Svart "klet" vid montering av gummilister

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av dizapear »

Hej!

Jag har monterat alla lister på bilen och satt i alla rutor osv. men jag ser att det läcker in. inte vid fram- och bakrutan utan vid sidorutorna bak. de är öppningsbara. på fram o bakrutan skall det va sånt svart klibbigt "klet" mellan gummit och karrossen. Skall jag ha det samma på listerna bak med, eller är det bara en fråga om monteringsfel?
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av MinMorris »

Jag såg inget svart klet när jag lossade mina bakrutor, men om det SKA finnas kan jag inte svara på.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av johan_palm »

har inget svart klet på min lister och de håller tätt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av minijanne »

Hej, alla som tagit ur rutor :D . Jag ska sätta in innertak om några veckor. Några tips inför detta arbete? När rutorna ska in igen har jag fått tips om flagglina och silikonspray. Hur gör ni? Nån tipsade om att sätta eltejp runt fönsterhålen innan man petar dit gummilisterna, för att hindra att fukt smyger in mellan plåtarna. Det kanske är nåt sånt som fanns kvar på dina fram/bakrutor?
Är fixeringslisten riktigt så jävlig att få på plats som jag hört eller är det en myt?

Tacksam för tips!
//janne
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av dizapear »

jag såg ingen eltejp eller nåt. Satte innertaket innan jag satte rutorna.
Till fra och bakrutan skall det va sån svart klibbig massa. Det tätar ju så att du inte behöver eltejp.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av bulten08 »

sitter ingen tätningsmassa original på kojorna bara en gummi list med spränglist i mitten är det nåt klet som har säkert någon försökt täta en dålig list.
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av dizapear »

Oki. Men då lägger jag inget sånt över huvud taget. Ska bara kolla hur det blir med listerna till de bakre öppningsbara rutorna. Misstänker att den bara sitter lite snett...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av cmmmm »

jag lyckades inte använda snöre men en byggpenna modell den grova röda fungerade utmärkt då den är rätt mjuk alla knep funkar ju när jag satte i framrutan
mvh
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av dizapear »

Använde inte snöre hellre. Det gick bra med CRC vaselinspray, verktyg för spränglist och lite välportionerad muskelkraft
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av minijanne »

mmmm...vaselinspray...
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av dizapear »

Jag vet det låter lite kinky och att man kan ha det till andra saker, men det funka i alla fall kanon. Bara att torka bort det som kommer på lack, gummi och glas sen...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av jonas »

...vaselinspray...

Vad är det för fel på såpa eller tvålvattenlösning?
Funkade kanon!


/Jonas
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av Hans L »

Det finns inget svart klet där från början.......och det håller vanligtvis tätt....men!
Det som händer är att det alltid finns ett tomrum någonstans mellan kaross och gummilist. Detta gäller fram och bakruta. När listen krymper, vilket den gör eftersom den består av någon sorts syntetgummi, så öppnar den lite grann någonstans och det börjar läcka in vatten till detta tomrum. Vanligast är att det öppnar sig en marginell springa i något av de övre rundningarna i hörnen. Där rinner det in vatten som letar upp något av dessa tomrum och stannar där för gott, enbart till glädje för rosten som då har fyllt sitt skafferi. I nederkant är det tätt så det finns ingen väg ut! Resultatet av detta har vi sett alltför mycket av, speciellt på senare Kojor med större gummilist = mera tomrum.
Mitt råd är: Åk till närmsta bil-glasmästare och fyll noga allt tomrum, runt fram och bakruta, med svart klet speciellt för detta ändamål. Då hinner kletet dit före vattnet! Han har fina verktyg för detta och det kostar inte särskilt mycket. Det är värt varenda krona! Visst tittar det fram lite gegga en tid efter så att man får göra rent med T-sprit men hellre det än att rosten tittar fram.
Försäkra dig om att det är helt torrt under listen innan du gör denna operation!
När det gäller sidorutorna så brukar det inte vara några problem. Där verkar det finnas större möjligheter för ev vatten att rinna ut igen nedtill. På öppningsbara sidorutor är det vanligaste att det rinner in mellan gummilist och rutram. Detta kan ske om gångjärn eller lås glappar. När du kör så blir det övertryck i bilen eftersom genomventilationen är noll. Detta övertryck vill ut någonstans och det pressar på sidorutorna som börjar glipa och släpper in vatten. Kolla lås och gångjärn så att du har tillräcklig press mot gummilisten.
Naturligtvis så är det inte förbjudet att använda "svart klet" även här om du misstänker något läckage mellan kaross och gummilist.
Lycka till! :D
Hans L
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Svart "klet" vid montering av gummilister

Inlägg av minijanne »

Kolla Biltema.se -> sök på "Vindrutetätning"

Har inte testat detta men det verkar stämma med epitetet "Svart klet" i vindrutesammanhang :wink:
Skriv svar