Elproblem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Elproblem

Inlägg av e98jole »

Har en Mk7 som bråkar lite med batteriet/laddningen.. Jag kör ca 5 mil/vecka och batteriet tar slut efter 2 veckor.. Batteriet är testat och belastat och är ok..

Har idag 12,5V på batteriet när bilen är avstängd. Med bilen på tomgång och lyse, fläkt o stereo igång har jag 12,6!? Känns lite klent eller hur?

Gjorde precis en mätning på vad bilen drar när den är avstängd och den ligger på 50mA? Är det normalt? Känns lite högt? Låt säga att jag har 40Ah, då är batteriet urladdat på typ en månad om jag inte använder den?

Så vad tror ni? Jag är rädd att jag har 2 problem här..

Mvh,
Jonas
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Elproblem

Inlägg av jonas »

Klent...Jo.

Verkar som om generatorn inte laddar som den ska om du inte har mer än 12,6V med motorn igång. Skulle kolla hur kolen i generatorn eller laddningsreläet/regulator mår om jag var du.

/Jonas
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Elproblem

Inlägg av Litenmentuff »

börja med att spänna genoratorremmen och se ifall den laddar mera.. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Elproblem

Inlägg av minijanne »

Bra tips! Min rem hängde som på en gammal man och jag hade då ca 12,5-12,6. Jag tightade upp den och nu snurrar det på runt 14-14,5 (analog voltmätare från feltemaså det är lite svårt att se exakt) :lol:

//janne
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: Elproblem

Inlägg av e98jole »

Ska kolla generatorremmen ikväll..

Vad säger ni om 50mA "läckström" då? Känns det normalt?
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Elproblem

Inlägg av kerguelair »

larmet drar en del på dem där...och så kanske har du en sån där irriterande blinkade diod på radion.... hos mig var det relä paketet som det var fel på, och då tappade den ström efter 3 dagar...

Apropå Mk7:or.. det här har jag nämt förrut, men bra att veta ändå :

Upptäckt den hårda vägen att när man kopplar bort batteriet så; :
a)....when reconnecting the battery, switch on ign and wait 10 sec to allow electronics to stabilise and re-initialise.
b) on fuel injection engines..the engine managment electronic control unit is of self-learnig type...when the battery is disconnected some settings are lost...on restarting this may lead to the engine
running roughly...to solve the problem...take the car on a road test for 15 min covering all engine speed..
Har fått höra att när man byter batteriet i fjärrkontrollen skall man hålla varje knapp,
var för sig, intryckt ca 5 sek efter att man tagit ur det gamla batteriet men innan man sötter i det nya.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Elproblem

Inlägg av minijanne »

Ett normalt fungerande larm drar inte mer än 8-12 mA i standbyläge. Kolla läckor. Reläpaket är ett bra ställae att börja på.
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: Elproblem

Inlägg av e98jole »

Spände generatorremmen idag utan förbättring på laddningen. Den var lite slapp men inte så pass att jag trodde att det skulle göra något tyvärr..

Var hittar jag laddningsregulatorn och hur ser man om en sån är ok?
Var hittar jag en ny? Är det Bosch standardgrejer som sitter i eller?
(Behöver jag säga att jag är novis på detta..)

/Jonas
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Elproblem

Inlägg av jonas »

Tjenare!

Laddningsrelä eller "kolen" som många kallar det sitter på baksidan av generatorn på dom flesta generatorer, oftast bara med två skruv.
[url]http://www.biltrivsel.se/produkter/rese ... dningsrela[/url]

Hittas hos reservdelshandlare typ Jana, Brittish motor... Beror på var du bor.


/Jonas
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: Elproblem

Inlägg av e98jole »

Har nu fått höra att laddreläet är inbyggt från 97:an och framåt och en ny generator kostar 2900:-.. Tungt besked.
Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Kan man på något sätt garantera att det just är generatorn som är "slut"?

Tack!

/Jonas
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av bulten08 »

om du mäter direkt på huvudplusen på generatorn och ena kabeln till lämplig jord med motorn igång så kan man avgöra om felet ligger i kablarna eller i generatorn./marucs
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av bulten08 »

såg detta när jag tittade på minispares http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34056
läs annonsen kanske detta som är felet med dålig jord./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: Elproblem

Inlägg av e98jole »

Jo, jag har hört talas om detta och har provat.
Jag tog en av mina startkablar och satte mellan motorchassiet och chassiet på generatorn. Mätte sen på batteriet med motorn igång men fortfarande bara ca 12,5V.

Jag hade dock lite bråttom när detta gjordes. Ska nog fasen prova det igen..

/Jonas
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: Elproblem

Inlägg av e98jole »

Hej alla försöka-förstå-sig-påare som jag,

Har fixat problemet nu och tänkte berätta lite hur jag löste laddningsproblemet. Det bör tilläggas att jag ej är någon bilmekare egentligen men praktiskt lagd, elektriker i grunden och allmänt teknisk intresserad.

1. Min bil gick ej att starta en dag. Batteriet var heldött.. Jag laddade det och kollade batteriet hos en bilmekare som gjorde ett belastningstest på batteriet, det var ok.

2. Jag mätte över polerna på batteriet vid tomgång, 12,5V, inte bra.. Mätte även på generatorn, 12,5V, det bör vara mellan 14-14,5V.. (Känt fel på minis är att jordkabeln mellan motor och kaross är dålig. Kolla genom att mäta jorden både på motorchassi och kaross. Bör ej skilja mer än några mV..)

3. Beställde en ny generator och rem på minispares.com. Pris ca 1900:- inkl frakt hem till dörren. Samma saker hos svensk distributör skulle gå på över 3000:-.

4. Bytet är verkligen busenkelt. Generatorn sitter med 3 bultar. Det enda kruxet är att spänna/lossa remmen. Det sitter en remspännare som man kommer åt under bilen. Problemet är att man inte kan använda hylsnyckel eller fast nyckel. Bulten som sitter där är helt fyrkantig och för mig var det iaf en lång skiftnyckel och en skruvmejsel att dra runt den med som fick bli lösningen.

Det som behövs är typ en 13 och 10 hylsnyckel samt en skiftnyckel med skruvmejsel. En folköl och 1½ timme senare är man klar! ;)

Hoppas någon där ute har någon hjälp av detta!
Skriv svar