Rullvippor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
mastermute

Re: Rullvippor

Inlägg av mastermute »

Kanske en bild på bilen också ;)

Skulle vara kul!
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

det är ju ingen MINI, men jag kan ju lägga upp en länk eftersom du frågar :) . Kommer under dagen!
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

mastermute

Re: Rullvippor

Inlägg av mastermute »

minisweden skrev:det är ju ingen MINI, men jag kan ju lägga upp en länk eftersom du frågar :) . Kommer under dagen!
;) Snygg! Trots att det inte är en Mini :mrgreen:
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Har nu plockat av en av de yttre vipparmarna. De är nållagrade, trodde det skulle vara bronsbussningar eller så. Axeln ser bra ut. Börjar nu tro att det kanske inte är så konstigt att de tickar en del. kan ju inte bli samma toleranser och oljeyta att lagra mot axeln so med bussning eller? Hur der de rullvippor ni använt ut? De som ni menar är tysta? Är de åxå nållagrade? :?:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Rullvippor

Inlägg av Manne »

minisweden skrev:Har nu plockat av en av de yttre vipparmarna. De är nållagrade, trodde det skulle vara bronsbussningar eller så. Axeln ser bra ut. Börjar nu tro att det kanske inte är så konstigt att de tickar en del. kan ju inte bli samma toleranser och oljeyta att lagra mot axeln so med bussning eller? Hur der de rullvippor ni använt ut? De som ni menar är tysta? Är de åxå nållagrade? :?:
Porsche 356 Carrera med nållagrad vevaxel skall tydligen skramla betydligt mer än den vanliga så att nållager låter mera har du nog helt rätt i..
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Så här der nållagren och vipporna ut, liknar de de rullvippor ni använder? Eller är det vanligast med bussningar?

http://www.minisweden.com/vippor/DSC00032.JPG

http://www.minisweden.com/vippor/DSC00035.JPG

http://www.minisweden.com/vippor/DSC00039.JPG
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Äh vad tusan, beställde nya rullvippor från Minisport igårkväll. Får testa och höra om det slutar ticka. Om inte så får jag leta djupare (dyrare) ned i motorn. Hade besök av Motorgurun Grönberg i söndags men inte ens vi tillsammans lyckades identifiera var tickande kommer ifrån. Låter dock mest när man sätter stetoskop mot ventilkåpsbultarna, inte mot blockets i övrigt så jag tycker nog det måste komma från vipporna ändå. jaja om ett tag så vet jag mer.
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Rullvippor

Inlägg av _clubman_ »

mina rullvippor började rassla som tokiga i förra veckan!
börja justera lite men det gick inte för rasslet va kvar!
efter byte till orginal så går den tyst å fint igen!
vipporna kunde man röra på axiellt och alla håll... det va minisports med glid-lager för dom där med nål-lager ska tydligen hålla ännu kortare tid! fick tips om att minispares 1:5 vippor "ej rullar" ska vara bra!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Ja jag har inte hunnit smälla dit de nya vipporna än. Det blir ju en del extrajobb då ju topp-packningen måste bytas, inte bara att skruva loss de gamla och dit med de nya direkt....återkommer då det är testat.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av bulten08 »

inte behöver topp packningen gå sönder jag byte till rullvippor för en månad sen och behövde inte byta topp packningen man ska väl ha extrem otur om den går sönder./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Tja, men man släpper ju spänningen mellan block och topp, detta torde väl mycket troligt bidraga till att när man spänner alltihopa igen så kommer packningen inte hålla tätt? Själv har jag aldrig tidigare chansat, men an kanske skulle testa, det blir ju mycket lättare i alla fall :D
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Rullvippor

Inlägg av Manne »

Stor risk för att packningen inte tätar ordentligt om man ej byter vid toppdemontering. Om man inte har solid kopparpackning förstås. Då är det bara att ta fram gasolen och bränna på för att "mjuka upp" den.

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minisweden
Inlägg: 45
Blev medlem: 2 januari 2005 kl. 13:56
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rullvippor

Inlägg av minisweden »

Packningar har jag gott om, men skulle vara skönt att slippa pula med att lyfta toppen osv. Man börjar väl bli lat på gamla dar.....
Skriv svar