Den nya bromsskölden är på plats och de två koniska lagren intryckta i navet med oljetätningen längst in mot skölden. Allt verkade frid och fröjd tills jag skulle på med centrummuttern. Jag drog bara åt lite grann och hjulet gick inte längre att snurra! Vad kan jag ha gjort för fel? Vill inte påbörja nästa sida när jag inte fått den första ok än.bulten08 skrev:du monterar ditt allt i navet sen pressar man ner axeln i navet glöm inte bort att ha bromskölden på rätt sida innan du pressar i axeln (om du har trumbromsar)./marcus
På andra sidan kan jag sätta snurr på navet och det snurrar fritt i ca 3 varv innan den stannar (fortfarande gamla lagret). Är det rätt?
Mina funderingar:
1.När jag slår på ytterringen så lättar rotationen lite (är 100% på att de två ytterringarna var i sina bottenlägen), finns det någon möjlighet att de har krypit ut lite när man bankar på navet på axeln?
2. En gång varje varv hör jag som en fjäder (bhoj) och tänkte om oljetätningen inte klättrade upp ordentligt på axeln vid skölden? Så tråkigt att ta isär allt igen för att kontrollera men kanske måste.
Någon som har erfarenheter om koniska lager? Ju snabbare hjälp destu bättre!
Edit: Läst på annat forum:
Många har problem med att spänna muttern rätt, gör så här. Samtidigt som du snurrar på trumman så spänn muttern så pass kraftigt att du känner att det går trögare att snurra på trumman, lossa muttern två varv, eller tills trumman snurrar lätt igen. Nu spänner du muttern igen fast lätt, absolut inte så att trumman snurrar trögt, det får heller inte vara så lätt att du kan känna glapp om du ruckar på trumman. På med brickan och in med sprinten.
Hur lätt ska axeln kunna snurra?