Batteri

Allt som har med elektronik att göra.
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Batteri

Inlägg av minigaisarn »

Hej alla.
Försökte leka amatörelektriker å ladda batteriet i förrgår, detta har man ju gjort hundratals gånger,men denna gång betedde sig min gamla 95 kronors OK laddare sig väldigt lustigt, amperevisaren hoppade hit och dit för att ganska snabbt visa 2 amp som den också visade morgonen därpå (trodde 2 amp betydde ganska fulladdat ). Batteriet orkade bara med ett klickljud från startmotorn. Åkte till biltema å köpte ny laddare......trodde att det var den. Inser förståss nu att det måste vara batteriet. Jag har tyvärr inget märke eller annan betäckning på batteriet så jag undrar nu om någon av er vill ge mig ett tips om var jag kan köpa ett nytt billigt och bra batteri.

Mvh Martin

Leyland 1100 special -80
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Batteri

Inlägg av Magna-Flash »

Åk tillbaka till Biltema, lämna tillbaka laddaren (öppet köp) och köp ett batteri för pengarna! :wink:
Mät upp storleken på det gamla och se till så att polerna hamnar åt "rätt håll" på det nya...
Biltemas batterier funkar helt OK...
Senast redigerad av Magna-Flash den 29 april 2009 kl. 07:28, redigerad totalt 1 gånger.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Batteri

Inlägg av crowan »

Jag köpte biltemas gråa standard batteri, tror att det kostade 600-700 kr för ett 62 Amperes. Funkar utmärkt. Bara mät hålet och ta så stort som det går ner.
clubman 1330
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Batteri

Inlägg av timppa »

Biltema här också, satt i när jag köpte bilen, inga som helst problem. Storleken vet jag inte.
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Re: Batteri

Inlägg av minigaisarn »

Tackar för snabba svar. Får mäta batteriet när jag kommer hem, sen blir det Biltema // Martin
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av dizapear »

Hade samma problem som du beskriver. Det kan gå att rädda ett dött batteri med en konstant-laddare. De flästa el-verkstederna(bilel) borde ha en sån. Dock inget du köper själv. Jag använde på mitt batteri och det vart kanon. Tog inte till sig laddning med vanlig laddare, men funka fint efter 2 dygn med konstantströmsladdare. De som servar el-truckar har alltid en liggande i fall...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Batteri

Inlägg av Hans L »

Jag kör också med Biltema batteri. Har fungerat helt OK i flera år.
Det jag har är på 55 Ah, art nr 80-2556. Storlek 242x174x190 mm (LxBxH). Fastsättningen funkar, pappmössan går på och gummisnodden räcker.
Batteriet finns även som 45 Ah vilket borde räcka gott (ca 15 mm lägre) och som 62 Ah (lika mått som 55Ah). Priser ca 600:-, 700:- och 800:- kr. Eftersom det är en batteristorlkek som passar flera bilar, även några Saab och Volvo, så går det säkert att hitta även hos andra säljare. Det som är viktigt, förutom måtten, är att batteriet har standardpoler och att du har minuspolen till vänster när du ser batteriet från pol-sidan.
Att Biltemas batterier har handtag är ett stort plus, inte minst när du någon gång skall ha upp batteriet ur batterilådan :D
Hans L
Skriv svar