det bästa med å ställa en mini brevid en bmw mini är att bmw:n ser ut som en monstertruck och inte så mycket mini över dom längreBollocks skrev:gamla kojjorna är helt klart snyggast!minijanne skrev:Defilering bredvid grannen (inte samma granne som jag lånar garage av). Hon envisas med att påstå att vi har samma bil - jag försöker förklara...
The Poodle
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Re: Re:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
Nytt innertak
Förra helgen petade jag in nytt innertak. Taket, från Retroretrims (http://www.retroretrims.net) kom bestyckat med extrabitar för A, B och C-stolpar plus en liten bit att ha under bakfönstret. Nya "rods", införskaffade från Minispares, levererades i samma paket. Vet inte hur många som pillat in ett innertak men det var med rätt mycken vånda jag till slut tog mig mod att göra det. Först tog jag ut alla rutor eftersom det inte går på annat sätt. När jag ändå hade rutorna ute passade jag på att klä om "fönsterbrädan" fram. Sen började jag med taket. Det var en hel del jobb men det var egentligen inte svårt. Här är några "lessons learned":
För det första: Ta det lugnt! Det tar tid och men det är värt det.
1. Ja! Rutorna måste ut! Det är inte så svårt att få tillbaks dom.
2. Sätt upp nånting svampigt (typ 20mm ljuddämparmatta) i taket. Det hjälper till att hålla stagen upprätt när du spänner upp taket.
3. Använd Stokvis Super Monteringstejp (finns bl a på Clas Ohlson art nr: 31-1633) för att fästa taket vid listerna. Håller lika bra som lim och kladdar inte.
4. Börja bakifrån och gå framåt växekvis på varje sida. Använd 10cm-bitar av dörrlist för att temporärt klämma fast taket när du går runt (se till att ha typ 25-30 bitar så klarar du dig). Klämmor som på bilden nedan funkar men list-bitar är bäst. Limma inte förrän du är nöjd.
5. SKÄR INTE BORT FÖR MYCKET av taket när du passar in det! Tänk först, tänk igen och en gång till - sen skär du!
Rutorna.
När du ändå tagit ur rutorna rekommenderar jag att du i förväg skaffat nya gummilister och spärrlister. Dels är det lättare att jobba med och dels är risken för läckor mindre med nya fräscha lister. Gummi åldras! Några andra saker som är bra att ha är Specialverktyg för att få tillbaks spärrlisten. en smörkniv, helst i plast (12 spänn på clas ohlson), sugkoppar för glasmontering (finns på Jula för 79 spänn styck (Artnr: 256085), köp två, oundvikliga om du är ensam), 2 m flagglina, sprayflaska med såpvatten. För att få tillbaks rutorna, gör så här
Fram och bakrutor.
1. Kläm fört fast gummilisten runt fönsterhålet skarven i mitten neråt (i plåten alltså).
2. Vinkla ut listen lite grann, eftersom du inte har spärrlisten i finns det lite rörelseutrymme.
3. Tag rutan (fukta sugkopparna med såpvatten och placera dom så att de fäster ordentligt, de fäster endast på slätt glas) och passa in rutan med nedre delen i listen.
4. Spraya rikligt med såpvatten och drag med smörkniven längsmed gummilisten och rutan så att rutan glider ner i listen.
5. Använd sedan specialverktyget för att öppna gummilisten och för ned spärrlisten i skåran (använd såpvatten här också) occh mata ner listen allteftersom.
Sidorutorna.
1. Sätt först fast gummilisten runt glasrutan.
2. Tryck in flagglinan i gummilisten (där plåten sedan ska vara) och dränk den i såpvatten.
3. Fäst sugkopparna på rutans insida och gå in i bilen med rutan.
4. Trä ut rutan genom fönstret och sätt den nedre delen av listen över plåten och dra ut flagglinan inåt bilen så att gummilistens inre kant (och flagglinan) hamnar på insidan av plåten. Håll hela tiden i rutan med sugkopparna.
5. Sätt en av sugkopparna i nedre bakre hörnet av rutan och dra försiktigt in gummilisten med hjälp av flagglinan medan u samtidigt drar rutan inåt (med vad engelsmännen definierar som "a resonable amount of force ). Spraya med såpvatten hela tiden.
6 Fortsätt runt om och avsluta i främre övre hörnet av rutan. Här får du ta i lite extra ("might be neccessary to use excessive force")! Se till att alltid ha sugkoppen på det ställe du skulle ha tryckt på om du kunnat stå på utsidan... ja du förstår nog vad jag menar.
7. Putsa av rutorna, hoppa in i bilen och kör till närmsta Sibylla, för vi det här laget är du hungrig. Lycka till!
Mitt tak innan:
Specialverktyget:
En bakruta slinker in:
Du kan aldrig ha för många klämmor:
Slutresultatet:
Lägger upp den här guiden under Guider åxå!
För det första: Ta det lugnt! Det tar tid och men det är värt det.
1. Ja! Rutorna måste ut! Det är inte så svårt att få tillbaks dom.
2. Sätt upp nånting svampigt (typ 20mm ljuddämparmatta) i taket. Det hjälper till att hålla stagen upprätt när du spänner upp taket.
3. Använd Stokvis Super Monteringstejp (finns bl a på Clas Ohlson art nr: 31-1633) för att fästa taket vid listerna. Håller lika bra som lim och kladdar inte.
4. Börja bakifrån och gå framåt växekvis på varje sida. Använd 10cm-bitar av dörrlist för att temporärt klämma fast taket när du går runt (se till att ha typ 25-30 bitar så klarar du dig). Klämmor som på bilden nedan funkar men list-bitar är bäst. Limma inte förrän du är nöjd.
5. SKÄR INTE BORT FÖR MYCKET av taket när du passar in det! Tänk först, tänk igen och en gång till - sen skär du!
Rutorna.
När du ändå tagit ur rutorna rekommenderar jag att du i förväg skaffat nya gummilister och spärrlister. Dels är det lättare att jobba med och dels är risken för läckor mindre med nya fräscha lister. Gummi åldras! Några andra saker som är bra att ha är Specialverktyg för att få tillbaks spärrlisten. en smörkniv, helst i plast (12 spänn på clas ohlson), sugkoppar för glasmontering (finns på Jula för 79 spänn styck (Artnr: 256085), köp två, oundvikliga om du är ensam), 2 m flagglina, sprayflaska med såpvatten. För att få tillbaks rutorna, gör så här
Fram och bakrutor.
1. Kläm fört fast gummilisten runt fönsterhålet skarven i mitten neråt (i plåten alltså).
2. Vinkla ut listen lite grann, eftersom du inte har spärrlisten i finns det lite rörelseutrymme.
3. Tag rutan (fukta sugkopparna med såpvatten och placera dom så att de fäster ordentligt, de fäster endast på slätt glas) och passa in rutan med nedre delen i listen.
4. Spraya rikligt med såpvatten och drag med smörkniven längsmed gummilisten och rutan så att rutan glider ner i listen.
5. Använd sedan specialverktyget för att öppna gummilisten och för ned spärrlisten i skåran (använd såpvatten här också) occh mata ner listen allteftersom.
Sidorutorna.
1. Sätt först fast gummilisten runt glasrutan.
2. Tryck in flagglinan i gummilisten (där plåten sedan ska vara) och dränk den i såpvatten.
3. Fäst sugkopparna på rutans insida och gå in i bilen med rutan.
4. Trä ut rutan genom fönstret och sätt den nedre delen av listen över plåten och dra ut flagglinan inåt bilen så att gummilistens inre kant (och flagglinan) hamnar på insidan av plåten. Håll hela tiden i rutan med sugkopparna.
5. Sätt en av sugkopparna i nedre bakre hörnet av rutan och dra försiktigt in gummilisten med hjälp av flagglinan medan u samtidigt drar rutan inåt (med vad engelsmännen definierar som "a resonable amount of force ). Spraya med såpvatten hela tiden.
6 Fortsätt runt om och avsluta i främre övre hörnet av rutan. Här får du ta i lite extra ("might be neccessary to use excessive force")! Se till att alltid ha sugkoppen på det ställe du skulle ha tryckt på om du kunnat stå på utsidan... ja du förstår nog vad jag menar.
7. Putsa av rutorna, hoppa in i bilen och kör till närmsta Sibylla, för vi det här laget är du hungrig. Lycka till!
Mitt tak innan:
Specialverktyget:
En bakruta slinker in:
Du kan aldrig ha för många klämmor:
Slutresultatet:
Lägger upp den här guiden under Guider åxå!
Bilder från Mini Memorial i Uppsala
Stilstudier:
Mera bling...
Är bra sugen på att sätta på mina nyinförskaffade wheel-arch-trims men det får nog vänta till våren...eller så åker dom på i morgon.
Projekt för i morgon är annars: byta jordfläta och "motorjordning" samt inredning av bagagerum, då får vi se hur det går. Och så ska jag proppa i en ny 40A säkring till kretsen för stereo/slutsteg/extralysen/sätesvärme. Har 30A sedan tidigare men jag tror nog att jag kan säkra upp till 40A utan att det börjar brinna. Har 8kvmm kabel så det ska nog gå...måste gå!
Projekt för i morgon är annars: byta jordfläta och "motorjordning" samt inredning av bagagerum, då får vi se hur det går. Och så ska jag proppa i en ny 40A säkring till kretsen för stereo/slutsteg/extralysen/sätesvärme. Har 30A sedan tidigare men jag tror nog att jag kan säkra upp till 40A utan att det börjar brinna. Har 8kvmm kabel så det ska nog gå...måste gå!
Re:
Drog du hammarlack över hela golvet? Blev det inte väldigt skumpigt att gå på med 20mm skum över golvet?minijanne skrev:Golvet var i mycket bra skick så det enda jag gjorde var att plugga alla hål och dra över det med tre omgångar hammarlack. Sen ljudisolerade jag med 20mm ljuddämpningsplatta från Biltema. Under den här perioden gick den under smeknamnet "Kylskåpet" - undrar varför?
Edit: Riktigt snyggt tak och tack för tipsen! Det verkar vara värt varenda krona som man får lägga på inredning.
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Re:
Ja, min tanke var också att det skulle bli skummigt, men sen började jag fundera över hur mycket man egentligen går omkring i sin koja . Jag menar det är ju inte direkt en husbil. Under pedaler och på tunneln la jag 10mm annars skulle det ta i när jag trampa ner. Jag är faktiskt riktigt nöjd. Eftersom ljuddämpningsplattan är självhäftande så har den även en vibrationsdämpande effekt. Dock blir det nog ett elände att få ut den när den tiden kommer - men den dagen den sorgen. Sen limmade jag på nålfitmatta på ljuddämpningsplattan med mattlim. Funkar väl sådär , Glömde stänga en ruta under värsta regnperioden och fick in en del vatten som gjorde att mattans underdel löstes upp, mer eller mindre. Framåt sommaren ska jag nog köpa ett riktigt matt-kit (kanske om man kommer fram till Birmingham i augusti:lol: )MinMorris skrev:Drog du hammarlack över hela golvet? Blev det inte väldigt skumpigt att gå på med 20mm skum över golvet?minijanne skrev:Golvet var i mycket bra skick så det enda jag gjorde var att plugga alla hål och dra över det med tre omgångar hammarlack. Sen ljudisolerade jag med 20mm ljuddämpningsplatta från Biltema. Under den här perioden gick den under smeknamnet "Kylskåpet" - undrar varför?
Edit: Riktigt snyggt tak och tack för tipsen! Det verkar vara värt varenda krona som man får lägga på inredning.
/Joel
Ja, inredningen kostar lite men det ger sååå mycket känsla så det är värt det. Tror jag la 3000 på klädsel och typ 1600 på taket inklusiver rods och p&p.
//janne
Re: The Poodle
Aaaaaaah detta är kärlek det
Grymt snygg Clubman!
Grymt snygg Clubman!
Bilder December 2008
Lite defilering innan snön kommer.
Senast redigerad av minijanne den 21 december 2010 kl. 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Förhandsvisning
En tjuvtitt på nästa del av projektet - motor och motorrum.
Att göra: Plocka ur - rengöra - putsa - måla - blinga - sätta tillbaks.
Att göra: Plocka ur - rengöra - putsa - måla - blinga - sätta tillbaks.
Senast redigerad av minijanne den 21 december 2010 kl. 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Poodle
inspirerande!
Hur går det med svenska clubman klubben?
Lätt att jag går med! : )
Hur går det med svenska clubman klubben?
Lätt att jag går med! : )
Bluestar ´96
1275 GT ´75
Clubman ´72
1275 GT ´75
Clubman ´72
- albnid7901
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: The Poodle
Det var nog den snyggaste Clubman jag någonsin sett!
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69
"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69
"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Värme
Veckan innan jul började värmen protestera och i mellandagarna så la den av helt. Fläkten snurrade men ingen värme. Så i helgen tappade jag ur kylarsystemet och soplade både framåt och bakåt. Värmepaketet demonterades och fick en ordentlig genomspolning och dammsugning, såg ut om ett fågelbo - det var damm och strån och gamla löv och allt möjligt därinne. Efter ihopmontering snurrar den som en katt och värmer som en blåslampa. I morse var det 8 minus när jag snurrade iväg till jobbet och jag fick stänga av fläkten vid Brommaplan (efter ca. 10 minuter) för det var för varmt!
Men säg den glädje som varar för evigt - på Strandvägen ballade stereon ur och började hoppa mellan låtar som en speedad 70-tals-DJ...felsökning följer. ja, ja då har jag ju nåt att göra i helgen
La en fet beställning till Mini Spares igår - massa grejor till den förestående motorrenoveringen. Har fått tag på en motorfärg: POR-15 Engine Enamel Paint. Finns inte i sverige, hittade den hos Holden; £34 inkl frakt. Helt OK tycker jag. Fick tipset på Minifinity forum. Tänkte också testa POR-15 marine clean avfettning och rengöring samt Metal Ready. Är det nån som har provat dessa produkter?
Men säg den glädje som varar för evigt - på Strandvägen ballade stereon ur och började hoppa mellan låtar som en speedad 70-tals-DJ...felsökning följer. ja, ja då har jag ju nåt att göra i helgen
La en fet beställning till Mini Spares igår - massa grejor till den förestående motorrenoveringen. Har fått tag på en motorfärg: POR-15 Engine Enamel Paint. Finns inte i sverige, hittade den hos Holden; £34 inkl frakt. Helt OK tycker jag. Fick tipset på Minifinity forum. Tänkte också testa POR-15 marine clean avfettning och rengöring samt Metal Ready. Är det nån som har provat dessa produkter?
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: The Poodle
Jag tvättade av min motor med Lahega wheel cleaner och varmvatten i högtryckstvätten, uj, uj det var kadunder det!!! Väl ingrott skit sen 70- talet rann iväg så fint längs med garageuppfarten. motorn blev lite lagom ytrostig sen när den torkat, hmmm.
Bara ett litet tips/ Erik
Bara ett litet tips/ Erik
Re: The Poodle
POR-15 medlen du nämde kan du köpa genom:
LuftPump & Por15 Östervägen 29 B, 191 49 Sollentuna
Telefon: 08-715 18 80
har inte använt dom själv dock
Thomas
LuftPump & Por15 Östervägen 29 B, 191 49 Sollentuna
Telefon: 08-715 18 80
har inte använt dom själv dock
Thomas
Re: The Poodle
jag har köpt av dom, funkade fint tog fakturan på jobbetGuran skrev:POR-15 medlen du nämde kan du köpa genom:
LuftPump & Por15 Östervägen 29 B, 191 49 Sollentuna
Telefon: 08-715 18 80
har inte använt dom själv dock
Thomas