Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Hylsan »

Vet inte riktigt om jag kan tillföra något i debatten men jag satte in ett par av dessa Sony-högtalare i frugans bil och hon är nöjd med ljudet. Kör bara med dessa i frontdörrarna direkt från en gammal xplod-cdspelare.
De passade dock inte riktigt i utrymmet så det skorrar lite pga dålig installation, men det ska fixas när det blir bättre väder. Kan också tillägga att jag ska sätta in deras 6x9 i hatthyllan bak för att få mer ljud även till passagerarna. Visst spelar det säkert bättre med en förstärkare, och jag kanske sätter i en senare, men helt ok ljud även utan. plus man slipper allt jekla skit med kabeldragningen.

mina 5 ören...
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av johan_palm »

Vi satte i ett par 5,25 i en Volvo lastbil som enbart drevs av stereon och det lät jätte bra. dock ska tillägas att där var ju diskanter,baslåda och 6,5 i dörrarna med :) Men 5,25 spelade jävligt bra. Och det var ett par mutant högtalare som inte är så dyra.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Jag kör nog på dessa. Jag har dock lite funderingar på att sätta dem på mdf skiva under baksätet, finns ju lite döutrymme där. http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=42220. Är det nåt att rekommendera? Man slipper ju högtalarna på hatthyllan :P
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Hylsan »

Många som kör med högtalare under baksätet, typ det näst vanligaste stället i en kojja.
Dock är det inte så rekommenderat att kanske 'bara' köra med högtalare där, utan att man kanske har ett par koaxar där framme också så man får lite bättre ljudbild. Men visst, om man bara vill ha lite musik i bilen så funkar det. Kan tänka dock att det blir lite dovare än att ha de i hatthyllan.

Ska själva slänga in två 8-tummare under sätet och 2 4-tums sony koax under instrumentbrädan.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Det blev i hatthyllan (http://www.hundkojerenovering.blogg.se). Det får duga än så länge. :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av MinMorris »

Hylsan skrev:Många som kör med högtalare under baksätet, typ det näst vanligaste stället i en kojja.
Dock är det inte så rekommenderat att kanske 'bara' köra med högtalare där, utan att man kanske har ett par koaxar där framme också så man får lite bättre ljudbild. Men visst, om man bara vill ha lite musik i bilen så funkar det. Kan tänka dock att det blir lite dovare än att ha de i hatthyllan.

Ska själva slänga in två 8-tummare under sätet och 2 4-tums sony koax under instrumentbrädan.

/Hylsan
Har du testat? hur blev ljudet?
Funderat på 6"9" under sätet och såna små diskanter vid instrumentbrädan men det är kanske helt fel tillvägagångssätt. skulle även försöka hitta ett litet effektivt slutsteg att gömma under sätet, möjligt?
vill inte såga upp hatthyllan och det lilla bagaget man har behöver jag till lite last (tält och sovsäck). Finns ju även det illla facket bredvid baksätet till hö/vä, men tycker också det är så charmigt, något som hör till bilen. Vill inte ha högtalare där heller.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar