Lambo/Viper kit konverterare!?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av John Doe »

Är han galen lär ni tänka nu! Mjaaa det kan man väl säga :mrgreen:
Men jag är riktigt sugen på att införskaffa i ett sånt här kit till min nästa koja! Dock hittar jag bara utländska sidor som säljer dessa kit :S Och jag vart ÄNNU mera sugen efter att jag såg ett kit som öppnas 130 grader iställer för bara 90 grader :shock:

Är det någon som vet vad just dessa kit heter på Svenska och vart man isf kan införskaffa dessa för en mänsklig summa så uppskattar jag det ödmjukast...

Väl mött
Kirill
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av El Gringo »

De kallas lambodörrar helt enkelt, ett mer "korrekt" namn blir väl LSD, står för Lamborghini Style Doors
så det kortas väl bara ner till lambo i folkmun antar jag. :)

130graders har jag inte sett, men det massa olika med de vanliga 90gradersjärnen. Har sett priser mellan 3000-20000kr, o jag är rätt säker på att skillnaden är densamma i kvalitet!

Så håll utkik på blocket, så är det bara till o punga ut med kulorna när tillfälle ges! ;)

Haha, jag tog mig en kik o visst fan fanns det 130graders med! Garanterat kopior, så du får nog räkna med o byta ut dämparna rätt så snart, men 4000 är väl ett helt ok pris ändå? :)
http://www.xmotos.se/
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av John Doe »

Klockrent Gringo :D

4000:- var ett rätt så humant pris för ett sådant kit och även att det var 130 graders öppning på dem gjorde det ännu bättre! :mrgreen:

Men ingen som vet av något "måskit" då?
Det är inte så att då man parkerar sin koja att det är tråååångt om plats, utan bara för att man vill ha det där lilla extra på sin bil för att sticka ut ur mängden :wink:
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av johnson »

Måsvingar e nåt ja drömmer om! Vill gärna ha de på nån bil innan ja ramlar av pinnen :P
Men det innebär ju en hel del mer ombyggnad av karossen.
"Fattimans lambo" kan ju vara att motera gångjärnen uppe på A-stolparna me, kostar inte mer än lite jobb ;)
A_Jeppsson

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av A_Jeppsson »

Jag har en fot inne på detta med styling kan man väll säga.

"Lambo dörrar" (LSD)

- Ett sånt här konverterings kit har sina för och nackdelar. Som sagt har man tur hittar man billigare modeller som ändå orkar med länge, kolvar och bultar är ju inte i 100% kvalite. går man på dessa super dyra med garantier och så, då håller det men kostar ju en förmögenhet. Tänk också på att om du skaffar 130 graders gångjärnen så är de ofta ställbara, så vill du vid något tillfälle bara ha det på 90 grader så kan man ställa om detta i själva gångjärnen. därför är det ett plus att köpa 130 graders. DOCK när du använder dig av funktionen 130 grader så innebär det att om inte gångjärnen är utformade till att resa sig så kan det ta emot i fram skärmen så passformen är väldigt precis, man måste gå igenom det när man monterar, det är ju inte precis bolt on kit som det finns till många andra bilar, utan du söker ju universal.

Plus : Snyggt på vissa bilar, dörren öppnas inte lika lång ut som en vanlig dörr utan till "första" steget och sen upp. Går igenom bilprovning om LSD dörrarna har godkännande på det.

Minus : Om man inte använder 130 Grader så är det trångt på vissa bilar beroende på hur pass a-stolpen lutar så kan man ibland få trixa sig ur på lite konstiga sätt. Många billigare varianter saknar godkännande på kvalite och säkerhet och då går de inte igenom besiktning. (Beror på hur petnoga bilprovningen är)

"Chicken Doors"

- Ett billigare alternativ där man själv får modifiera rätt kraftigt och fästa vanliga gångjärn på a-stolparna, detta liknar lite LSD funktionen men du lyfter ju inte dem upp som man gör med LSD utan vinklar dörrarna ut snett.

Plus : Sparar pengar och är ovanligare så det höjer nog ett och annat ögonbryn.

Minus : Eftersom gångjärnen är rätt tjocka så krävs det rätt så stora modifieringar både i dörrar och a-stolpe, samt att man måste förstärka a-stolpen då den blir mycket mer belastad. Bilprovningen kommer ej godkänna detta om man inte har bilen registrerad som amatör fordon, eller liknande. och då måste man registrera in den med dörrarna.

"Suicide Doors"

- Funktionen blir att dörren blir bakvänd, alltså gångjärnen flyttas från A-stolpe till B-stolpe vilket blir att dörren öppnar sig bakåt. Det finns konverterings kit man kan köpa med speciella gångjärn och låsfunktion. Vill man göra snikvarianten så kan man göra detta själv genom att flytta, modifera och passa in gångjärnen där bak istället, (då funkar volvo amazon gångjärn jätte bra). Som ni kan höra här så har detta namnet "Självmords dörrar" vilket är för att om man skulle slänga sig ut ur bilen så öppnar dörren bakåt istället och man "fastnar".

Plus : ja det finns väll inget plus eftersom det tar lika mycket plats som vanliga dörrar, det är häftigt i vissa ögon.

Minus : Man kan inte hoppa ut ur bilen i farten ( vem gör det :P )

"Måsvinge dörrar"

- Här öppnar sig dörrarna upp, alltså måde fram och bak på dörren är fristående på karossen. Gångjärnen fäster man i taket på bilen. Det finns konverterings kit här också, Priset avgör kvalite. Finns snikvarianten här också där man ännu en gång kan använda sig av volvo amazon gångjärn och fästa i taket. Detta är en av de första modifieringarna man gjorde på dörrar, det fanns innan lambo dörrar med mera. Man måste bara tänka på att man måste svetsa upp en ställning, nästan som en bur i bilen som kommer stabilisera taket och även hålla gångjärnen. Att Ram svetsa taket och även kors svetsa är ett måste. Man måste även tänka på att låsningen på detta blir lite komplicerat, beroende på hur tung dörren är så krävs det olika styrka på gaskolvarna. och olika kolvar tar olika plats, man måste därför falsa ner taket så att man får en avrinnings kanal till vatten och mera, där i får även kolvarna vila. Lås funktionen beroende på dörr får placeras både fram och bak på dörren, eller kan även placeras under ( nere på dörren ) allt är ju beroende på utssende och funktion.

Plus : Retro !, detta är fräckt, lyftar många ögonbryn

Minus : Kan skapa problem för taket beroende på tyngden på dörrarna, tar MER plats än en vanliga dörr vid öppning beroende på gångjärnsfästningen, desto mer i mitten av bilen gångjärnen sitter desto mindre plats tar det vid öppning. Mycket svetsnings jobb med ramar och liknande.


Många utav dessa eftermarknads konverterings kiten har nu på senare tid även kommit med elektronik !, där man öppnar dörrarna med fjärrkontroll, detta har väll både för och nackdelar men är också mycket dyrare !


Hoppas denna information hjälper er som har funderingar kring olika typer av dörr öppningar. Har ni andra frågor kring styling eller annan typ av modifiering så kan ni alltid skicka ett PM eller mail till mig.

MVH Jeppsson
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av Mini Maz »

Bild
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av John Doe »

http://www.bilnyheterna.se/news/6100/ty ... krocktest/
Den tyska tillverkaren LSD har låtit testa sina "måsvingar" för att se om de är lika säkra som standarddörrar. Krocktestet föll väl ut.
Känns ju skönt att veta :mrgreen: Då tar jag hellre och lägger pengar på ett par LSD då det väl gäller för detta 8)

Men tack för all info Jeppsson
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av Manne »

A_Jeppsson skrev:Jag har en fot inne på detta med styling kan man väll säga.

"Lambo dörrar" (LSD)

- Ett sånt här konverterings kit har sina för och nackdelar. Som sagt har man tur hittar man billigare modeller som ändå orkar med länge, kolvar och bultar är ju inte i 100% kvalite. går man på dessa super dyra med garantier och så, då håller det men kostar ju en förmögenhet. Tänk också på att om du skaffar 130 graders gångjärnen så är de ofta ställbara, så vill du vid något tillfälle bara ha det på 90 grader så kan man ställa om detta i själva gångjärnen. därför är det ett plus att köpa 130 graders. DOCK när du använder dig av funktionen 130 grader så innebär det att om inte gångjärnen är utformade till att resa sig så kan det ta emot i fram skärmen så passformen är väldigt precis, man måste gå igenom det när man monterar, det är ju inte precis bolt on kit som det finns till många andra bilar, utan du söker ju universal.

Plus : Snyggt på vissa bilar, dörren öppnas inte lika lång ut som en vanlig dörr utan till "första" steget och sen upp. Går igenom bilprovning om LSD dörrarna har godkännande på det.

Minus : Om man inte använder 130 Grader så är det trångt på vissa bilar beroende på hur pass a-stolpen lutar så kan man ibland få trixa sig ur på lite konstiga sätt. Många billigare varianter saknar godkännande på kvalite och säkerhet och då går de inte igenom besiktning. (Beror på hur petnoga bilprovningen är)

"Chicken Doors"

- Ett billigare alternativ där man själv får modifiera rätt kraftigt och fästa vanliga gångjärn på a-stolparna, detta liknar lite LSD funktionen men du lyfter ju inte dem upp som man gör med LSD utan vinklar dörrarna ut snett.

Plus : Sparar pengar och är ovanligare så det höjer nog ett och annat ögonbryn.

Minus : Eftersom gångjärnen är rätt tjocka så krävs det rätt så stora modifieringar både i dörrar och a-stolpe, samt att man måste förstärka a-stolpen då den blir mycket mer belastad. Bilprovningen kommer ej godkänna detta om man inte har bilen registrerad som amatör fordon, eller liknande. och då måste man registrera in den med dörrarna.

"Suicide Doors"

- Funktionen blir att dörren blir bakvänd, alltså gångjärnen flyttas från A-stolpe till B-stolpe vilket blir att dörren öppnar sig bakåt. Det finns konverterings kit man kan köpa med speciella gångjärn och låsfunktion. Vill man göra snikvarianten så kan man göra detta själv genom att flytta, modifera och passa in gångjärnen där bak istället, (då funkar volvo amazon gångjärn jätte bra). Som ni kan höra här så har detta namnet "Självmords dörrar" vilket är för att om man skulle slänga sig ut ur bilen så öppnar dörren bakåt istället och man "fastnar".

Plus : ja det finns väll inget plus eftersom det tar lika mycket plats som vanliga dörrar, det är häftigt i vissa ögon.

Minus : Man kan inte hoppa ut ur bilen i farten ( vem gör det :P )

"Måsvinge dörrar"

- Här öppnar sig dörrarna upp, alltså måde fram och bak på dörren är fristående på karossen. Gångjärnen fäster man i taket på bilen. Det finns konverterings kit här också, Priset avgör kvalite. Finns snikvarianten här också där man ännu en gång kan använda sig av volvo amazon gångjärn och fästa i taket. Detta är en av de första modifieringarna man gjorde på dörrar, det fanns innan lambo dörrar med mera. Man måste bara tänka på att man måste svetsa upp en ställning, nästan som en bur i bilen som kommer stabilisera taket och även hålla gångjärnen. Att Ram svetsa taket och även kors svetsa är ett måste. Man måste även tänka på att låsningen på detta blir lite komplicerat, beroende på hur tung dörren är så krävs det olika styrka på gaskolvarna. och olika kolvar tar olika plats, man måste därför falsa ner taket så att man får en avrinnings kanal till vatten och mera, där i får även kolvarna vila. Lås funktionen beroende på dörr får placeras både fram och bak på dörren, eller kan även placeras under ( nere på dörren ) allt är ju beroende på utssende och funktion.

Plus : Retro !, detta är fräckt, lyftar många ögonbryn

Minus : Kan skapa problem för taket beroende på tyngden på dörrarna, tar MER plats än en vanliga dörr vid öppning beroende på gångjärnsfästningen, desto mer i mitten av bilen gångjärnen sitter desto mindre plats tar det vid öppning. Mycket svetsnings jobb med ramar och liknande.


Många utav dessa eftermarknads konverterings kiten har nu på senare tid även kommit med elektronik !, där man öppnar dörrarna med fjärrkontroll, detta har väll både för och nackdelar men är också mycket dyrare !


Hoppas denna information hjälper er som har funderingar kring olika typer av dörr öppningar. Har ni andra frågor kring styling eller annan typ av modifiering så kan ni alltid skicka ett PM eller mail till mig.

MVH Jeppsson
Intressant läsning, du får nog pris för längsta inlägg i forumets historia också:)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av John Doe »

Manne skrev: Intressant läsning, du får nog pris för längsta inlägg i forumets historia också:)
/ m
Borde nog sätta en spärr på max 100 ord :twisted: Skämt åsido, men det var nog bland det matnyttigaste jag någonsin har läst ifrån en medlem här på sidan! Och tur hade han så han inte fick nån strömspik då han skrev inlägget :mrgreen:
A_Jeppsson

Re: Lambo/Viper kit konverterare!?

Inlägg av A_Jeppsson »

ja vad gör man inte för att hjälpa till. Nej men jag hoppas att denna information kommer till användning av några :) jag tycker det är kul att lära mig nya saker och kanske någon här lärde sig något av min text. He he tog inte så lång tid att skriva. skriver rätt mycket på datorn så.
Skriv svar