Svetsad diff?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Svetsad diff?

Inlägg av G13B »

Tänkte svetsa ihop diffen för lite mer fart ut ur kurvorna, är det någon som testat :mrgreen:

Borde ju funka fint om man ställer in bilen på rätt sätt, lite trögstyrt i låg fart blir det nog :wink:
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Svetsad diff?

Inlägg av Mini Maz »

Har ingen direkt erfarenhet på bana men....jag har kört en saab folkracebil, å den var grymt tungstyrd.
Att svetsa diffen innebär att båda hjulen snurrar lika snabbt hela tiden. Bilen kommer att äta däck å understyra som bara den! Parkera lär bli ett helvete :twisted:
Men det bästa är nog en lamelldiff
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Svetsad diff?

Inlägg av El Gringo »

Är det något sånt här du tänkt dig då eller? :shock:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthre ... 1&t=763645

Hähä... :twisted:
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: Svetsad diff?

Inlägg av 1275GTclubman »

El Gringo skrev:Är det något sånt här du tänkt dig då eller? :shock:

http://www.pirate4x4.com/forum/showthre ... 1&t=763645

Hähä... :twisted:
haha viken jävla lirare som svetsat diffen som visas i länken :lol:
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Svetsad diff?

Inlägg av blacksaabrules »

Jag och en kamrat svetsade diffen i bakaxeln på våran Volvo140 rallybil, blev väl sisådär.
Drev bra gjorde det, men när det skulle svängas så var det understyrning eller överstyrning som gällde.
Ingen större fara på en rallybil, bara att köra på attack så hade man det under kontroll, men på en framhjulsdriven "gatbil" så vete f-n om det blir så bra. Försök få tag på en lamelldiff istället.
Det ska väl inte vara omöjligt till swiftgrejer, fanns väl någon rallyklass för dom bilarna förr.

/ Erik
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Svetsad diff?

Inlägg av Tulka »

Bild

Jag har provat med koja.När man svänger tappar man ju sidofäste då hjulen plötsligt vill gå olika fort.
Blir ett uppställ för stor skiljer det för mycket,och man tappar kontrollen på bilen.Uppfattar det som livsfarligt.Vet aldrig var man hamnar.

Tulka
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Svetsad diff?

Inlägg av G13B »

Det finns lite olika diffar, men svårt att hitta en som passar direkt i mk1 lådan utan mods, ska kolla med sellholms, vet att dom har haft tidigare

Tror (vet att det funkar med andra fwd bilar) att det funkar bra på bana om man ställer in bilen rätt, försöka få ut så mycket vikt som möjligt på ytterhjulet, men det blir kanske helt omöjligt att köra på gatan med den?

Man kan ju alltid testa och blir det helt kass, får man väl smäcka in en lamelldiff :wink:
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Svetsad diff?

Inlägg av Henrik »

Prova det.

Men jag har varit med när vi provat både på en Audi och på en Corsa. Den blir omöjlig att köra på asfalt.
Men lycka till men jag tror att du bara förstör en vanlig diff.

//Henrik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Svetsad diff?

Inlägg av blacksaabrules »

Visst går det att köra med :roll: Men du behöver nog köra på ställ hela tiden 8) Roligt, men inte alla i trafiken som uppskattar det, blir ganska bökigt att parkera kontrollerat också.

/ Erik
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Svetsad diff?

Inlägg av G13B »

Ähh, jag skiter i att svetsa diffen tror att det slutar med att man byter låda/diff efter första provkörningen :mrgreen:
Bättre att försöka fixa riktiga grejjer, eller försöka få till en schysst inställning med öppen diff, nu spinner den på innerhjulet bara man "snuddar" med foten på gasen ut ur svängen :evil:
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Svetsad diff?

Inlägg av Magnusson »

Schimsa diffen med dubbla fiberbrickor och dra ihop det har jag testat med stor framgång
Går det så går det!!
Skriv svar