Vid broms, drar som fan åt höger.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av Helipop »

Hej, mitt problem med bilen nu är att kojan drar åt höger vid bromsning, och då menar jag mycket. Jag har för att åtgärda problemet renoverat huvudbromscylindern och luftat systemet. När jag bromsar så är det inte så mycket motstånd och man måste nästan pumpa upp tryck, men när man bromsar snabbt så sjunker inte pedalen s så det verkar inte läcka. Kan det vara så enkelt som att det bara är jävligt dåligt justerade bromsbackar bara och att det kan lösa problemet. Hade ju av en justerskruv på höger fram så den trumman snurrar lätt som fan medan det är mer motstånd i vänster fram. Dvs förmodligen tar vänster fram före höger fram. Systemet är luftat i ett par varv för att få ut luft, kanske skulle låta ännu mer vätska gå igenom systemet för att vara säker på så att det inte är en luftkudde i nåt rör som puttar på vätskan. Något annat tips? Kan regulatorn spöka?

Jag har tandem bromssystem till en Austin mini 1000 -74 kan jag tillägga.
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av karki »

luft!!!!
+ justera trummorna
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av blacksaabrules »

Jag tror på att justera! Min koja hade samma tendens, men inte tokmycket. Våran gammelbil brukade också dra åt ena hållet när man började bromsa, kunde pumpa upp pedalen om man bromsade två snabba gånger. Hoppas att det är löst nu eftersom jag har justerat ut backarna ganska mycket på ena sidan fram sen senaste körningen.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av Helipop »

Har justerat nu så att alla bromsar tar lite så man vet att backarna precis är emot. Dock kvarstår problemet. Funderar på att köpa en såndär easybleed som sätter lufttryck till bromsvätskebehållaren och sen köraigenom en del vätska. Man slipper ju någon som trampar då, och så får man tryck hela tiden så man kan låsa nippeln medans det trycker ut vätska. Måste ju vara skitbra om man vill få ut all luft. Hoppas att det är luften som det hänger på nu då. Annars vet jag inte hur jag ska göra. Men jag funderar på att en krets måste ha längre rör än den andra ju, och då är det ju rimligt att det finns mer luft i den kretsen sen jag haft loss huvusbromscylindern osv osv. Har även hört att det ska vara svårt att få ut all luft ur huvudbromscylindern på engelska bilar. Då borde ju easybleed med hjälpa till då det trycker in vätska genom huvudbromscylindern vidare till nipplarna i slutändan.

Någon som har erfarenhet av sånt?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av bulten08 »

funkar alla hjulcylindrar som dom ska och har dom samma kolvdiameter om detta ej funkar eller stämmer så tar det snett./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av nalle71 »

Jag har precis haft samma fel & det var främre bromsslangen på höger sida.
Det var fodringen inne i slangen som hade släppt så prova att byta båda så skall du se att det kommer att funka.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av johan_palm »

vill inte vara så men tar vänster före så är det ju en justering plus att då drar ju inte bilen åt höger....
Testa lufta och justera.....
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av Helipop »

Tack för svar, ska ha alla era förslag i baktanke. Ska nog byta slangar och se över kolvdiametrarna med. Det är nämligen så att jag köpt en renoverad koja, dock var det bara bromssystemet kvar. Nya rör dragna och nya cylindrar på vänster fram i allafall så dom har nog pillat med det innan. Kanske hade dom samma problem. Hur eller hur, ska byta slangar och kolla så att cylindrarna stämmer.

Mvh. Niklas

Återkommer med lösningen.
Längtar tills fälgarna kommer i mitten av veckan med. =) Då vill jag ju gärna fixat bromsarna med.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har en OK slang och (tror) sex nya cylindrar liggandes efter min konvertering till skivor fram om du tror att du behöver. PM:a om det finns intresse.

/ Erik
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av Helipop »

Nu kan jag med bestämdhet säga att det inte är luftning eller huvudbromscylinder som spökar. Jag har lyckats utesluta en del grejer nu, tex som sagt huvudbromscylinder och luftning.

Det är nya rör som sitter som förmodligen förra ägaren satt dit. Men av kopplingarna att döma så har dom antingen kopplat fel eller försökt göra en fram och en bakre krets, dvs inte diagonal-split. Jag har en aning om att förra ägaren haft samma problem, för det känns som att mycket pekar mot att dom gjort mycket för att åtgärda problemet, tex bytt hjulcylindrar på vänster fram, inte höger fram.

NU till frågan, och gissningarna.

"Han" har dragit ett rör längs fronten (precis bakom grillen) som går från vänster frambroms till höger sida innanför hjulhuset där det sitter en T-koppling som jag förmodar ska fördela samma kraft från vänster till höger bromskrets, hur eller hur går det andra röret från tkopplingen till höger frambroms och inloppet på tkopplingen går till "regulatorn" på vänster sida. Därav detta så tror jag att man försökt skapa en krets som fördelar samma tryck till båda framhjulen men på nåt sätt misslyckats. Höger fram tar bra och vid luftning så är det högre tryck och flöde genom slangen, på vänster sida måste man pumpa upp tryck för att sen klämma ut vätska sakta. Så det är något slags motstånd.

Upptäckte även en luftningsnippel på regulatorn som sitter i vänster nederkant, är den kanske för att lufta huvudcylindern och övre rören?!

Om någon på rak arm kan säga om det låter rätt så kan jag säga hur det är kopplat.

Från regulatorn, typen med bromsvarnare så går vänster (framifrån grillen sett) sida till frambromsarna övre vänstra röret går till undre utblåset från huvudromscylindern, högre övre röret till övre utblåset från huvudbromscylindern. Nedre vänster placering på regulatorn är nippeln, högre nedre går till bakre fördelaren under bilen. Nu när man skriver så inser man rätt klart att det nog är en fram och en bakkrets på min 74:a.

Då är frågan, är det tkopplingen, regulatorn, mjuk bromsslang eller feldimmensionerade bromscylindrar på vänster frambroms? Eller är det felkopplat kanske?!

Har för övrigt satt på en nyare modell av huvudbromscylinder idag och köpt och testat en luftman med. Köpte en huvudbromscylinder på ebay för 450 kr i nylackat och renoverat skick av någon som konverterat till skivor och bytt bromsprylar.

Aja äventyret fortsätter. Hör av mig när jag vet lösning. eller om ni kan gissa först.

Mvh. Niklas
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av johan_palm »

ska inte vara så men varför inte dra om nya rör i kopparnickel och få en bra rördragning och lite logik i det hela.....

Sen det där med diagonalt är också en sak. det är inte alla det går på t.ex.....
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av minimini »

det låter som det dragit rent åt helvete fel har du 2 krets system (2 rör ifrån huvedcyl) ska alla rören gå till en fördelar som sitter på torped vägen, som delar upp systemet i 2 system diagonalt. har du inge verkstads handbok ?? det är ett måste när du håller på själv köp en sån då behöver du inte sitta o gissa hur det ska vara :D
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av Helipop »

minimini skrev:det låter som det dragit rent åt helvete fel har du 2 krets system (2 rör ifrån huvedcyl) ska alla rören gå till en fördelar som sitter på torped vägen, som delar upp systemet i 2 system diagonalt. har du inge verkstads handbok ?? det är ett måste när du håller på själv köp en sån då behöver du inte sitta o gissa hur det ska vara :D

Det är till "fördelare på torpedväggen" som jag menar, fast den delar inte upp det diagonalt på min modell såg jag nu. Och jag har haynes manual men den täcker upp dåligt när det gäller funktionen just på min fördelare. Den täcker inte bromssystemet tillfredställande, tänkte att det vore smidigare att skriva här. =) jag har bra koll på bromssystem, ända tills det kommer till regulator, fördelare och sånt där som man inte kan "förstå" utan förkunskap. Men det ska inte vara diagonal split på min bil verkar det som för fördelaren bak delar upp från ett rör till båda bakhjulen, lika så fram med t-kopplingen. Så det är alltså framkrets och bakkrets på min. För övrigt så är det 2 krets. Hade gamla huvudbromscylindern innan med stora locket, nu har jag den med lilla fyrkantiga behållaren med lilla locket så att luftman passar finfint så man kan lufta själv med. =)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av johan_palm »

Ja så har jag med. En krets för fram och en för bak.
Sen har jag ingen regulator.
Utan den ena kretsen tar före den andra och den som tar först går på framhjulen och den andra på bak.
Funkar bra till det jag kör. och vad jag har fått berättat för mig och testat.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vid broms, drar som fan åt höger.

Inlägg av minitokig »

Helipop skrev:
...
Höger fram tar bra och vid luftning så är det högre tryck och flöde genom slangen, på vänster sida måste man pumpa upp tryck för att sen klämma ut vätska sakta. Så det är något slags motstånd.
...
Mvh. Niklas
Byt slangar, iallafall den på vänster sida.
Skriv svar