Elproblem Big Time...

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Elproblem Big Time...

Inlägg av Mimmi »

Jag har äntligen fått bilen tillbaka efter 9 månaders frånvaro för lite rostlagning på golvet fram. Jag kör bilen hem från verkstaden. Den går som en klocka. Men så helt plötsligt dör hela bilen. Ingenting fungerar, och jag menar verkligen ingenting. Säkring tänker jag. Ut och kolla. Jag ser inget fel på någon av dom två säkringarna, men byter dom ändå. Den startar glatt. Jag kör en extra sväng i rena glädjeruset och precis när jag ska svänga in på uppfarten så finns ett brunnslock som är lite lågt så bilen guppar till... och tvärdör igen! Inget fungerar. Inte ens att byta säkringar. Detta hände i går eftermiddag. Jag har klurat, synat kablar och mätt ohm och volt fram till midnatt går och fortsatte i dag på morgonen. Jag är ingen guru på el men har en kunnig bror på Gotland på semester som jag har varit i kontakt med på telefon. Jag har varit på Global med batteriet och bett dom kolla det. Men jag finner inte felet! Nu är läget förtvivlat. :cry: Jag ska också till Gotland! Båten går 12.50 i morgon, lördag. Jag tänkte ta med mig Minin och vara med på Mini-träffen på Gotland i augusti. Alla idéer om var felet kan vara mottages tacksamt. Finns det någon som kan mini-el och som kan ta sig till Kringelkroken i Tyresö nu och hjälpa mig så vore det otroligt, men förslag via telefon kan ju också vara en stor hjälp.

//Camilla
070-666 69 65
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av johan_palm »

Jorden på alla ställe bra eller?
Inte glapp i matarkabeln?
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av Mimmi »

Jorden är nog bra... Det sprakar och gnistrar som ett fyrverkeri när jag försöker lägga på den nya jordflätan på batteriet. Det är helt klart en kortslutning någonstans. Jag har mätt pluskabeln från batteriet fram till motorutrymmet och den ska det inte vara något brott på. (Jag tänkte att man kanske har svetsat lite mycket och varmt när man lagade golvet fram så att höljet hade smält.) Jag har hittat några kablar som verkade lite tilltufsade på ytan. Det är ju någon slags trådlindning på en hel del av dom. Jag har lindat dom med eltejp. Det har funnits extraljus på bilen, men dom var borttagna när jag köpte den. Man hade helt sonika klippt av kablarna så dom har jag rensat bort. Dom går till några reläer som jag däremot inte vågade ta bort eftersom det verkade som om dom fortfarande var hopkopplade med framlyktorna. Batteriet tar ju ganska mycket stryk när jag kopplar in det gång på gång för att testa och det hela tiden är kortis. Nu har jag nog gett upp :( Batteriet står på laddning och jag tänker kolla om man kan köpa helt nya kabel- stammar/knippen/härvor (?) till min BMC Mini 1000 av 1970-års modell. Det känns som om det är det enda som återstår för att få bukt med problemet. Jag åker till Gotland utan Mini. Jag kommer att åka på min första Mini-träff i en Volvo :x

Är det någon som kan rekommendera en bra bilelektriker i Stockholmsområdet så tar jag tacksamt emot tipset. Jag kommer hem om tre veckor och då vill jag banne mig kunna ta tag i problemet och köra min Mini lite längre än fram till och nästan tillbaka från affären en gång på hela sommaren. :evil:

//Camilla
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av crowan »

Jag hade problem med min bensinpump, den sitter i bakramen under bilen, den kanske kan spöka? Det gäller förvisso bara om man har en elektrisk, kör man med mekanisk pump kan det inte vara det....

Tråkigt med elfel!
clubman 1330
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av Mimmi »

Bensinpumpen? Är inte det den som sitter liksom mellan torpedväggen och motorn strax under förgasaren?

När jag hade startat bilen efter de där nio månaderna på verkstaden så läckte den (bensinpumpen?) som ett såll. Packningen hade troligtvis torkat. Bilmeken hjälpte mig att byta mot en annan packning som han hade på hyllan. Det kan väl inte ha påverkat elen... eller??

//Camilla
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av Snailspeed »

Pluskabeln från batteriet går i en plåtränna under bilen precis till höger om tunneln. Framme vid växelspaken tar rännan slut och kabeln ska gå igenom en ögla vid sidan av växelspakstunneln eller stängerna (beroende på årsmodell). Om inte kabeln är monterad på rätt sätt så kan den komma i kontakt med avgasröret som då smälter isoleringen och det blir jättestor kortslutning. Kan vara svårt att se om bilen står på backen.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av crowan »

Sitter den där, så är den mekanisk och kan som du säger inte ha något med elen att göra.
clubman 1330
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Elproblem Big Time...

Inlägg av Mimmi »

Det är pluskabeln!! Kom till Gotland i går (utan Mini). Träffade brorsan och pratade igenom problemet med honom öga mot öga. Jag hade ju tänkt fel när jag mätte pluskabeln. :oops: Det är ju så att det inte ska bli noll ohm om man mäter mellan kabeln och jord och har skruvat loss den från batteriet och från startsolenoiden. Vad surt!! Hade jag bara hittat en pluskabel på 3 meter så hade jag ju fixat det på rot. :roll:

Nu funderar jag på hur man ska kunna be sonen som är kvar hemma att paketera minin i ett lagom paket och skicka den på posten till Gotland :twisted:

//Camilla
Skriv svar