Broms-justerskruv jävlas!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

Mina har fastnat både fram och bak och att fila ner till 7:a, värma med varmluftpistol eller att använda våld (hammare) har inte fungerat. Får testa en liten brännare nästa steg, för en svets har jag inte råd att investera i...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av Hylsan »

Jag tänker byta hela skiten nu i september, dvs bromssköld å allt.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:stop o belägg så klart inte på bromsytan men på alla ställe vart du har rörelse eller ett förband, typ skruv ut bakre justerskruv o smörj den då fastner den aldrig.kopparpasta/fett är samma sak o bara en liten sparsam klick vräk inte på så där är risk att det letar sej ut på belägen då detta ökar din bromssträcka avsevärd :mrgreen:
jaha ok va jag menar med anläggningsytan var den del som ligger an mot navet
Ja, vad bra! =) Du får ursäkta men jag har sagt det förr och kommer säga det igen. Har aldrig ens bytt olja på en bil förr! =) "Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor." ^^
Ha'att! =P
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av minimini »

det bara fråga o prova sej fram till sist så kan man 8)
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

Jag kan behöva några tips angående de här skruvarna... Jag ska ge lite fakta först.
Justerskruv vänster bak sitter fast som in i.
vänster fram är den nedre helt sladdrig, går att vicka på den, och den övre sitter som berget.
Höger fram går det inte rubba någon och dessutom är den nedre skruven så sliten att inte ens en 7:a passar längre.. Vad hade ni gjort i mina kläder?

Mina tankar:
1. Hade jag haft en svets kunde jag kanske svetsa på en mutter som någon har föreslagit, men har ju ingen sådan^^
2. Om nu ändå "alla" justerskruvar har rostat fast så kanske det kan vara läge att uppgradera till skivor?
3. Hur länge ska man behöva värma på skruven för att den ska släppa. Har en liten gassbrännare inhandlad på biltema. Den ska ge ut ca 1700 grader.

ps. 3 bromscylindrar hade fastnat, inte kosntigt man tyckte bromsarna tog dåligt i somras! Är de lätta å laga? Alltså bara ta isär, rengöra, å sätta ihop?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av grozzny »

Hej,

Tycker väl inte att det är nödvändigt att uppgradera till skivor bara för att justerskruvarna jävlas. När jag renoverade mina bromsar hade jag precis som du ingen svets.. Höll på flera dagar, värmde, på med 5-56 värmede, slipade ner så jag fick bra grepp på skruvarna osv.. tillslut släppte dem. Men om de är lösa å sladdriga kan det ju vara bättre å byta ut dem. Jag bytte alla justerskruvar runt om, har för mig att det inte var så dyrt ändå. Sen är det bästa att byta cylindrarna också. Kolla vad det är för diameter på dem (genom att slå på din bil tex på mekonomen.se) så kan du nog köpa passande på biltema = billigt.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av minimini »

kopl bromser med skjöld-backer-cyll ja rubbet utom trummor fram o bak koster ca 2000 kr på minisport trummor ca 100 kr st då funkar det i många år snålla inte med bromserna
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

grozzny skrev:Hej,

Tycker väl inte att det är nödvändigt att uppgradera till skivor bara för att justerskruvarna jävlas. När jag renoverade mina bromsar hade jag precis som du ingen svets.. Höll på flera dagar, värmde, på med 5-56 värmede, slipade ner så jag fick bra grepp på skruvarna osv.. tillslut släppte dem. Men om de är lösa å sladdriga kan det ju vara bättre å byta ut dem. Jag bytte alla justerskruvar runt om, har för mig att det inte var så dyrt ändå. Sen är det bästa att byta cylindrarna också. Kolla vad det är för diameter på dem (genom att slå på din bil tex på mekonomen.se) så kan du nog köpa passande på biltema = billigt.
Angående mekonomen så hittar de inte min bil i deras system! ^^
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:kopl bromser med skjöld-backer-cyll ja rubbet utom trummor fram o bak koster ca 2000 kr på minisport trummor ca 100 kr st då funkar det i många år snålla inte med bromserna
Hmmm, det låter inte så farligt. Dock har jag fått loss alla idag ändå. Det rörde sig bara om "rätt" verktyg. köpte en polygrip och sen var det bara att ta i. skruvarna ser ut som fan men loss är de! Ni kan ju alltid kolla bildarkivet...
Jag måste fixa förgasaren också, och byta spindelleder, och kanske någon damask som är trasig. Får se om det behövs köpa nya bromsar....
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Broms-justerskruv jävlas!

Inlägg av MinMorris »

Det blev nya bromsar fram och bak färdiga med bakplatta å hela köret. Köpte även 2 trummor när jag var i farten. Tänkte att någon jag har kanske var skev. KANSKE! =) men de var ju så billiga så kunde inte låta bli!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar