Svarar ej vid gaspådrag

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:kan det oxå vara, men det snabbare o enklare lyfta av fördelar locket snurra runt motorn o kolla om brytarna öppnar som dom ska. vid felsökning börja alltid med det enklaste o arbeta dej fram enligt uteslutnjngs metoden en sak åt gången
Vad menas när du säger brytarna? Jag tog ut hela fördelaren, orkade inte snurra motor (enda sättet jag vet är lägga i växel å knuffa) och brytaren öppnade ca 1mm, kanske lite mindre, då 4 ggr varje varv. Brytaren såg faktiskt riktigt ny ut, men locket skyddar väl sakerna från slitage. Hur ser det ut när de e paj?

Även skruvat loss förgasaren. Ville se hur det seåg ut. Nu är ju packningarna skit å har inte beställt hem nya än. Men annars såg nålen helt ok ut, även packningarna verkade hela innan jag skruva isär att. Nivån i flödeskammaren är ju än så länge överkurs...
Vad jag funderar på är den lilla vippan som sitter inne, stor som en krona ungefär, när man stängt gasen helt ska det fortfarande vara en liten öppning eller ska den stänga helt? Hur vet man om den är sliten?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

öppnar brytarna 1mm är det rent för mycket ska öppna .35-.40 mm men den ska gå ändå. nästa grej kolla att bensinpumpen fungerar skruv av bränsle slangen har du el pump räcker det slå på tändning så pumpar den. mekanisk pump skruv ut stiften o kör motorn på starten där ska komma en riklig stråle ur slangen. den lilla vippan ska vara lite öppen det tomgången
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av MinMorris »

Brytaren öppnar nog bara ca 0,35. Bensinpumpen fungerade efter några försök, gjorde upp en testbänk och testade utanför motorn.
Däremot har min "jet" gått sönder. Skruvade fast den i flottörhuset men slangen följde med ut när jag drog i den, och även den lilla brickan försvann. Gick till Mekonomen och fårgade om de visste hur det skulle fungera då jag nämnde att huset rör sig och ligger metall mot metall. Så om huset är slitet så kan det komma tjuvluft där, så kommer få köpa en ny för min verkar även vara böjd, och det är ju inget bra alls. Kanske får köpa nu mässinghållare som huset glider i.
Bild
Bild

Hittade denna som jag tänkt köpa. Behöver en ny packning till florröthuset och aldrig fel att byta ut nålen där heller. (WZX1851, Minispares)
Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar