en aning svårt att veta... den yttersta packningen (eller gummidamasken kanske är mera rätt) verkade inte vara nåt vidare...
Tappade trycket helt isamband med arbetet kring denna... ,men gick att lufta så att det fungerar igen men som sagt väääldigt litet spel mellan koppling nedtryckt och uppsläppt...

Är inte superhändig själv så kommer att ta hjälp vid detta arbete och en fördel då att ha de prylar som skall bytas på plats då! Svårt att beställa på svenska och ännu värre på Engelska :oops:

Blir sugen på att beställa genom minispares men tyckte att det var svårt att hitta rätt (+ knepigt på engelska också).
Orkar någon hjälpa till med att hitta två bilbälten fram som passar till min bil så vore jag tacksam!
Oljefiltersombyggnadssatsen (pust) vore inte heller fel... + nåra oljefilter kanske
Renoveringssats /er till kopplingen vad kan dessa kosta tro... + ungefär hur mkt arbete det kan tänkas innebära (typ timtid verkstad).

/Sture
mininr1
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 00:15
Ort: Huddinge

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av mininr1 »

hej jag kan nog hjälpa dig med rullbälten fram samt oljefilterhållare SPIN ON hälsningar göran 073-5527654
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Kopplingsrenovering + oljefilter

Inlägg av minijanne »

Oavsett om du får igång kopplingen så att den funkar så är det nog dags att byta ändå. Du ska nog inte ge dig på att renovera kopplingscylindrar - chansen att lyckas är en på tre och förr eller senare måste du ändå byta till nya grejer - en ny slavcylinder [minispares:34423] går på cirkus £15-16 och för en huvudcylinder [minispares:35994]får du ge £40 på minispares (plus frakt), hittar du grejerna på ebay så kan du komma undan en £10-15 billigare. Sen måste (eller bör i alla fall) du byta slangen mellan kopparrör och slavcylinder [minispares:34875]. Och glöm inte att byta kopparpackningen mellan slang och slav!

Somerford minis har schyssta sprängskisser på det mesta, där kan du se hur sakerna ser ut:
http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Catalogues/Transmissions/04-ManualGearbox-ClutchPedal-Hydraulics.pdf
Men just med kopplingen är det nog en bra idé att ta hjälp - jag har hållit på med min koppling i tre veckor nu och fortfarande inte fått den bra :evil: !
...och bälte och oljefilter kunde ju mininr1 hjälpa dig med

Och oroa dig inte för språket - man lär sig med tiden. Kolla på bilderna på somerford så lär du dig - jag visste inget om bilar när jag köpte min koja...min första alltså :lol: Haynes är ju också ett bra sätt att lära sig.
Skriv svar