smalare skärmar, vanliga däck

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

smalare skärmar, vanliga däck

Inlägg av ydrolina »

...kanske lite ovanligt...men....undrar om det går att bli av med skärmbreddarna (rover original -97) och sätta dit några smalare så att jag kan återgå till vanliga däck och sluta vispa runt på vägbanan vid minsta gupp.
Just nu sitter dem där original breddarna med urgropning för blinkers på (fabriksmålad med bilen) och jag undrar om karossen är uppskuren för dem eller om det går att gå tillbaka till humana däck....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: smalare skärmar, vanliga däck

Inlägg av blacksaabrules »

Har du en koja med sports pack och 13" hjul så är det troligt att du har "uppskurna" skärmkanter fram,
tror att det blir svårare med mindre skärmbreddare då.
Men sports pack är ju skittufft, det är värt lite lynnigare köregenskaper.
Tycker jag iallafall (har nämligen monterat det på min koja).

/ Erik
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: smalare skärmar, vanliga däck

Inlägg av ydrolina »

Aj...det var det jag misstänkte lite gran´...att karossen var uppskuren.... nå får väl leva med det då...
läste någonstans att man kan förbättra köregeskapen med att sätta in en annan typ av stötdämpare. Fast hittar inte inlägget. Skall man sätta dit hårdare eller mjukare ? (hårdare är väl knappast möjlig, kör jag över ett löv så känner jag det i ryggraden !)

Visst är det tufft med dessa breda däck, men jämnfört med standard däcken så axar sport pack bilen sämre och är tämligen svår att manövrera.

Bild

Bild
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: smalare skärmar, vanliga däck

Inlägg av blacksaabrules »

Hmm... Vet inte om stötdämparna påverkar spårighet, men om man ställer mer toe in fram så blir bilen "segare" i styrreaktionen och mer toe out så reagerar bilen snabbare på rattrörelsen.
Hoppas att du förstår, det jag menar är att man kan inom tillverkarens specifikationer få lite olika känsla i bilen utan att förstöra däcken, så kolla hjulinställningen kanske??
Lämnar ingen garanti, men kan kanske vara värt lite. Stötig kommer den alltid att vara, det är ju en koja. Har som jag sa tidigare sports pack och 13" hjul och jag tycker inte att min bil är spårig, men jag bor på "landet" och kanske inte har så dåliga vägar att köra på, har iofs kört saab med utflyttade hjul i många år och då blir en koja väldigt ospårig i jämförelse....

/ Erik
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: smalare skärmar, vanliga däck

Inlägg av ydrolina »

mer toe in....värt att testa. Den blåa bilen är just det, fruktansvärt spårig. Jämnfört så känns det att köra den röda som att köra en cadillac :-)
Sen kan det eventuellt också ha att göra med att den blåa är inte riktigt plan i bottenplattan.... finns en stor buckla i golvet på passagerarsidan. Förra ägaren försökte köra igenom en snövall och blev hängande på den.
Skall mäta chassit och sen testa med större toe in. Blir billigare än att köpa high-low´s.

Tack för tipset :P
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Skriv svar