Vad är det för ok jag köpt?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av Dr_Cotton »

Ja, som frågan lyder... Köpte dem idag i tron om att det var "vanliga" metro 4-kolvsok. På den ena är det spacers mellan halvorna men inte på den andra?!?! Läste någonstans om att sätta spacers i vanliga ok för att få plats med ventilerade skivor så då började jag misstänka att det var ett vanligt 4-kolvsok, med spacers, och ett från en Metro turbo. För de är lika breda som de är nu. Någon som kan kasta ett ljus? Märkning: AP LB10TY008AC, på bägge.... :shock:
Bilagor
20081216120.jpg
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av jonas »

Mors!

Om ja inte e ute å cyklar helt, så har väl oket till ventilerade skivor "spacern" gjuten i ena halvan?
Kan vara så att ett ok gett upp av någon anledning, så då har man skaffat fram ett ok för solid skiva och spacerat isär det för att få dit ventilerad skiva?


/jonas
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av Dr_Cotton »

Ja. Jag tänkte i de banorna också!

Någon som vet ifall man kan använda spindlar från Metro på koja? Har ett set vanliga 8,4" på gång som jag tänkte para ihop med dessa ok. Får eventuellt skaffa det som behövs för att montera ventilerade skivor då. Dvs skivor och drivflänsar, eller kan man använda vanliga, oventilerade flänsar och slänga dit spacers?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av johnson »

Jag har metro spindlar på min och ventilerade skivor.
För att använda spindlarna får man byta spindellederna om de nu heter så? Själva kullederna alltså.
Finns anpassade på minisport har ja för mej.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av MinMorris »

Jag köpte spindelleder på mini spares (ball joint). De funkade alldeles utmärkt förutom att det inte följde med tillräckligt med shims (använde en del gamla) plus att fettnippeln inte följde med heller.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Vad är det för ok jag köpt?

Inlägg av Dr_Cotton »

MinMorris skrev:Jag köpte spindelleder på mini spares (ball joint). De funkade alldeles utmärkt förutom att det inte följde med tillräckligt med shims (använde en del gamla) plus att fettnippeln inte följde med heller.
Men du har Metro-spindlar på din mini då? Isåfall är det ju minst två här som kör med Metro-spindlar. Jag känner till en uppsättning 8,4"-bromsar till Metro som är till salu. Tror att jag ska göra som er och testa med dem.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar