Vilken dimension är ultimat?

Däck och fälgdiskussion
NBöregård
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 december 2004 kl. 21:25
Ort: Långås

Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av NBöregård »

Hej!

Jag gissar att det finns någon liknande tråd här någonstans på sidan men tänkte ändå kolla va alla som håller på med kojjor tycker. Vad ska man ha för dimensioner på fälgarna? Är 6x10 optimalt eller? Har hört många som sagt att man ska undvika 13". Vad ska man ha för däck kan man ju också fråga när man ända skriver.


/Niclas, Falkenberg
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av Litenmentuff »

såg nån kojja med 12" 5.5"breda och hårda race däck med låg profil 165/55 tror jag det va... Det va inte förstort men såg rätt ut och va jävligt schyyst med tunna däcken...


hmm om jag endå kunde hitta en bild... :shock:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av G13B »

NBöregård skrev:Hej!

Jag gissar att det finns någon liknande tråd här någonstans på sidan men tänkte ändå kolla va alla som håller på med kojjor tycker. Vad ska man ha för dimensioner på fälgarna? Är 6x10 optimalt eller? Har hört många som sagt att man ska undvika 13". Vad ska man ha för däck kan man ju också fråga när man ända skriver.


/Niclas, Falkenberg
Vad skall du använda bilen till? Allt funkar med rätt inställningar men ger olika köregenskaper

//mackan
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av Snailspeed »

Jag föredrar 10" med Yokohama 008 i storlek 165/70-10. Har alltid fungerat superbra för mig både i vått och torrt före. Urkass på snö däremot. Och billiga är de också.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
NBöregård
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 december 2004 kl. 21:25
Ort: Långås

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av NBöregård »

Bilen är totalrenoverad nu under 5 år och den ska användas som busbil mer eller mindre, vill ha något som är snyggt och ger bra körglädje.

/Niclas
G13B skrev:
NBöregård skrev:Hej!

Jag gissar att det finns någon liknande tråd här någonstans på sidan men tänkte ändå kolla va alla som håller på med kojjor tycker. Vad ska man ha för dimensioner på fälgarna? Är 6x10 optimalt eller? Har hört många som sagt att man ska undvika 13". Vad ska man ha för däck kan man ju också fråga när man ända skriver.


/Niclas, Falkenberg
Vad skall du använda bilen till? Allt funkar med rätt inställningar men ger olika köregenskaper

//mackan
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av minimini »

det bror på ärsmodel o vilken bil det är på typ 1275 gt med 12" går det inte montera 10" likadan med dom nyare som är föd med skivor o 13" dom äldra med 10" är det inte så lyckad att montera 13" så inget ultimat finns
TURBO ROCKS..
henriks bygg
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av pickupkalle »

minimini skrev:det bror på ärsmodel o vilken bil det är på typ 1275 gt med 12" går det inte montera 10" likadan med dom nyare som är föd med skivor o 13" dom äldra med 10" är det inte så lyckad att montera 13" så inget ultimat finns
går utmärkt att montera 10"på gt bromsar om man har rätt fälgar :) mina mb-racing funkar utmärkt,om man vill montera med orginalfälgar så måste man svarva ner skivorna och montera broms ok från Cooper S eller köpa ok som e tillverkad för sånna ksivor,sen dom nyare har exakt samma som på GT, 8,4"skivor och montera 13"på en som har 10 orginal funkar också utmärkt e ingenskillnad på nyare och äldre kojjor,dom använder likadana delar så slitaget blir lika på en äldre som en nyare,
men som busbil ere väl inge problem att välja fälgar,en kojja ska ha 10" om det går helt klart fränast
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av minimini »

sätter du 13" på mk 1 eller mk II vil dom gärna ta i skärmkant / innerskärm . vet inte vilka 10" du har men normalt passer dom inte på gt bromser, börjar du karva i skivan o byta ok är det jo inte gt bromser längre
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av G13B »

fanns inte 1275 gt både med 10" (s bromsar) och 12" (8,4 bromsar) ?

Mackan
NBöregård
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 december 2004 kl. 21:25
Ort: Långås

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av NBöregård »

Kojjan är av årsmodell 78 och har trumbromsar runt om så det är ju lugnt vilket som. Men jag tror nog på pickupkalle att man ska ha 10" för att det ska bli en bra busbil.

/Niclas, Falkenberg
minimini skrev:det bror på ärsmodel o vilken bil det är på typ 1275 gt med 12" går det inte montera 10" likadan med dom nyare som är föd med skivor o 13" dom äldra med 10" är det inte så lyckad att montera 13" så inget ultimat finns
zmotor
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 mars 2008 kl. 22:12

Re: Vilken dimension är ultimat?

Inlägg av zmotor »

Jag har en Mini 1000 från 1975. Som jag använder dagligen. När jag köpte den satt det 10" fälgar på den, fast numera glider jag runt på 13" utan problem.
Jag fick tag i Minilite-fälgar i storlek 13 x 5 tum. Efter lite mätande, så kom jag fram till att 145/60-13 är den storlek, som ändrar minst på höjd/bredd. De sitter helt perfekt, då jag ej använder skärmbreddare.
Har inga problem med att det skrapar eller skaver!
Efter operation.
Efter operation.
Före
Före
Skriv svar