Smith varvräknare

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Smith varvräknare

Inlägg av El Gringo »

Tänkte jag skulle koppla in en varvis i bilen, alltid skoj o ha...
Om jag inte har helt fel så bör det väl vara plus o minus och en tredje kabel med signal. Varvisen är iofs plusjordad, men det ska väl räcka o vända på strömmen? Så här ser den ut iaf.
Bild

La iaf på lite kablar på stiften o gick ut o provade o det gick väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig...
De två översta kablarna är iaf sammankopplade märkte jag med lite sprakande...
Här är en bild på baksidan med.
Bild

Kommer inte riktigt ihåg nu, men när jag kopplade på ett visst sätt mot spolen så dog bilen, det var som att mätaren åt upp signalen. Den enda gången jag fick nån respons var när jag jordade själva mätaren, funkar säkert med nån av kablarna med men just då provade jag inte det, o la den undre kabeln på spolens minus. Då gick den upp till 500 varv, lite lite tyckte jag o gasade till, då stack han upp fint! Men gick ner lika snabbt igen, om jag gasar försiktigt så reagerar den inte utan ligger kvar på 500. Det känns nästan som att han inte orkar o hålla kvar signalen eller nåt! Ska det vara nån sorts konding eller diod med till dessa eller kanske att den bara funkar på plusjordade system eller nåt?

Det är ingen som har lite koll eller kanske tom har en likadan som kan kolla hur det ska se ut?
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Smith varvräknare

Inlägg av karki »

Fick med ett kitt till en gammal varvräknare jag monterade i en bil med motstånd & en diod? som jag lödde ihop sen funkade det perfekt.
Tyvärr har jag sålt både bil & ritning hur det skulle kopplas men kittet var köpt på http://www.holden.co.uk
ring & hör med dom så löser det sig säkert./peter
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Smith varvräknare

Inlägg av El Gringo »

Trevlig sida det där! Mycket skoj...
Jag får nog ta o ringa dem på måndag då! Nya försök med min knackiga engelska... :)

Tack så hemskt mycket för tipset, inte nog med att du bekräftade mina misstankar, du gav mig en lösning med...
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Smith varvräknare

Inlägg av Snailspeed »

På en vanlig varvräknare tar du ju signal från tändspolens sida som är kopplad mot brytarspetsen. På de här Smiths-mätarna så tas signalen ut mellan tändningslås och tändspolen. Varvräknaren kopplas alltså i serie med tändspolen. Vilken av kontakterna som är in- respektive ut vet jag inte men trial and error brukar ju fungera.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Smith varvräknare

Inlägg av jonas »

Varvisen du har är ju av modellen "possitive earth", funkar det verkligen att bara skifta kablarna å koppla in sen?
Vore ju klockrent isf för då vill jag åxå veta hur så jag kan koppla in en ja me!
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Smith varvräknare

Inlägg av Snailspeed »

Du kopplar minus på flatstiftet och plus i höljet. Sedan är det bara att prova vilken av de runda kontakterna som kopplas mot tändningslås respektive plus på tändspole. Tänk på att det inte går att koppla lampan till belysningen ihop med övrig belysning för då får du kortslutning. Koppla lampan med sldden mot jord, för plus kommer ju genom höljet.

Självklart måste hela varvräknaren isoleras från bilens jord.

Här kan man verkligen påstå att friskt kopplat hälften brunnet...
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Smith varvräknare

Inlägg av lalaw »

Hej,
Kolla här:
http://www.mgcars.org.uk/midgetspritecl ... osNeg.html
Man kan öppna den och koppla inne i den så att man jorda hela varvräknaren.
Lars
Skriv svar