Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Köra till verkstad - smart eller ej?

Inlägg av minijanne »

Dr_Cotton skrev: Kom arbetslust och träng dig på. Här ska du motstånd finna!
Den var riktigt bra!!! :lol:
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Köra till verkstad - smart eller ej?

Inlägg av Dr_Cotton »

Har snott citatet från Flåklypa Grand Prix... Störtskön film!
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Köra till verkstad - smart eller ej?

Inlägg av minijanne »

Ah, jag tyckte att det slog an en sträng nånstans nere i minnets dunkla vrår. En film till på måste-köpa-listan!
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Köra till verkstad - smart eller ej?

Inlägg av Danielsson »

Ptja, denhär till synes korta resan blev ju till ett mindre äventyr!

Jag börjar förstå nu vad jag har gett mig in på. Först blev "lite småfix" 8 månaders mek, sedan cirkusen med att få hem den från verkstaden till mitt hus. Jag hade tänkt mig att det bara var att fara dit, donka in rätt ventilspel och gasa hemöver, det blev ju inte riktigt så i slutändan.

Garaget/ladan som den har stått i under vintern hade ganska mycket snö runtom sig så vi fick först hämta en traktor och skotta bort det (vi skulle först ut med en väldigt gammal Mercedes på 2 ton som vi gärna inte ville köra fast med i snön), sedan tog ventilspelet sin tid för kåpan satt värre än jag väntat mig, och jag ville inte skada packningen så jag kunde återanvända den (så jag kunde ta mig hem iallfall). Efter några timmar hade vi fått ut kojan och fått in alla andra bilar, notera att kojan startade snällt efter vinterdvalan och ingreppet på ventilspelet och stod snällt och tuffade på tomgång runt 15 minuter + 5min körning ut från ladan.

Sedan började det bära hemöver, och jag har väldigt svårt att för att veta när den går rent eller inte, för enligt mig så låter den för mycket som en gammal amazon (den bästa liknelsen jag kommer på), alltså lite brötigt och mörkt (jag har 2" hela vägen till nån sport dämpare har jag för mig), det är möjligt att den bluddrar en del också, kan inte sätta fingret på det. Iallafall så hann jag inte vidare långt, kanske 400 meter, sedan hörde jag hur den dog (ni vet hur det låter med växel i, böööö), så jag tröck in kopplingen för att gasa lite för att försöka hålla den vid liv, men den dog ändå och jag fick rulla in till kanten. Försökte starta igen och den tände till och startade men dog rätt direkt. Försökte igen och då orkade inte startmotorn dra runt motorn, så jag ringde kompisen som skulle köra hem bruksbilen och bad hämta startkablar.

Men efter att jag hade väntat kanske 4-5 minuter så testade jag igen och då hoppade motorn igång och jag tänkte göra ett försök att fara vidare, sagt och gjort, den puttrade på i samma stil som innan och jag kom nu drygt 2km innan den dog igen på exakt samma sätt, men precis i backen på väg upp för ett krön och en meter innan en infart - vädligt bra timing av den. Jag testade att dra runt motorn igen och jag har för mig att den tände till en snabbis men dog direkt som förra gången, men sedan orkade den inte. Så jag gick ut och började kolla runt, oljestickan visade att nivån var på MIN sträcket så jag fyllde i det sista jag hade i dunken, det var lite tryck i kylaren och det rann över en gnutta vatten när jag öppnade men inget dramatiskt (nålen på tempmätaren hade hela resan lungt legat vågrätt där den skulle). Bensinmätaren hade visat strax under halvtank, det var på reserven då jag köpte bilen för ett år sedan och då tankade jag i så den gick upp på 3/4 tank och sedan kört ner den på halv-strax under halv, detta var för exakt ett år sedan. Sedan rev jag ju motorn och bensinen har legat kvar i tanken, den har stått hela vintern med den bensinen.

När kompisen kom så hämtade vi sprit och hällde i en dl ungefär i tanken för att blanda ut ev vattenbildning (tips från hans far). Nu hade den stått stilla ungefär 20 minuter och jag testade vrida nyckeln, inget, batteri/oljetryckslamporna var stendöd och det var inget livstecken alls ifrån bilen. Vi kopplade på startkablarna till saaben, började med minus och sedan när vi skulle sätta dit den sista klon, den positiva på saabens sida som vi använde och som stog igång, så började det spraka, gnistra och ryka om klon och den började svetsa fast den i batteripolen, saabens motor gick ner i varv/hostade till men kompisen som skötte kablarna ryckte bort den direkt och den återgick till lugn tomgång, men den hade endå hunnit smälta bort en liten bit av kloänden och hunnit smälta bort en del av handtaget. Jag hann inte göra något alls med kojan. Vi antog att det måste vara kortslutning och efter en fikapaus så bogserade vi hem den.

Väl hemma och en dag senare, nämligen idag, så gick jag ut med en kompis för att börja felsöka med multimetern. Det var full kontakt mellan batteriets + kabelinfästning på solenoiden och motorblocket. MEN det var inte kontakt mellan kontakterna som skruvas på batteriet. Jaha tänkte jag, kanske hade jag fått kabelbrott eller brunnit av + kabeln som ligger under bilen, men icke, vi mätte från solenoiden bak till batteripolkontakten och det var som det skulle. Batteriet stog på 12V så jag lyfte ut det och satte det på laddning (laddmätaren hoppade upp på 6,5A - lite väl mycket - det måste varit redigt urladdat?) efter en knapp timme testade vi koppla batteriet direkt via startkablar på solenoiden och generatorfästet (smidig jordpunkt), nu tändes den röda högra lampan på instrumenteringen (oljetryck va?) men den orkade inte dra runt motorn nå vidare. Så vi tog ställde batteriet på laddning igen och körde startkablar från en renault twingo (motorn av) till solenoiden och generatorfästet som tidigare. Den drog runt motorn men orkade inte starta den. Så då startade vi twingon och då orkade den dra igång kojamotorn och den gick precis som när jag startat den från vinterdvalan, lite choke behövdes för att hålla den vid liv och den var lite hostig om man testade gasa en aning.

Vi stängde av kojan och kollade på jordningen för batteriet, minuskabelns infästning i skuffen var väldigt rostig, dålig kontakt där antar jag?

Så som det ser ut nu så funderar jag på att köpa en grov kabel och dra en extra jordkabel bredvid + kabeln under bilen och fästa denna i jordflätans infästning. Och samtidigt köpa ett nytt fräscht batteri. Notera att batteriet inte hade någon underhållsladdning under vintern (sedan november) och att den bara någon gång laddades upp under sommaren.

Det blev förbaskat långt, ni som faktiskt orkat läsa igenom hela historian, har ni några första instinkter eller idéer?

EDIT: Efter några timmar har nu laddmätaren gått ner till 3-4A, men värt att nämnas, som ja glömde skriva, är att jag TROR att + från generatorn (B+ heter den väl, den tjocke bruna) hade lossnat från generatorn märkte jag andra gången den stannade. Det kan ha varit jag som råkade dra lös den när jag stog och kollade runt lite allmänt i motorutrymmet och drog i oljestickan men jag har för mig att den inte satt där den skulle. Men jag märkte inte att någon lampa tändes som den borde ha gjort ifall den inte laddar batteriet?

EDIT2: Nu idag efter att jag har laddat upp batteriet under natten så vill inte motorn gå igång, startmotorn drar runt den normalt men den vill inte tända.

EDIT3: Helt plötsligt börjar den fungera igen, spänningen över batteriet ligger på runt 12,5V när den är igång, men röda lampan på instrumenteringen är släckt när bilen är igång - dock tänd när bilen är avstängd, så batteriet är ju dåligt, men det var väl ingen nyhet.

Kan hela skiten vara ett resultat av bristande kräm? Ska slipa upp jordpunkten och slänga ner batteriet i skuffen igen och se om den fungerar, kanske man vågar sig ut på en liten smygtur, måste tanka..

Hoppas det går bra att jag använder tråden som ett personligt bollplank! :) Kanske kan det i slutändan hjälpa någon annan som har liknande besvär, eller bara mycket tid över till att läsa långa inlägg..

EDIT4: Slipade bort rosten runt jordpunkten bak och bultade fast jordkabeln igen och kopplade in batteriet. Bakljusen och instrumentbelysningen (+ den röda varningslampan för batteriet) tänds trots att nyckeln ligger i min ficka och tändningen är av. Så jag stoppade in nyckeln och vred på tändningen, röda lampan slocknade och den oranga tändes och bakljusen var fortfarande på. Jaha tänkte jag, tog i och vred tillbaka nyckeln till 0 läget, annars har den alltid legat mellan 0 och 1 när den varit av. Klick sa det och den låg på nollan, nu vägrar den acceptera min nyckel så jag kan inte få på tändningen. Dehär blir bara roligare och roligare..
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av albnid7901 »

Jag har skumläst historiens längsta inlägg och kan bara komma med tipset att kolla upp alla anslutningar till solenoiden.
Har haft ett liknande prblem själv och då var det en av anslutningarna till solenoiden som på något sätt blivit rejält varm och smält lite av höljet till kontakten vilket resulterade i dålig kontakt.

/A
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av Danielsson »

Ja, det har varit ett par hektiska dagar, men nu verkar allt fungera. Jag tog premiärturen idag igenom vårt lilla tillhygge (Sörberge), och nu förstår jag tjusningen. Jag tror inte att jag såg någon som inte vände på huvudet en extra gång. Riktigt roligt, och den höll hela vägen till macken där den fick en efterlängtad påfyllning av fräsch bensin och blyersättning. Min "rallypanel" jag byggde för att kunna hålla bättre koll på elektroniken fungerade finfint.

Bjuder på några bilder på den..

Bild

Och en på bilen då den står lite på sniskan..

Bild

Och hur kan jag inte visa denhär, detta är resultatet efter att jag startade den en sväng, visste inte ens att det fanns så många ungar på området, och alla refererar den till "mr.bean bilen".. Alltid lika roligt!

Bild

Tack för mig och all hjälp.. Det blir nog mer frågor men vi få hoppas på att dom inte blir så mångfaldiga.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av minijanne »

Snyggt! Och så finns det folk som tycker Clubman är fula!?!
Välkommen in i klubben - and have a nice ride!
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av Hans L »

Vad var orsaken till alla el-problem? Var det tändningslåset och detta i sin tur anledningen till rallypanelen? (snygg!)
Nyfiken :?:
Hans L
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av Danielsson »

minijanne: Tackar tackar, helt ärligt gillar jag rundnosen bättre, men clubmanen "grows on me". Dock skulle jag vilja få bort mina positionslyktor och blinkers och ersätta dom med underriders samt orginallyktorna, har dom liggandes men han har behövt kapat upp plåten lite för att få i positionslyktorna så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att åtgärda det! Men koja som koja, underbar bil oavsett front! :)

Jag förstår mig inte på kojor, dehär är min första bil, jag har fått ägna ett helt år innan jag nu äntligen (förhoppningsvis) kan börja köra den. Lagt ut betydligt mycket mer pengar på den än vad det var tänkt, men ändå vill jag aldrig nånsin sälja den och jag vill bara ha en till. How do they do it?

Hans L
: Jag är helt ärligt inte helt säker på vad det var, troligen så stannade den första gången på grund av att B+ hoppade ur generatorn, det är den enda anledningen jag kan komma på. Men då är det konstigt att jag kunde starta den sedan igen och komma en bit till. Anledningen till rallypanelen kom väl fram av lite flera orskaker, helst vill jag bygga en rallyinspirerad bil, jag vill kunna enkelt hålla koll på allt (gillar självdraget elsystem, då vet man vart man har allt), och jag ville ha möjligheten att smidigt koppla bort batteriet, sedan då orginallåset gick åt skogen så var det mera den enda lösningen, blev inte billigare än att köpa nytt orginal tändningslås men enligt mig bättre. Blev väldigt nöjd över resultatet själv, ska lägga upp lite bättre bilder sen. Kanske är dags att uppdatera projekttråden samtidigt..
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av minijanne »

Man kan aldrig få för många; jag skaffade min första (The Poodle) förra sommaren och jag har redan två.

ANg blinkers: Ser inte riktigt hur det ser ut nu, förutom att du har ett par bikupor innanför sidolamporna. Om du vill svetsa lite så kan du ju byta ut hela underplåten [minispares:38532]och börja om från början.

Jag vill passa på att promota den snygga galleri-funktionen som "timppa" snickrat ihop:
Mitt galleri: http://www.hundkoja.com/galleri/bil.php?cid=30
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Köra till verkstad - smart eller ej? (nya problem)

Inlägg av Danielsson »

Nej det verkar allt som så!

Och blinkersen får vara som dom är sålänge, för du har ju sett vad det blir istället! :wink: Men tack för tipset!

Ja nya galleriet var riktigt stiligt, betydligt bättre än det förra, tog och la till min med!
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Skriv svar