fila ner den (för du menar väl där man skall justera) så du får två plana ytor. Fungerar inte det så finns det satser att köpa så du byter ut hela justerskruven.
ja går den inte att rubba så blir det nog svårt att byta ut den du kan ju testa att värma på den och även svetsa på en mutter om den har blivit rund eller så får du bytta ut bromsskölden tänk då på att du behöver ett nytt hjullager då också. lycka till./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Är det verkligen storlek 8 på skruven? Eller är det olika på olika kojor? Trodde det var tum... Vet någon hur många varv det ska gå att snurra skruven? För min bara fortsätter. Även, ska det finna två st justerskruvar på varje broms? För hjulet mitt snurrar fritt halva varvet sen fastnar det. Kanske dags att byta ut....
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Hej,
Jag har ett litet tips på ett verktyg som jag skapat då jag justerat bromsarna på bla min fars MGB.
Man köper en bilig sådan här sats http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80696
Sedan tar man och sätter på bitshållaren på spärrhantaget, i bitshållaren sätterman 6 insex, på insexbitset så sätter man 6mm hylsa fast åt fel håll.
Då kommer 1/4" fästet att passa perfekt på den fyrkantiga justerskruven.
Detta fungerar om det är samma storlek på justerskruven (0.635mm)
Hälsningar Lars
bulten08 skrev:ja går den inte att rubba så blir det nog svårt att byta ut den du kan ju testa att värma på den och även svetsa på en mutter om den har blivit rund eller så får du bytta ut bromsskölden tänk då på att du behöver ett nytt hjullager då också. lycka till./marcus
huh..måste man byta hjullager när man byter bromsskölden?
ska byta allt bak om nån månad, men hjullagret visste jag inte om, varför??
ursäkta trådkapningen...
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
ett tips använd alltid kopparfett på bromsdetaljerna o på alla skruv o sånt, jag monterar inget utan att ha smurt på kopparfett även på bromstrummor/ skivor på anläggningsytan fan så mycket enklare att dela sen
minimini skrev:ett tips använd alltid kopparfett på bromsdetaljerna o på alla skruv o sånt, jag monterar inget utan att ha smurt på kopparfett även på bromstrummor/ skivor på anläggningsytan fan så mycket enklare att dela sen
Vad menar du? Jag är uppe i en stor bromskontroll där flera, bl a justerskruvar, har fastnat. Men menar du kopparpasta eller kopparfett? Eller är det kanske samme sak? Och använder du det även på anläggningsytorna på bromsarna? Är det inte farligt med fett där?
/Grönare än blåbär...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
stop o belägg så klart inte på bromsytan men på alla ställe vart du har rörelse eller ett förband, typ skruv ut bakre justerskruv o smörj den då fastner den aldrig.kopparpasta/fett är samma sak o bara en liten sparsam klick vräk inte på så där är risk att det letar sej ut på belägen då detta ökar din bromssträcka avsevärd
jaha ok va jag menar med anläggningsytan var den del som ligger an mot navet
om justerskruvarna har fastnat så svetsa fast en M8 mutter på dom så passar en vanlig 13mm nyckel på dom sen,fördet mesta så blir justerskruven så varm när man svetsar muttern att den lossnar av sig själv,du får "gunga"lös den så att inte gängorna skär i hop sen kletar du dit kopparpasta.om du ska byta bromssköldar bak så behöver du inte byta lager,fram kan dom klara sig om du är försiktig eller om det sitter koniska på den..