Svarar ej vid gaspådrag

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Persa
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2008 kl. 19:10

Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Persa »

Hallå alla!
Problemet gäller en 1275gt motor med enkel förgasare (kanske är det på alla men..)
Det uppstår när jag lägger i en högre växel, släpper upp kopplingen och gasar. Då blir det som en fördröjning på upp till typ 2 sekunder som känns som när man motorbromsar även fast jag har gasen så gott som i botten! Vad kan detta vara?

Per
Persa
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2008 kl. 19:10

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Persa »

Ingen? eller har jag förklarat dåligt?
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

vilken förgasare ?
kolla tjuvluft
på su kolla olja i klockan
det svårt då det kan vara så många grejer berätta lite mera om när o hur det hände typ har du skruvad på något
TURBO ROCKS..
henriks bygg
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av johan_palm »

Kolla så du har rätt nål och att allt är rätt inställt låter som det inte rätt inställt,,,
Persa
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2008 kl. 19:10

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Persa »

minimini skrev:vilken förgasare ?
kolla tjuvluft
på su kolla olja i klockan
det svårt då det kan vara så många grejer berätta lite mera om när o hur det hände typ har du skruvad på något
Det är SU vad jag vet.. jag har inte skruvat något på den. Det finns olja där uppe under locket på förgasaren om det är de du menar.
johan_palm skrev:Kolla så du har rätt nål och att allt är rätt inställt låter som det inte rätt inställt,,,
Vilken nål? :oops:
Persa
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2008 kl. 19:10

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Persa »

En annan knepig grej. Varje gång man frikopplar och bromsar relativt hastigt, som vid varje rödljus typ, dör motorn. Däremot om man stannar lugnt så är tomgången perfekt, lite över 1k varv.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

kolla bränslefilter om du har sånt annars skruva av bensinslangen på förgasaren o kolla om det kommer som det ska kanske kanske den inte får bensin. har du kollad för tjuvluft ? kolla alla vacumslangen sitter som dom ska ? kolla bryter avstånd. det svårt på distans du måste gå systematiskt fram. börja med vacumslanger, sen tjuvluft, bryter avstånd, bensinfilter,
hoppas du får rätt på det
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Manne »

Ett bra sätt att kolla om den drar tjuvluft är att spraya med startgas runt förgasaren när den går på tomgång. Om varvtalet ändrar sig (oftast ökar det) så är det otätt någonstans.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Persa
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2008 kl. 19:10

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av Persa »

Manne skrev:Ett bra sätt att kolla om den drar tjuvluft är att spraya med startgas runt förgasaren när den går på tomgång. Om varvtalet ändrar sig (oftast ökar det) så är det otätt någonstans.
/ m
Det ska jag göra :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av MinMorris »

Hej!
Jag har nog råkat ut för ett liknande problem. Bilen har gått helt underbart i en vecka tills igår då den började hoppa i fjärde växeln. Och efter ytterligare någon mil så gick det knappt köra alls. Bilen hoppade och växellådan slog som ***. Eftersom jag var ute på vift långt från hemmet så körde jag in på en mack och han justerade till förgasaren lite. Bilen gick någorlunda i ett par mil till, men har fått lämna den och ta tåget hem. När mankör tomgång så låter det som den tänder luft typ "pfff" då och då. Och det blir värre när man kört ett tag. Vi testade med startgas men märkte inget. Vi fick ett tips från verkstadskillen, att ibland köra med choken ute för att bilen skulle få lite mer bensin, men det hjälpte inte. Det lilla jag hann kolla innan jag fick åka såg bra ut. Är det någon som har något tips? Något vanligt problem med förgasare? Vet inte vilken modell det är, men bilen är en Morris från -70....
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

det låter som dina brytare har packat ihop
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av MinMorris »

Vilka brytare är det du tänker på? I förgasaren eller vad ska jag söka efter? Första målet nästa vecka är att få hem bilen, men alltid kul att ha massa kött på benen innan man ger sig på något! Tack!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

brytarne sjttar j tändningen under fördelar locket
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av MinMorris »

Jag har fått tips från flera håll att det kan vara membranet i förgasaren som kan vara sönder. Alla modeller har nog inte det, kanske inga men är ju värt att kolla upp!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Svarar ej vid gaspådrag

Inlägg av minimini »

kan det oxå vara, men det snabbare o enklare lyfta av fördelar locket snurra runt motorn o kolla om brytarna öppnar som dom ska. vid felsökning börja alltid med det enklaste o arbeta dej fram enligt uteslutnjngs metoden en sak åt gången
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar