Slang från förgasaren?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Minino1
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 juli 2008 kl. 21:34
Ort: Lycksele

Slang från förgasaren?

Inlägg av Minino1 »

Bilen är en BMC mini 1000 1970. Det går en slang från sidan av förgasaren och till vevhusventilationen, vad är den till för? Nån som vet? :roll:
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av kerguelair »

viktig slang, den där. ( Vacuum hose. ) Utan den tappar du en massa effekt.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
G-sson
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 september 2008 kl. 13:52

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av G-sson »

Jag antar att det är samma slang som brukar sitta till insuget, den sitter väl i framkant av förgasaren mot motorn? Den är till för att dra in de oljedimmor och otrevlig rök och andra miljöförstörande otrevligheter som kommer ur vevhusventilationen in i motorn och förbränna dem.
Minino1
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 juli 2008 kl. 21:34
Ort: Lycksele

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Minino1 »

Viktig slang de där. (Vacuum hose)????? Menar du den som går till fördelaren??? För det är inte den slangen. Det här är en annan slang. För att förtydliga lite grann.

Vakumm slangen till fördelaren sitter i framkant på förgasaren och är liten.

Den okända slangen som vi ptatar om sitter ca: 20i om man står framför bilen; ifall man beskriver läget med hjälp av en klocka. Den går från förgasaren till vänster sida om motorn till ett "torn" som sitter fast i sprängkåpan. Överst på tornet så sitter det ett litet filter. Denna okända slang går in i detta filter på undersidan. Så för mig verkar det som det är någon slags kombination av att både släppa ut lite vevhusventilation samt dra tillbaka litegrann. Slangen sitter dessutom bara instucken i en större slang på förgasarsidan där den har möjlighet att suga luft lite som den själv vill. Enligt tidigare erfarenheter så skall den nippel som "sköter" vevhusventilationen ha et "litet" hål då den sitter mellan förgasare och insug. Sitter vevhusventilationen på luftfiltret så kan hålet vara "stort" utan att störa förgasarens funktion.

Lite att fundera på kanske :shock:

Mvh
Mini No1
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av MinMorris »

Är det någon liknande slang som denna? Förgasaren är urskruvad ur en 1000 morris från 70. Och vad den slangen gör har jag inte en aning om, inte heller varför den är pluggad. Men bilen har fungerat bra, eller, den funkade i en vecka^^...
Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Minino1
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 juli 2008 kl. 21:34
Ort: Lycksele

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Minino1 »

Det är nog samma slang. På min förgasare är flottörkoppen och slangen på samma sida. Våra förgasare är nog bara annorlunda konstuerade. Är det slangen för vevhusventilation så gör det inget att den är pluggad. Den får däremot aldrig bara gå ut i friska luften.

Mvh
Mini No1
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av MinMorris »

Minino1 skrev:Det är nog samma slang. På min förgasare är flottörkoppen och slangen på samma sida. Våra förgasare är nog bara annorlunda konstuerade. Är det slangen för vevhusventilation så gör det inget att den är pluggad. Den får däremot aldrig bara gå ut i friska luften.

Mvh
Mini No1
Men varför har man den där om den kan vara pluggad? Varför konstruera något som inte behövs? Någon som vet?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Buffon_Mk3
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 augusti 2006 kl. 23:47

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Buffon_Mk3 »

broms servo?
Minino1
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 juli 2008 kl. 21:34
Ort: Lycksele

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Minino1 »

Naturligtvis så har slangen ett syfte. Men ifall det är som jag tror, att den är till vevhusventilation så är det bara miljön som "förlorar" på att man pluggar denna anslutning.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Hylsan »

Jag vill först säga att jag kan ha fel i detta men...
På min 78 så hade jag avgasrening för att den skulle gå igenom besiktning på 80-talet.
I denna installation så sitter det en kol-box med massa slangar som går in, bla från vevhuset, förgasaren etc.

Som ovanstående skrivit så är det väl mest miljön som tar lite skada (vilket iofs inte är mindre viktigt, ni tänker väl på era barn och barnbarn där ute!!!).

Har plockat bort en större del av avgasreningen innan och ska nu i vinter försöka ta bort kolfiltret och alla dessa slangar så får vi hoppas att allt funkar sen. :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av MinMorris »

De 100 mil jag kör bil varje år tror jag inte gör så mycket skada. Nej, cykel är mer min melodi...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Slang från förgasaren?

Inlägg av Hylsan »

hehe...har försökt i 3 år att komma upp på cykelsadeln men inte lyckats, trots nyinköpt hjälm, handskar, sadel, drickesflaska, cykedator...men men Nästa år...då jekla :D

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar