För mycket olja?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
maig
Inlägg: 85
Blev medlem: 2 december 2006 kl. 17:35

För mycket olja?

Inlägg av maig »

Om man råkat drälla i för mycket olja i motorn - kan nåt skadas?
Råkade nämligen drutta i en halvliter för mycket... :oops:
/maig

(denna post skrevs med min gamla profil som är död - nu heter jag Magna-Flash)
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: För mycket olja?

Inlägg av cmmmm »

vad jag vet så ska inget skadas om det inte är mer än så
det trycks ju utt genom ventiltionen möjligtvis
mvh Carl-Martin
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: För mycket olja?

Inlägg av optus »

Det finns en liten enkel pump, som suger upp olja genom hålet där mätstickan sitter. Bl. a hos varuhuset JULA.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
kez_19
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 mars 2008 kl. 08:01
Ort: Piteå

Re: För mycket olja?

Inlägg av kez_19 »

en halv litle är ok men det allra best är att släppa ut det genom pluggen men om man inte vill det så kommer motorn at förbruka den efter ett tag iaf

michael
-----------------------------------------------------------------------------------------------
jag är en engelsman som bor i sverige och nu ska jag renovera mitt första mini

http://www.michaelkerry.co.uk
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: För mycket olja?

Inlägg av Mimmi »

Det som händer om man har alldeles jättemycket för mycket olja är att motorn inte går så bra :lol: Den bluddrar och beter sig konstigt i största allmänhet.

En kompis till mig hade ärvt en liten japansk bil efter sin far. Bilen hade en elektronisk oljesticka som inte fungerade så bra, enligt hörsägen. Dessutom så hade hon hört att bilen drog mycket olja så varje gång hon tankade så hällde hon i en skvätt olja. Så småningom gick inte bilen så bra och blev därför stående i garaget. Man trodde att det var topplockspackningen som hade gått.

Jag hade ledigt en påsk när det regnade och ruskade och jag hade allmänt tråkigt så jag jag frågade om jag kunde få titta på bilen och byta topplockspackning. Kompisen sa ja och jag for iväg och köpte en sats packningar till motorn. Brorsan hakade på och vi började med att plocka fram ett kärl för att tappa ut oljan ur motorn. Brorsn kom med en balja som han sade räcker med råge. Vi skruvade ur pluggen och det rann olja ner i kärlet. Efter en stund blev vi ganska nervösa när det fortfarande rann olja och kärlet snart var fullt. En snabb insats med ett nytt kärl och det fortsatte rinna olja. Vi tappade ur NIO liter olja ur motorn! :shock: Det rann till och med olja ur luftfiltret! :lol: Vi ändrade plan för bilreparationen och gjorde en allmän service på den i stället. Nytt oljefilter, nya tändstift, nytt luftfilter etc. Så hällde vi i så där lite lagom med olja i bilen och konstaterade att den gick som en klocka men det rök som sjutton om baken på den. Det var olja i avgassystemet. Jag och brorsan drog lott och jag fick krypa in i bilen och köra den till oljan hade bränts ur systemet. Det låg blårök över hela stan. Fy vad jag skämdes :oops: Men efter cirka två mil så tog röken tvärslut och bilen var som ny igen. :mrgreen:

När jag åkte för att lämna tillbaka packningssatsen så försökte jag förklara att det enda felet med bilen var att kompisen hade hällt i mer än dubbelt så mycket olja som det skulle vara. Jag såg på de skeptiska minerna på killaran i butiken att dom trodde att kompisen var jag själv...

Så med den erfarenheten kan jag säga att motorn inte tar någon skada, vad jag vet i alla fall.

//Camilla
Skriv svar