Heinz är grinig

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Heinz är grinig

Inlägg av Boden »

Inför säsongen ville Heinz ( -74 Austin mini 1000) inte starta. Inte ens tända... Så han fick åka på vagnen till Jana. Skulle ändå dit för genomgång inför besiktning. Böt kondensator, fördelarlock, luftfilter och olja bl.a. Hämtade bilen några dar senare och körde hem och allt var frid och fröjd...

I helgen ville inte Heinz vara med alls. Tänder men startar inte förrän man hade kört motrn vam med hjälp av startmotorn typ. Snodde också en tändkabel från frugans koja. Då gick han igång men gick väldigt orent med avgassmällar osv... När motorn blivit varm då blev tomgången bra. Körde en sväng och allt var kalas.

Inför besiktningen idag (som gick bra) fick han bo i garaget med kupévärmaare under motorn. Det var typ 30grader varm i garaget i morse :-) Heinz startade på första försöket och puttrade så fint så. Sen till besiktningen och det gick bra. Hade för säkerhets skull hällt i en halv liter K-sprit i tanken (CO 4,5 exakt).

På väg hem från besiktningen så dog motorn och det var riktigt bångligt att få igång honom igen. Tänder, men går orent och självdör. Trots att han var varmkörd :-/ Fick igång honom till slut och då gick han rent och fint hela vägen hem efter att ha varvat ur ORDENTLIGT!!! :evil: . Nu står han i garaget och väntar på att få ännu lite mer kärlek och omvårdnad...

Min fråga blir då, var ska jag börja leta?

Nya stift? Byta alla tändkablar? Har det blivit kondens i tanken under vintern? ( Har ju redan fyllt i 1/2 liter till dryg halv tank). Dålig bensin vid sista tankningen? Dags att renovera förgasaren? Andra förslag?
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Boden »

Har nu bytt stift och alla tändkablar... Ingen förbättring
Slangade ur all bensin och hällde i ny.... Ingen förbättring
Lyfte på locket till flottörhuset.... Där såg det ut som om någon elak person har tömt ut en halv dosa Ettan. Så nu väntar jag på att min personlige förgasar-coach skall få tid med mig i nästa vecka :-)

Fortsättning följer....
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Heinz är grinig

Inlägg av minitokig »

Boden skrev: Lyfte på locket till flottörhuset.... Där såg det ut som om någon elak person har tömt ut en halv dosa Ettan. Så ...
vadå?
var det snustorrt , eller?







:lol:
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Boden »

Nej, det var drygt halvfullt och flottören vippade så fint i bensinen. I botten på cylindern låg det dock ett fint tunnt lager med snusbrunt damm.

Hur ser då inte förgasaren ut,tänker jag. Även i utloppet till förgasaren fanns detta "damm". Tog iofs ej bort slangen och kollade.... Förgasaren behöver en översyn ändå. CO-halten var egentligen lite för hög på besiktningen, men jag hade turen att få en ung tjej som besiktningsman. Kojan var typ dubbelt så gammal som hon, så hon såg lite mellan fingrarna... ;-)
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Mimmi »

Jag var med. Det var intressant. Det genomfördes bl a "alternativt bromsprov"... Tryck på bromsen och se om bilen stannar :D
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Boden »

Så! Nu är förgasaren och flottörhuset renoverade och putsade både in- och utvändigt. Heinz startar!!! :-) ...men går mycket ojämt. Tjuvstannar ibland.... Blir bättre men långt ifrån bra när motorn är varm. Har ställt tomgång och bränsle/luftblandning efter bästa förmåga. Konstaterade med hjälp av en dusch startgas att motorn suger tjyvluft där förgasaren går in i insuget till motorn. Så det blir till att beställa nya packningar till insuget. Borde inte dessa packningar ingå i ett renoveringskit för flera hundra kronor? Tycker iaf jag. :-(
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Snailspeed »

När man har skruva med koja ett tag så har man högvis med packningar till både HS2 och HS4. De ingår i sotningssatsen.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Boden
Inlägg: 21
Blev medlem: 4 maj 2007 kl. 14:30
Ort: Tyresö

Re: Heinz är grinig

Inlägg av Boden »

Med rätta packningar, rätt förgasarfixarverktyg, en stroboskoplampa med varväknare, en engelsk verkstadhandbok och en svensk dito så spinner Heinz som en katt i solskenet. Efter tre timmar svära och klia sig i huvet, så var både tändning och förgasare ställda och trimmade. Handböckerna är inte alltid överens kan man säga... :? Tack till Jeppe. :D
Skriv svar