Inhandla projekt

Prata om vad du vill
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Inhandla projekt

Inlägg av Joper »

Tjenare. Har länge velat ha en liten kojja att susa omkring i men aldrig riktigt tagit tag i det. Tänkte börja leta efter ett fint projekt så fort jag blir klar med min bubbla, borde hända i vinter eller tidigare.

Så min fråga är. Någon som har något tips på projekt som säljes? Letat lite på blocket och diverse annons sidor men dom verkar inte direkt växa på träd. Vill nog hålla mig runt 10 000 eller under för inköp. Har tillgång till svets och garage så det är alltså ett projekt jag letar efter.

Vad brukar vara dom vanliga felen på bilarna? Mycket rost? Vart får man tag på delar? Nästan alla projekt jag kikat på har ägaren bytt bakram på, vanligt fel på dom?

Verkar vara en riktigt skoj bil. Är dom lätta att skrämma upp? Eftersom jag bara har en bubbla att glida runt i som inte är allt för upphetsande är jag lite sugen på en lite "rejsigare" bil. Tänker mig en koja med bur och lite lull lull under huven. Dyrt att genomföra?

Funtar på nått sånt här:
http://www.blocket.se/vi/17329996.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16581079.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17070948.htm?ca=11_s

Alla tips mottages!

/Johan
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Inhandla projekt

Inlägg av minimini »

kan du tänka dej en lite bättre bil än dom du hittat, för ca runt 15-16000 kr går o tänker på att sälja mjn 68a
lite små fix ingen rost den starter men bromser behöver tittas över
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Hylsan »

Att hotta upp en koja med "lite" lull-lull är relativt billigt, men ska du upp i hästkrafterna så blir det genast mycket dyrare. Alternativet är att slänga i en annan motor, men som sagt ska du uppgradera seriöst så kostar det en hel del.

my £0.05

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Joper »

Jorå. Upp till 15 kan man väll lägga. Kommer ju hamna över där ändå oavsett vilken bil man köper.

Är den rostlagad? Tänkte för att den va rostfri. Har du bild på den?

/Johan
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Joper »

Hylsan skrev:Att hotta upp en koja med "lite" lull-lull är relativt billigt, men ska du upp i hästkrafterna så blir det genast mycket dyrare. Alternativet är att slänga i en annan motor, men som sagt ska du uppgradera seriöst så kostar det en hel del.

my £0.05

/Hylsan
Jo de brukar ju bli dyrt med sugmotorer. Hur går en mini orginal? Är inte så hemma på motorerna men 1200 kubik är den största va?

Ett alternativ är ju att turbokonvertera :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Hylsan »

1275 är väl den största "orginal" vad jag vet iaf. Den kan man väl hotta upp några hästkrafter till för nån tusenlapp. Sen beror ju allt på vad man vill uppnå, tycker en 1275:a knallar på helt ok för normalkörning.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Joper »

Låter bra. Glider runt i en bubbla på 34 hästar så lite skillnad borde jag känna i alla fall :)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Inhandla projekt

Inlägg av johan_palm »

får du tag i en allegro motor 1275 så är där ca 55hk orginal...
Joper
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 juli 2008 kl. 17:55

Re: Inhandla projekt

Inlägg av Joper »

Då var man tillbaka här då!

Bubblan är klar sen ett tag tillbaka: http://i30.tinypic.com/2rq2ck1.jpg

Vill som sagt ha nått kul att köra på kurviga vägar med, och eftersom jag inte är så sugen på att knöcklas ihop till en liten boll vid en eventuell olycka så är en bur nog rätt smart. Hur får man en sån genom bes?

Har hittat ett potentiellt projekt här på forumet. En 71a 1000. Rostlagad och hyffsat komplett. Inredning och sånt kommer inte användas. Två stolar och en ratt är det jag vill ha :) Behöver som sagt plockas ihop men det fixar jag nog!

Så.. om man vill busa lite med bilen. Till att börja med håller jag mig till originalmotor och uppgraderar köregenskaperna först. Vad bör göras? Polyuretan bussningar runt om? Förstärka något? Hur är bromsarna på en original vagn, antar att det är trummor runt om?

Många frågor blir det såhär i början :)

Uppskattar tips och hjälp!
Skriv svar