Batteriknas

Allt som har med elektronik att göra.
Baca
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 april 2008 kl. 00:13

Batteriknas

Inlägg av Baca »

Sök igenom trådar om batteri men hitta inget liknande, så jag hoppas på att nån kan hjälpa mig.
Det hela börja med att mitt batteri inte ville ladda så jag tog å köpte ett nytt. Sagt å gjort allt har funkat kalasbra sen jag stoppa i det nya. Kom ut till bilen idag vrider om nyckeln. KLICK händer inte nått, nada, zipp nothing. Tittar runt å upptäcker att jag glömt att stänga av ljuset. Tog hjäp av startkablar gick igång med en gång inga problem alls. Åker till jobbet sliter mina 9 timmar kommer ut till bilen samma som tidigare på dagen. Händer inget alls när jag vrider om nyckeln. Startkablar igen, kör runt i ca 40min för att ladda upp batteriet. Kommer hem stänger av bilen och försöker starta igen, gissa vad som händer!!! exakt inte ett skit.
Laddproblem javisst, men vart kan det tänkas ligga? jorden ner i karrossen e renslipad och fin så det e de inte. förslag?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Batteriknas

Inlägg av bulten08 »

har du kollat generatorn funkar som den ska det kan du göra genom att sätta en multimeter på batteriet medans motorn är i gång och då ska den ladda mellan 13.8- 14.5 som optimalt
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Batteriknas

Inlägg av Manne »

Om man inte vill vara så sofistikerad och mäta så kan man märka att generatorn laddar om man har bilen på tomgång och slår på ljuset. Då brukar man höra/märka att tomgången sjunker något för att generatorn tar effekt från motorn.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Baca
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 april 2008 kl. 00:13

Re: Batteriknas

Inlägg av Baca »

Jag ska testa detta under dagen, men om generatorn e knas borde väll inte bilen gå som den ska heller?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Batteriknas

Inlägg av bulten08 »

på äldre bilar behöver inte generatorn ladda så mycket för att bilen ska gå när man väl fått igång men det kanske inte är tillräckligt för att den ska få bilen att gå samt ladda batteriet det är ju därför den inte laddar 12 v utan ca 14v så ta fram multimetern eller skaffa en./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Batteriknas

Inlägg av Snailspeed »

Det duger gott med en 69 kronors från EPA. Eller Clas i sjön. :wink:
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Skriv svar