Karosserikitt...

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Karosserikitt...

Inlägg av Manne »

Börjar närma mig slutet på svetsningen. Skall man lägga karosserikitt direkt på plåten i skarvarna eller skall man grunda med typ zinkspray innan man fogar? Tycker spontant att det lutar åt grunda först och foga sedan men fogen jag har tolkar jag som att den skall läggas direkt mot plåten.Någon som har erfarenhet av detta?

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Litenmentuff »

jag kommer foga först och rostmåla över sen.. pga att den färg jag använder för att måla bilens underrede med är rätt tjock och trög flytande så när man väl lägger på den kommer det nog bli svårt å få in fogkitte i fogen så att säga..

Men smaken är som baken och är ingen expert alls på hur man ska göra.. :lol:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Manne »

Litenmentuff skrev:jag kommer foga först och rostmåla över sen.. pga att den färg jag använder för att måla bilens underrede med är rätt tjock och trög flytande så när man väl lägger på den kommer det nog bli svårt å få in fogkitte i fogen så att säga..

Men smaken är som baken och är ingen expert alls på hur man ska göra.. :lol:
Vad är det för färg du använder?
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Litenmentuff »

det är nån av biltemas "rostskydds" färger blir billigast så.. :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Hylsan »

jag körde faktiskt zinkspray först och sedan kitt och sedan dinitrolade jag hela bilen med tjock underredsmassa.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Manne »

Hylsan skrev:jag körde faktiskt zinkspray först och sedan kitt och sedan dinitrolade jag hela bilen med tjock underredsmassa.

/Hylsan
Jag kör på samma linje då. Reklamerar till dig när bilen faller isär:)
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Karosserikitt...

Inlägg av mini2fast4u »

pensla alla skarvar med volvos svetsprimer, därefter använder jag penselbar kitt! Lärt mej av min Morfar som hållit på me koja ända sen 60 talet! Tro mej, det håller, vi har testat! Nackdelen med att prima ovanpå kittet är att färgen spricker! samt att plåten inte får rostskydd i svetskarven där den är som mest rostbenägen om man kittar direkt på!
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Karosserikitt...

Inlägg av Manne »

mini2fast4u skrev:pensla alla skarvar med volvos svetsprimer, därefter använder jag penselbar kitt! Lärt mej av min Morfar som hållit på me koja ända sen 60 talet! Tro mej, det håller, vi har testat! Nackdelen med att prima ovanpå kittet är att färgen spricker! samt att plåten inte får rostskydd i svetskarven där den är som mest rostbenägen om man kittar direkt på!
Okej, det var just det jag ville åt. Att få in färg i skarvarna innan fogning. Antar att man köper Volvos svetsprimer på Volvo men var hittar man penselbart kitt då?
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Karosserikitt...

Inlägg av mini2fast4u »

Manne skrev:
mini2fast4u skrev:pensla alla skarvar med volvos svetsprimer, därefter använder jag penselbar kitt! Lärt mej av min Morfar som hållit på me koja ända sen 60 talet! Tro mej, det håller, vi har testat! Nackdelen med att prima ovanpå kittet är att färgen spricker! samt att plåten inte får rostskydd i svetskarven där den är som mest rostbenägen om man kittar direkt på!
Okej, det var just det jag ville åt. Att få in färg i skarvarna innan fogning. Antar att man köper Volvos svetsprimer på Volvo men var hittar man penselbart kitt då?
/ Manne
Kitt hittar du på närmsta biltillbehörsbutik alt, lackhandel för bilar! Säg att du vill ha penselbart karroserikitt!
Jag brukar maskera av ytan med maskband för att få en snygg jämn kant, applicera med en pensel, finjustera med en annan pensel doppad i såpvatten! dra bort masktejpen, resultatet blir klockrent!
:mrgreen:
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Skriv svar