kopplingen tar långt ner...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

kopplingen tar långt ner...

Inlägg av stegen »

Ja, precis det... kopplingen tar när man endast släppt upp pedalen en bit... annars fungerar den bra... frikopplar riktigt och slirar aldrig. Är det enkeöt att justera tro?
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av kerguelair »

kolla den här tråden :
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopi ... a+koppling
osså ser det ut som du kan en del om motorer, men kanske har du nytta av
http://www.vassklippning.com/log.htm för ref. till delar.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av stegen »

Tänkte pröva med att förlänga "pinnen" till kopplingen... fick dock aldrig lös den knepiga fastsättningen (saxsprint eller vad det verkar vara?) från baksidan mot torpedväggen... trångt! så gav till slut upp och justerade så mkt jag kunde...
Kopplingen var dock "död" och det krävdes lite luftande innan den fungerade igen.
Passade även på att fylla på lite vätska till kopplingen och nu fungerar den då bättre än innan (alltså tar längre upp).
Om man framöver ändå skulle vilja justera denna genom att förlänga pinnen, HUR och VAD använder man lättast?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av bulten08 »

man sätter dit en 8mm hylsa längst fram på stången och vips så har man förlängt pinnen är iförsig en nödlösning men jag körde nog så i ett år./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av kerguelair »

saxsprinten bakom torpedoväggen.... "Clevis Pin" heter eländet....
kan du inte engelska så menar dem att man "skall stå på huvudet vid förarpedalerna".
Det går att få loss den lilla traktrobulten om man är vig, har väldigt långa fingrar, och en massa tålamod.
Jag brukar lägga tuggummi på spetsarna till en extrem lång el tång...och skicka ner nån tonårstjej under rattstången.

"Detecting wear in the master cylinder clevis is relatively easy. Easy that is if you don't mind standing on your head in the foot well! It is possible to look up into the pedal box and watch the clevis as you move the pedal through its free play. Check to see that the pedal, master cylinder clevis and clevis pin move simultaneously as a unit. If there is considerable wear, the hole in the clevis will be oval and there will be deep grooves in the clevis pin. This alone will account for up to 1" of ineffective pedal travel."
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av stegen »

Hm... jag är INTE kunnig på motorer och sådant... Känner inte igen mej då ni skriver under pedalerna???
På höger sida, under spolarvätskebehållaren, sitter det en liten cylinder (som jag hoppas är kopplingscylindern :wink: ) och den i sin tur korsas av nåt litet stag som sitter fast med en saxsprint. Jag kan känna saxsprintens olika delar men hade stora problem med att komma åt den. Går det bättre underifrån?
Förstod inte heller det där med 8mm hylsan? vart skall man sätta denna förlängning?
Längre ner (justeringsbult) hur skall denna ställas in? jag skruvade ut den så mkt jag kunde tills det nästan inte gick att rubba kopplingsarmen något alls till vänster (om jag står mot motorrummet) är dettta riktigt?
Om jag for åt andra hållet så började det att gå sämre att växla...
Kopplingen tar nu längre upp men ändå inte mera än kanske 2 - 3 cm från golvet... hur är det då den är "som ny" om nu någon har upplevt det :)
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: kopplingen tar långt ner...

Inlägg av minimini »

detta med sprinten vid pedalen var ett missförstånd. vi snackar om cyl på höger sida av motorrummet, lossna cyl på dom 2 bultar trä över 8 mm hylsan på pinnen o skruv tillbaka cyl då har du förlängt pinnen justera sen kopplingen igen. då har du fixat till en snabb nödlösning
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar