Drivknut mutter, moment?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Drivknut mutter, moment?

Inlägg av Helipop »

Skulle sätta på kronmuttern till drivknuten idag, och haynesmanualen förespråkar ett sjukt moment av 250-270 Nm i moment ungefär. När jag drar ens nära 200 så går inte hjulen att rubba och jag är livrädd att mina koniska rullager ska pressas samman så det blir skålar i ytterringarna av rullarna, alternativt deformera rullarna.

Det är skivor jag har, med drivknut med 1 pinhole för saxpinnen. Det står i haynesboken och även på joltfreaks manual på nätet att man ska dra åt så mycket. Men jag insisterar på att lagret måste paja som fan då. Någon som har liknande erfarenhet?
Senast redigerad av Helipop den 27 juni 2008 kl. 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Druvknut mutter, moment?

Inlägg av G13B »

det är bara att dra, det sitter en distans mellan lagren 8) du kanske har glömt den, för momentet ska inte påverka lagrens rullmotstånd något nämnvärt…
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Druvknut mutter, moment?

Inlägg av Helipop »

Tack för svar, men distanserna glömde jag inte. =)

Lösningen på felet var att okfästesskruvarna som jag beställde var för långa. Och när jag drog åt drivknuten så pressas ju skivan närmare oket dvs skruvarna tog emot skivan.. Så lösningen var enkel och ganska löjlig, synd att jag hunnit ta bort damaskerna, spindellederna och drivaxeln innan jag såg det. Aja, nu löste jag problemet enkelt. Man tror ju inte att det ska vara för långa skruvar som är till för just oket. Fick kapa dom 6 millimeter så nu är jag på banan igen!

Mvh. Niklas
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Druvknut mutter, moment?

Inlägg av Helipop »

Ett problem kommer sällan ensamt...

När jag kapat skruvarna till oket så dök nästa problem upp med exakt samma symptom (vid åtdragning låste sig hjulet eller blev segt som fan att snurra för hand). Jag tog av skivorna och kollade i dom och såg spår av anliggning mot huben. Alltså hade kanten på huben nött lite på insidan av skivan och lämnat en svart ring som spår. Så jag slipade ner kanten aningens runt hela huben och rundade av. Sen la jag lite mylubdenfett som jag kladdade av från spindelleden över huben som rostskyddande fett. Satte tillbaka skivan och skruvade till rätt moment, Nu äntligen sitter skiten ihop som det ska. =) Jippie, rätt moment och rullande hjul. Klockrent.

Tack för hjälpen.
Skriv svar