sånt händer bara mig. Mysko däck tömning

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

sånt händer bara mig. Mysko däck tömning

Inlägg av ydrolina »

körde med mazdan på snötäckt landsväg, och så töms framdäcket på en gång. Kryper runt på knå i snön och mörkret, sätter dit ett sånt där löjligt 80 km reservdäck som ser ut som ett cyckeldäck och lämnar in framhjulet för lagning...
Verkstadsgubbarna och verkstadsgumman (jo då, det är en ung tjej som basar över det hela) hittar inga fel varken på däck, ventil eller fälg... dem letar och letar, förgäves.

Kan däcket ha haft dåligt tryck p.g. a kylan (-10) och liksom släpt från fälgen när jag körde på nåt ?
Låter konstigt....

Nån som kan förklara mysteriet för mig ?
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: sånt händer bara mig. Mysko däck tömning

Inlägg av jonas »

Har åkt på samma sak, men med kojan. Kom körandes och kände att bilen kändes "ormig" så jag stannade för att se om det var någe konstigt -jo punka :evil:

På med reservhjulet då, men icke, för det var tomt på luft... Ringde min far å bad honom rota fram ett gammalt 12"hjul å det skulle han göra. Under tiden tänkte jag att jag kan ju lyfta och lossa punkadäcke så länge. Den tanken resulterade bara i ytterligare ett samtal, denna gång för att ta med domkraft åxå.

Väl hos den lokala däckfirman pumpade dom upp däcket och sputade tvålvatten över både däck och fälg för att se om det kom några bubblor. Inte gjorde det det så dom hade ingen bra förklaring på det hela. Starkaste teorin var att det smugit ner en sten eller liknande mellan däck å fälg vid någe tillfälle.
Glad i hågen åktes det hem :D

När jag kom ner till bilen en dag, sådär 2 månader senare, upptäckte jag att samma hjul var tomt igen :( det var till att pumpa upp det och det står sig än idag..... Mysko mysko
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: sånt händer bara mig. Mysko däck tömning

Inlägg av ydrolina »

kört 2 gånger fram och tillbaka till Arlanda från Stockholm med det däcket, hittills sitter luften kvar...
men med tanke på vad som hände dig 2 veckor senare skall jag nog slänga in ett riktigt reservdäck i skuffen.
Det är en Mazda, så där ryms det i.a.f :-)

Vet inte om ni har försökt att få in ett breddade däck i skuffen på kojan, men med ett vanligt batteri i batteri- boxen så är det omöjligt... fast det är sånt som gör kojan så charmig :-)
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
JonR
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 mars 2009 kl. 23:02

Re: sånt händer bara mig. Mysko däck tömning

Inlägg av JonR »

Har jobbat på däckfirma i 8år och det är inte första gången sånt händer! Av med däcket från fälgen, gno rent ytan där däcket ligger emot för det ärjar eller rostar där... ibland kan det läcka när däcket står still på ett speciellt sätt eller så läcker det bara när man kör!

MVH/Jon
Skriv svar